Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple hedrar Steve Jobs på årsdagen av hans bortgång

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-07 16:00
Ursprungligen av Zepto:

Det kan ju också vara så att många tycker att man inte behöver hedra honom. Han var en affärsman som drev ett av världens största företag. Absolut en intressant människa som har sin plats i historieböckerna men som inte var alltför speciell utöver det. Att man inte känner för att hedra honom är snarare ett sundhetstecken.

Givetvis BEHÖVER man inte hedra honom men Jobs var minst sagt rätt speciell både på gott och ont (mest gott dock) och förtjänar självklart att hedras. Att kalla Jobs affärsman är som att kalla Gud "bara" en bonde. Jobs var en renässansmänniska. Att förringa hans visioner och fullföljande av dom är rätt lågt för man behöver inte vara ett snille för att inse att världen behöver fler som Jobs inte färre.

Ursprungligen av Zepto:

Det kan ju också vara så att många tycker att man inte behöver hedra honom. Han var en affärsman som drev ett av världens största företag. Absolut en intressant människa som har sin plats i historieböckerna men som inte var alltför speciell utöver det. Att man inte känner för att hedra honom är snarare ett sundhetstecken.

En människa med någorlunda sunt förnuft och intelligens, går inte in och spyr galla i en tråd som hedrar en död person
oavsett vad man tycker om personen. Vad du än tycker om Jobs, så har han väl inte gjort dig något illa.
Eller har han det ?

  • Medlem
  • 2012-10-07 23:42
Ursprungligen av MalcomX:

En människa med någorlunda sunt förnuft och intelligens, går inte in och spyr galla i en tråd som hedrar en död person
oavsett vad man tycker om personen. Vad du än tycker om Jobs, så har han väl inte gjort dig något illa.
Eller har han det ?

Jag har aldrig påstått att jag har något emot Jobs. Däremot att det känns en aning olustigt att behandla honom som om han vore en "gud". Han var inte direkt Gandhi om vi säger så. Helt OK att man tycker att han gjorde ett bra jobb, men vissa verkar ta sin relation med honom lite väl seriöst.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-10-07 09:34

Ok, man behöver inte hedra honom om man inte vill men man kan väl ändå låta bli att spamma tråden med en diskussion om vilken cellist man tycker är bäst...det kan man ta i en annan tråd om man nu tycker att det är något viktigt...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-07 13:08

Min snart fyraåriga dotters kommentar när hon såg bildspelet: "Det är ju han som du hade på din telefon. Han ser glad ut!" Måste ju på något sett betyda att Apple lyckats visa en positiv sida av Jobs i hyllningen.

(Jag hade Jobs som bakgrundsbild på låsskärmen på min iPhone innan.)

Läste denna krönika på Macworld. Längst ner i texten finns länk till webbshoppen på IDG samt en rabattkod som gör det möjligt att ladda ner MW's specialnummer, okt-2011, om Steve Jobs utan kostnad.

"Känslorna var så många och starka" - MacWorld

  • Medlem
  • 2012-10-07 22:50

Shit pommes frites! Kan Shazam identifiera exakt vilken inspelning av ett visst stycke det är? Nu blir jag shamponerad.
Det var ingen av dessa då?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-10-08 02:43
Ursprungligen av Baron:

Shit pommes frites! Kan Shazam identifiera exakt vilken inspelning av ett visst stycke det är? Nu blir jag shamponerad.

Shazam kan enbart identifiera exakt vilken inspelning det är, med den typ av ljudmässigt fingeravtryck som man använder om jag minns det rätt. Den metod som man använde sig av, tidigare åtminstone, kunde inte acceptera exempelvis visslingar eller liknande utan bara uppspelningar av precis de inspelningar som fanns i programmets databas. Finns lite olika typer av Music ID-metoder, en del är absoluta och en del relativa.

Ursprungligen av Zepto:

Jag har aldrig påstått att jag har något emot Jobs. Däremot att det känns en aning olustigt att behandla honom som om han vore en "gud". Han var inte direkt Gandhi om vi säger så. Helt OK att man tycker att han gjorde ett bra jobb, men vissa verkar ta sin relation med honom lite väl seriöst.

Ja, vissa verkar göra det. Men jag förstår inte vad det skulle vara för märkligt i att man uppmärksammar 1-årsdagen av en företagsgrundares bortgång på hemsidan till företaget ifråga. Du kan inte påstå något annat än att om det inte hade varit för Jobs hade Apple förmodligen inte funnits och du hade suttit med en Nokia-telefon, en Dell-dator och aldrig hört talas om iTunes eller någon liknande tjänst. Därför kan det vara på sin plats att tillägna en del av 5 oktober till Jobs på ett eller annat sätt. Men du kan lämna din sari och jungfrublod hemma.

Lite mera om musikstycket, MacStories skriver om hur Camillo Miller från italienska TheAppleLounge grävt i detaljerna:

The song that plays in the video, the prelude from Bach’s Cello Suite No. 1, sounds like F# major. The prelude, however, was composed in G major.

Why tuning down the prelude? It comes down to an important detail related to Steve’s tastes in classical music. The version that Apple is using on the website is played by American cellist Yo-Yo Ma. As Walter Isaacson writes in Steve’s biography, Yo-Yo Ma and Steve were close friends

[...]

As it turns out, Ma plays the first four Bach suites tuning down his cello a full semitone, and there is a specific reason for doing so. In baroque times, instruments like cellos sounded a little different: the musical note A (A440) didn’t have a frequency of 440 Hz, but was more around 415 Hz — something known as the baroque pitch.

Among several modern ensembles, there is a consensus to play baroque music a semitone lower than A440. By tuning down the A to the baroque pitch, the prelude from Bach sounds like F# major, while still playing it in the original G major; this helps achieve a more vibrant, “full” sound that is closer to the original and resonates beautifully.

Video från när Steve Jobs visar upp iPod för första gången. Den vändning som var startpunkten på den nya stora Apple vi känner idag. Tredje låten han spelar under sitt första demo är... japp, Yo-Yo Mas Bach: Prelude, Cello Suite No. 1.

Spola fram till 25:28 i videon eller klicka på den här länken för att hoppa dit direkt.

Bevaka tråden