Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Server: hantera IP-adresser dynamiskt med DHCP-servern

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-08 12:46

Även om det är positivt Apple återinför ett GUI för DHCP-servern i Server.app är det lite läskigt de tar bort det vid en stor uppdatering. Hur tänkte man egentligen? DHCP-tjänsten måste ändå vara något många vill nyttja…

Ja att hacka ihop det där för hand i OS X Server 10.8 var inte roligt alls. Hoppas Apple låter funktionen vara kvar nu.

På vilka sätt är det bättre att använda en server till DHCP än att använda den inbyggda i Airport?

Ursprungligen av Macaddict:

På vilka sätt är det bättre att använda en server till DHCP än att använda den inbyggda i Airport?

Om du använder den inbyggda i Airport så delar du sannolikt också ut internet via Airport, och då måste du använda DHCP-servern i Airport.

men annars finns det funktioner som du inte har i Airportens DHCP-server som kan vara intressant om man har de behoven. jag gillar också att kunna se vilken klient som har vilken IP-adress om jag testar någon ny grej som norpat en adress men inte meddelar det på ett vettigt sätt.

Ursprungligen av Joacim Melin:

då måste du använda DHCP-servern i Airport.

Synd! Det kunde varit kul o testa lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-10 15:12
Ursprungligen av Joacim Melin:

Om du använder den inbyggda i Airport så delar du sannolikt också ut internet via Airport, och då måste du använda DHCP-servern i Airport.

En av de mest puckade sakerna med Apple´s strävan efter "user friendly" i deras routrar, att man inte kan använda en Airport som router men sätta DHCPservern på en server på insidan... då måste man sätta Airporten som brygga istället.
Det fick mig att sälja min Airport Extreme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-10 15:13
Ursprungligen av Macaddict:

På vilka sätt är det bättre att använda en server till DHCP än att använda den inbyggda i Airport?

Du kan bestämma så mycket mer i en server som hanterar scopet för DHCP. Den DHCP-server som finns inbyggd i Airport är väldigt simpel om man jämför.

Måste jag ha en till burk om jag vill köra DHCP i min Mac Mini Server eller kan jag lösa det med servern och Time Capsule i bryggläge?

Om du kör TC:n i bryggläge så kan du inte köra DHCP-server någon annanstans i ditt nät eftersom TC:n då tar över funktionen av DHCP också.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Om du kör TC:n i bryggläge så kan du inte köra DHCP-server någon annanstans i ditt nät eftersom TC:n då tar över funktionen av DHCP också.

Det kan man faktiskt göra, så länge de har intervaller som inte lappar varandra, t.ex. att TC 1 kör intervallen 192.168.0.100-192.168.0.149 medan TC 2 kör intervallen 192.168.0.150-192.168.0.199.

Men det är lite poänglöst (såvida man inte vill ha redundans…). – Det fungerar utmärkt!

Ursprungligen av The Real Viking:

Det kan man faktiskt göra, så länge de har intervaller som inte lappar varandra, t.ex. att TC 1 kör intervallen 192.168.0.100-192.168.0.149 medan TC 2 kör intervallen 192.168.0.150-192.168.0.199.

Men det är lite poänglöst (såvida man inte vill ha redundans…). – Det fungerar utmärkt!

Vad jag minns så skapar internetdelningen i en TC ett DHCP-scope som sträcker sig från 10.0.1.2 till 10.0.1.254 och att det inte går att ändra mängden adresser som delas ut. Men det var något år sen jag tittade på det sist så nån får gärna kolla hur det ser ut idag.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Vad jag minns så skapar internetdelningen i en TC ett DHCP-scope som sträcker sig från 10.0.1.2 till 10.0.1.254 och att det inte går att ändra mängden adresser som delas ut. Men det var något år sen jag tittade på det sist så nån får gärna kolla hur det ser ut idag.

Då måste det ha ändrats:

Ursprungligen av The Real Viking:

Då måste det ha ändrats:
[ATTACH="CONFIG"]35600[/ATTACH]

Men det där är ju riktigt bra.

Det där förstod jag inte. Då skulle man ju inte kunna köra två TC i samma nät varav den ena i bryggläge. För det kan man väl. Kan du förklara?

Givetvis kan du köra två eller fler TC i samma nät, men bara en kan användas som brygga mot Internet i samma subnät.

1
Bevaka tråden