Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac skapar nyheter världen över

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hampus
Kul med många besök och mycket uppmärksamhet!

Men hur kunde servern sänkas på 15 minuter? 36 000 unika besökare på en vecka borde den väl klara av? Ni kör väl Apache, PHP och MySQL vad jag förstår?

Och vad menar du med sänkt? Att den inte hinner med att visa alla förfrågningar eller att den verkligen gick ner? Har ni funderat på lastbalansering - eller vad det heter på svenska?

Missförstå mig inte. Jag dissar inte den tekniska lösningen. Jag vill bara veta hur ni kör för att kunna dra lärdom för egna installationer.

Vi kör PHP, MySQL och IIS 5.0 idag på 99mac.com men är på väg mot Apache (galleriet och mac.se-tjänsterna kör redan Apache).

Före WWDC-keynote hade vi aldrig fått så mycket hits att servern fick jobba, vilket gjorde att konfigurationen av servern inte optimerats. Vid WWDC hade vi enormt mycket last vilket fick oss att börja titta närmare på detta. Några dagar senare fick vi MacNN lasten (vi hade fler än 2.700 samtidiga användare - som tog hela bandbredden samt gjorde så många anrop till PHP att det gick seeegt, servern har aldrig stannat helt).

Sedan dess har vi optimerat konfigurationen med PHP som ISAPI-modul istället för CGI samt slagit på Zlib caching. Det har gjort att lasten minskat dramatiskt.

Jag och Bollman har tittat på en fetare lösning med t ex tre stycken distribuerade WWW-servrar och en central MySQL-server vilket troligen skulle klara "hur mycket som helst" men det finns ju också en kostnadsfråga i allt.

Tack för info. Det är spännande att se om man ställt in allt rätt när väl vågen kommer.

Hur har ni ställt in MySQL? Det går ju att dribbla en del med inställningarna av hur länge en anslutning hålls öppen mm.

Själv arbetar jag med en lösning som egentligen gör för många SQL-anrop och jag behöver lära mig hur man cachar sidor.

Ikväll har Spymac tydligen fått upp ögonen för 99mac (bättre sent än aldrig). Snuskigt många gäster besöker våra sidor just nu! (673 visar mätaren)

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-12 01:19

Macsurfer skriver också om det. Under "Apple Hardware/Software".

9 dagar sedan senaste inlägget. Jag börjar tappa farten tror jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Macsurfer skriver också om det. Under "Apple Hardware/Software".

9 dagar sedan senaste inlägget. Jag börjar tappa farten tror jag.

När länken finns på macsurfer då kan man nog räkna med hits som heter duga!

Kul - men lite konstigt att dom tar upp det nu när det gått så många dagar.

Hursomhelst så visar detta att 99mac bör satsa på fler "förstasidesnyheter" och ett multi-språk redaktionssystem.

Sakta men säkert sprider sig nyheterna... nu finns 99mac länkad på den nystartade MacBytes:

Tyska MacNews har en nyhet om vårt bildarkiv på PowerMac G5:an

Nu dök länken även upp på MacSlash .

Vi har haft 1500 inloggade under en stor del av dagen - ryktet sprider sig över världen fortfarande!

Häng på ett payapl-konto fort som attan och kräv 1 dollar för att tjuvkika!!!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 20:55
Ursprungligen av Björnström:

En rolig detalj är att många desperat försökt förstå vad det är som är skrivet i bildtexterna och reportagen - tydligen förstår inte alla skriven svenska. Översättnings-sidan babelfish.altavista.com har länkat fler än 700 gånger till 99mac.com!

Torde väl vara rätt meningslöst eftersom den inte kan översätta svenska? Eller trodde de kanske att vi talar tyska här?

Bevaka tråden