Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte starta Ubuntu från USB

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2012-10-09 21:16

Jag har en macbook med 10.8.1 som sytem på en SSD. Enligt skivverktyget så är det bara en partition på 60GB (vilket stämmer överrens med disken) När jag försöker boota från USB (ubuntu live) genom att hålla nere ALT när datorn startar. Då får jag endast två alternativ, antingen systemet eller någon form av återställningsverktyg för 10.8. USB-stickan verkar dyker inte upp av någon anledning. Några förslag på varför återställningen dyker upp, men inte stickan? (fungerar väl på min stationära win 7 dator)

Apples loader har inte stöd för att starta andra system än OS X från USB. Undantaget är på en Macbook Air och de nya Macbook Pro-datorer med högupplöst skärm (även kallad Retina).

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2012-10-09 21:29

Tråkigt att de valt att göra så, men tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2012-10-09 22:45

Tackar ödmjukast för ansträngningen. Men det är mer jobb än alternativet.

Bara för att jag är en sån hyvens kille (och inte kan sova) så har jag gjort ett AppleScript för detta utifrån guiden som Jånte länkar till:

with timeout of 30 * 60 seconds
    -- Låt användaren peka på den nedladdade filen
    set downloadFolder to (path to home folder as text) & "Downloads" as alias
    set bootX64efi to choose file with prompt "Peka på bootX64.efi filen" default location downloadFolder
    set linuxLiveImage to choose file with prompt "Peka på din ISO-fil" default location downloadFolder
    
    -- Lista alla USB-anslutna diskar och fråga om det är på den som anv. vill lägga rEFIt
    set listOfDrives to paragraphs of (do shell script "diskutil list | grep /dev")
    
    repeat with diskDrive in listOfDrives
        if (do shell script "diskutil info " & diskDrive & "|grep \"Protocol:\" | tr -d \" \" | cut -d: -f2") is equal to "USB" then
            set diskSize to do shell script "diskutil info -plist " & diskDrive & " | grep -A1 \"TotalSize\" | tail -n1 | tr \"><\" \"
\" | grep \"[0-9]\""
            if button returned of (display dialog diskDrive & " är en USB enhet (storlek: " & diskSize / 1024 / 1024 & " MB), är det denna enhet som du vill lägga in din Linux-LiveDVD på?
Denna enhet måste vara formaterad i FAT-format" buttons {"Ja", "Nej"}) is equal to "Ja" then
                set mountPoint to do shell script "mount | grep " & diskDrive & " | cut -d\" \" -f1 | xargs diskutil info -plist | grep -A1 \"MountPoint\" | tail -n1 | tr \"><\" \"\n\" | grep \"^/Volumes\""
                
                if mountPoint is not equal to "" then
                    do shell script "mkdir -p " & mountPoint & "/efi/boot"
                    set dstFldPosix to mountPoint & "/efi/boot"
                    tell application "Finder"
                        copy file bootX64efi to POSIX file dstFldPosix
                        set dup to duplicate linuxLiveImage to POSIX file dstFldPosix
                        set name of dup to "boot.iso"
                    end tell
                    
                    display dialog "Klart!" buttons {"OK"}
                end if
                return
            end if
        end if
    end repeat
end timeout

Du får ladda ner en zip-fil med ISO-2-USB EFI Booter for Mac 0.01 beta och packa upp den. Givetvis behöver du ett USB-minne med ett FAT-filsystem och en 64-bitars Ubuntu ISO också.

Ovan AppleScript kopierar du in i AppleScript editorn och kör därifrån.

Jag testade med den senaste Ubuntu-releasen 12.04.1 och det fungerade utmärkt att boota upp datorn från USB-minnet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-10-10 23:37

Stort!

Kan bekräfta att detta fungerar med Macbook Pro (2010) med Mountain Lion, men däremot inte med iMac (2006) med Snow Leopard.

Använde emellertid inte ditt skript eftersom jag ville ha UBUNTU på en egen partition på min USB med flera olika system.

Senast redigerat 2012-10-11 00:13
  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2012-10-11 15:35

Tack jättesnälla för engagemanget Jag ska se om jag kan få det att fungera.

1
Bevaka tråden