Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Städa upp datorn på typsnitt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt typsnittshanterande är under all kritik. Under åren har jag bar lagt in nya typsnitt i Font-mappen direkt i Finder och nu ligger typsnitt både här och var i mappar och undermappar. Till mitt försvar var det inte jag som hade datorn från början så jag har ännu sämre koll p g a detta. Det jag sett dock är att det ligger typsnitt i olika mappar både högt och lågt. Finns det något sätt att städa upp bland detta utan att plocka in en extern konsult från en datafirma? och utan att det skapar en massa problem i programvaror etc... har hört att det kan strula till rejält om man börjar flytta typsnittsfiler från mapp till mapp...

Nästa fråga: När man väl fått ordning på typsnitten, hur håller ni koll på dem? vad använder ni för program för hantering av typsnitt?

Extensis har en väldigt bra guide för vilka typsnitt som behövs och var de ska ligga: Extensis  Documents and Downloads |  Font Management Best Practices Guides

Det är några sidor att läsa igenom, men väl värt det. Suitcase Fusion funkar enligt min mening bra för att sedan hantera sina typsnitt, men har man väl fått ordning och reda funkar det i princip lika bra med typsnittsboken som följer med i OS X.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-10 09:15

Linotype Font Explorer Pro är mycket bättre än Suitcase.

Ursprungligen av Konrad:

Linotype Font Explorer Pro är mycket bättre än Suitcase.

Jag håller med. Jag tycker också att Font Explorer X är bättre än Suitcase.

FontExplorer® X - Professional font management software

Det finns också en gratisversion av Font Explorer X. Den uppdateras inte längre, och supportas inte längre, men den fungerar alldeles utmärkt även under 10.8. Finns här: Download Linotype FontExplorer X Free

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-10 10:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag håller med. Jag tycker också att Font Explorer X är bättre än Suitcase.

FontExplorer® X - Professional font management software

Det finns också en gratisversion av Font Explorer X. Den uppdateras inte längre, och supportas inte längre, men den fungerar alldeles utmärkt även under 10.8. Finns här: Download Linotype FontExplorer X Free

Så heter det ju dårå. Jag installerade Suitcase Fusion på prov. Det blev bara en enda soppa av mina typsnitt. Jag blev tvungen att slänga allt och installera på nytt.

@Jonas

När du grejat klart är det bra om du rensar typsnittscachen och gör en omstart. Det finns verktyg för detta inbyggt i FontExplorer Pro. Här bör man nog inte förlita sig på den äldre gratisversionen. Om de ändrat något med detta i OS X 10.8 så lär inte en äldre mjukvara hantera detta på rätt sätt. PRO-versionen kan köras som demo i 30 dagar så du kan dra ner den enkom för detta om du vill.

Senast redigerat 2012-10-10 14:48
Ursprungligen av Anders T:

...rensar typsnittscachen och gör en omstart. Det finns verktyg för detta inbyggt i FontExplorer Pro...

Den funktionen finns också i vissa verktygsprogram (Cocktail, Onyx, m.fl).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den funktionen finns också i vissa verktygsprogram (Cocktail, Onyx, m.fl).

Cocktail är inte gratis

...fast billigare än Fontexplorer

Cocktail medger en körning gratis sen frågar den om registrering. Så i det här fallet går det även med Cocktail (om det inte används tidigare i datorn).

1
Bevaka tråden