Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera från 10.5.8

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har letat överallt efter en lösning, tror jag! Testar att skriva här för att se om ngn vänlig själ har en lösning.

Jag sitter på 10.5.8 och kan inte uppdatera vidare eftersom App Store inte finns i denna version. Jag har försökt ladda ner App Store utan lycka. Jag har letat efter ett ställa att köpa en skiva med 10.6 - Snow Leopard utan lycka.

Är det ngn som vet hur man uppdaterar till 10.6 från 10.5.8?
Jag vill till 10.6 eftersom jag inte tror datorn klarar det senaste operativsystemet.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

//Comploha

Du får köpa 10.6 på skiva eller USB-minne. Apple har slutat sälja systemet, så din bästa chans är begagnatmarknaden.

Vad är det för dator du har?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 12:37

Du kan köpa 10.6 på skiva från Apple. Ring AppleStore 020-120 99 71.
Kostar 319 kronor.
Finns märkligt nog inte på websidan.

Tack för svaren och ursäkta för mitt sena svar tillbaka

Det är en MacBook - 2,2 GHz Intel Core 2 Duo - 1 GB SDRAM.

Går det kanske att köra in senaste på den?

Tack igen för svaren!

Hälsningar
Comploha

Ursprungligen av Comploha:

Tack för svaren och ursäkta för mitt sena svar tillbaka

Det är en MacBook - 2,2 GHz Intel Core 2 Duo - 1 GB SDRAM.

Går det kanske att köra in senaste på den?

Tack igen för svaren!

Hälsningar
Comploha

Den informationen säger inte så mycket, men jag gissar på att det är en MacBook (Late 2007). Den klarar inte Mountain Lion. Lion däremot går bra, men då måste du ha mer RAM-minne, 1 GB är för lite. Maxar du den med 6 GB skall det nog fungera ok.

Innebär det att jag inte har någon möjlighet att uppdatera utan att först uppdatera hårdvaran?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-05 20:47

Plugga in 4GB RAM först, så blir det en trevlig dator.
(verkar vara samma som min förra MBP, 2.2GHz Santa Rosa, jag hade 4GB RAM och en SSD i den)

Eller inte MBP ?

Ursprungligen av Comploha:

Innebär det att jag inte har någon möjlighet att uppdatera utan att först uppdatera hårdvaran?

10.6 kan du installera med den hårdvara du har idag, men 10.7 kräver mer RAM. Däremot rekommenderar jag ändå mer RAM, systemet blir mer responsivt då.

Jag har nu satt i 4GB RAM samt beställt en uppdatering till 10.6. Apple rekommenderade inte att köra in 10.7 trots 4GB RAM. Tack för all hjälp!

Mvh

Åh, den här tråden behövde jag! Min mamma har en gammal MacBook, troligen en släkting till Complohas. En vän till henne har i all välmening installerat ett nyare system på den och jag misstänker att det var mer än vad den klarade av. Den har blivit oerhört seg sedan dess i alla fall. Är det möjligt att stoppa in ett äldre system eller blir det bara tjorv om man går tillbaka så att säga? Datorn räckte till för det hon använder den till tidigare, så det är lite synd att köpa en ny dator om det inte behövs egentligen. Har ni några kloka råd hur man göra om man ska stoppa in ett äldre system? Eller är det mer RAM vi ska titta på? /Eva

Ursprungligen av Pikoföretagaren:

Är det möjligt att stoppa in ett äldre system eller blir det bara tjorv om man går tillbaka så att säga?

Det är fullt möjligt. Men du kan inte installera ett äldre system "ovanpå" ett nyare system, utan du måste radera allt och installera om från början.

Ursprungligen av Pikoföretagaren:

...Eller är det mer RAM vi ska titta på?

Svårt att säga vad du ska titta på när förutsättningarna är nästan obefintliga.

Vilket system hade datorn tidigare?
Vilket system har man installerat nu?
Hur mycket RAM har den nu?
Exakt vilken MacBook-modell är det?

Får återkomma om det, måste luska, alla info finns i mailen hemma just nu! Förstod att frågan skulle komma

Ursprungligen av Pikoföretagaren:

Får återkomma om det...

Sex veckor senare, och vi väntar fortfarande...

Senast redigerat 2012-11-21 23:04

Ledsen, jag är inte inne här så ofta! Det slutade med att mamma köpte en ny fin dator istället

1
Bevaka tråden