Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HD via Time Capsule

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar, är det någon särskild HD man ska använda för att få det att lira bra med en extern HD kopplad till USB-ingången på Time Capsule?
Jag har en Trekstor på 850 gb som jag kör direkt till min MacBook men tänkte att jag kan slippa koppla den så, men när jag kopplade in den via Time Capsulen krånglade den och var seeeeeeeeeeeeg. Ibland hittade datorn den inte etc.

Är det några särskilda förutsättningar som krävs för att få det att fungera bra? Någon särskild formatering?
Visst bör jag inte använda Time Capsulen som extern hårddisk utan enbart för Time Machine?

Du bör inte använda din TimeCapsule disk för både Time Machine och som extern disk. Time Machine funkar bäst om den får ha disken för sig själv.

Ursprungligen av pmarriott:

Du bör inte använda din TimeCapsule disk för både Time Machine och som extern disk. Time Machine funkar bäst om den får ha disken för sig själv.

Har en timecapsule 2GB själv, har 1,18GB kvar efter timemachine OCH lite behövliga filer. Funkar fin fint. Den sparsebundle för min ensamma macbook pro på 500GB som time machine använder på time capsulen växer av sig självt och mår bra. Kör på bara. Det är bara ur säkerhetskopieringssynpunkt som jag skulle ha invändningar på att lägga alla filer på en hårddisk.

Den externa hårddisken skulle jag använda direkt kopplad eller påhängd på time capsulen som sekundär säkerhetskopia ifall själva programmet timemachine buggar ur och du inte kan på ett enkelt sätt använda kopian på time capsulen. Använd gärna någon molntjänst tillsammans också för filer. Man kan nästan aldrig ha för många kopior av det där fantastiska fotot på barnen.

Varför du får långsamma överföringar kan bero på att du kör usb + trådlöst + att time machine kan strula om du kopplat den externa mot time machine och flyttar den externa kopplingen från direkt usb på dator till nätverksdisk. Sedan finns det en drös med buggar på gammal mjukvara som gjorde att trådlös time machine var seeeeg första gången. Har du uppdaterat din mjukvara på timecapsulen och i datorn?

Senast redigerat 2012-10-09 22:41

Det jag har upplevt med TimeMachine är att om den inte får ha disken helt för sig själv får den problem med att ta bort gamla backuper när disken blir full.

Ursprungligen av pepparkaka:

Har en timecapsule 2GB själv, har 1,18GB kvar efter timemachine OCH lite behövliga filer. Funkar fin fint. Den sparsebundle för min ensamma macbook pro på 500GB som time machine använder på time capsulen växer av sig självt och mår bra. Kör på bara. Det är bara ur säkerhetskopieringssynpunkt som jag skulle ha invändningar på att lägga alla filer på en hårddisk.

Den externa hårddisken skulle jag använda direkt kopplad eller påhängd på time capsulen som sekundär säkerhetskopia ifall själva programmet timemachine buggar ur och du inte kan på ett enkelt sätt använda kopian på time capsulen. Använd gärna någon molntjänst tillsammans också för filer. Man kan nästan aldrig ha för många kopior av det där fantastiska fotot på barnen.

Varför du får långsamma överföringar kan bero på att du kör usb + trådlöst + att time machine kan strula om du kopplat den externa mot time machine och flyttar den externa kopplingen från direkt usb på dator till nätverksdisk. Sedan finns det en drös med buggar på gammal mjukvara som gjorde att trådlös time machine var seeeeg första gången. Har du uppdaterat din mjukvara på timecapsulen och i datorn?

Jag kör faktiskt inte trådlöst utan Ethernetkabel från Time Capsule till datorn. Programvaran på alla enheter är uppdaterad till senaste.
Man kanske helt enkelt ska blåsa en extern HD helt ren och börja om från början och testa hur det går. Hur ska den formateras i sådana fall?

Ang att använda Time Capsulen till andra filer än Time Machine backupen:
Men när TC-disken är full, hur
tänker du att HD'n hanterar det? För backupen växer väl bara? Jag förstår ju att den känner av när resten av utrymmet är uppdaget, men en helt fullsmockad(vilket den blir så småning om vartefter den fyller på backuper) HD brukar inte vara att rekommendera, om den inte ska sega igen helt. En fullsmockad TM-disk ser jag som mindre problem då jag antar att den är konstruerad att lösa det.

Ursprungligen av pmarriott:

Det jag har upplevt med TimeMachine är att om den inte får ha disken helt för sig själv får den problem med att ta bort gamla backuper när disken blir full.

Ja, det är precis det jag menar ovan. Hmm...

Jag satsar på att lösa det med en extern HD till TC'n helt enkelt.

Jag kör med en extern disk kopplad till TC, men min är kopplad med ethernet (NAS). Det är oxå segt, ca 5MB/s oavsett om jag kör trådat eller trådlöst mellan dator och TC. Trodde det skulle vara snabbare än så.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-16 23:01

USB på TC är väldigt långsamt...

1
Bevaka tråden