Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min hårddisk håller på att dö, tror jag?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! - Gällande min iMac27 (mid 2010, 27 inch, 16gb, 2,93 ghz i7)

Jag misstänker att min hårddisk är nära att lägga av. Datorn känns segare och disken låter skumt.
Men jag är inte säker, jag kanske bara inbillar mig? Det kan vara något annat som är segt.

Gjorde precis ett geekbench-test och allt verkar bra där: iMac (27-inch Mid 2010) - Geekbench Browser
Men Geekbench testar ej läs och skrivhastighet. Så jag körde även ett annat test. Är det här normalt eller ska det vara snabbare? Har ingen idé.

edit: Såg nu att bilden ljuger lite här. Jag kom faktiskt upp i120/120 i read/write.

Jag är tacksam för all hjälp

/pabbie

Senast redigerat 2012-10-10 20:54

Vad säger Skivverktyg om du kontrollerar disken där?

Ursprungligen av pmarriott:

Vad säger Skivverktyg om du kontrollerar disken där?

Just det, sorry glömde att nämna det. Enligt skivverktyget verkar allt OK.

Om du inte hör underliga ljud från hårddisken (ex. återkommande klickande ljud eller att den varvar upp gång på gång) så är det nog ingen fara. Däremot kan den bli slöare med tiden om filsystemet inte är okej, men om skivverktyget säger att rättigheter och hårddisken i sig är ok så är det nog inget fysiskt fel på den.

Se till att du har backup.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-10 22:51

Korrekt antagande, alla diskar är döende. Men när, kan ingen säga.
Har själv 88-95 skriv/läs på samma maskin fast med 12GB.

Se till att du har en backuplösning du är trygg med.

Demierre,

Har du kollat det här? Apple - Support - iMac 1TB Seagate Hard Drive Replacement Program

Gäller bara 1 TB-diskar, men det är kanske en sån du har?

1
Bevaka tråden