Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa programmet för att städa datorn

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något bra program för att städa datorn på onödiga filer? Som alltså raderar filerna på riktigt så man blir av med dem för gott? Hur går de till och finns det gratisversioner av dessa program som är enkla att följa? Har hört om många olika sätt för detta, och kvällstidningarna kör ju med sina tips några gånger om året, men vilket använder ni och vilket funkar bäst? Jag har testat Onyx vid några tillfällen men ärligt talat fattar jag inte riktigt VAD det gör... och plockar Onyx bort filer för gott eller ligger de fortfarande kvar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-09 10:21

Det beror lite på vad du menar med tar bort dem för gott. När en fil tas bort raderas den normalt inte från hårddisken, utan markeras som borttagen, dvs operativsystemet vet inte att den finns på hårddisken, det utrymmet filen tar upp är markerat som ledigt. Vilket är helt OK så länge du inte ska sälja datorn. Filen kan nämligen plockas fram igen med speciella program. Men det är inget som stör din dator, eftersom operativsystemet tror att den är borta.
Sedan har program oftast lite olika filer på olika platser (t ex .plist-filer), där inställningar sparas. För att slippa leta reda på dessa, och radera dem manuellt, brukar jag köra AppCleaner. Den försöker ta bort alla filer som tillhör programmet du vill ta bort.
Onyx gör väl, mej veterligen, inget speciellt som inte operativsystemet gör själv, vid de vanliga städrutinerna, dagligen, veckovis och månadsvis. Det ligger i själva UNIXsystemen att de städar själva.

Cocktail är väl också ett populärt liknande verktyg.
Själv använder jag inga sådana apps. If it ain't broke, don't fix it

1
Bevaka tråden