Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta användare vid inloggning på server

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem när jag ska logga in på min jobbserver från hemmet. Jag ansluter via vpn och kommer direkt in på servern där jag kan välja vilka volymer jag vill logga in på. Problemet är att jag blir inloggad som admin när jag istället vill logga in som min användare. Hur ändrar man så att man kommer till rutan där man får ange användare och lösenord?
Jag har 10.7.5 på servern och 10.8.2 på klienten.

Eftersom du ansluter med VPN så kan du inte använda den inbyggda lösenordsdialogen i OS X, såvida det nät du har hemma inte är anslutet till jobbets nät via VPN från exempelvis din brandvägg istället för från din Mac.

Detta beror på att din Mac troligen är knuten till servern via OD och när du startar upp din Mac hemma så hittar den inte servern på jobbet och då får du logga in med ett lokalt konto istället.

Det är åtminstone de slutsatser jag kan dra utifrån vad du beskriver i ditt inlägg. Återkom gärna med mer info.

Hej Joacim.
Tack för ditt svar. Mitt nät hemma är anslutet till jobbets nät via vpn, via min brandvägg.
Detta problem har uppstått både på min imac på jobbet samt min Macbook pro i hemmet sedan jag uppdaterat dessa till 10.8.2. Jag har aldrig haft detta problem tidigare. Nu ansluter båda datorerna som admin vilket göra att det blir problem med rättigheter när jag skapar mappar och sparar filer på min server. På min imac på jobbet kan jag klicka på en ruta där det står ”anslut som” och byta användare men den rutan blinkar bara till och sen står det ”koppla ner” när jag försöker ansluta hemifrån.

1
Bevaka tråden