Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort indikatorer under öppna program

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver lite hjälp, har en vanlig MacBook som min brorsa lånade. Han lyckades på något sätt få prickar på docken under de program som är aktiva. Har inte haft de här prickarna förut och önskar att få bort dom. Någon som vet hur?

Senast redigerat 2012-10-07 19:06

Äpplet - Dock - Dockinställningar - Bocka av Visa indikatorer under öppna program.

Hur gör jag om jag inte har någon sådan att bocka av..?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-07 18:35

Ingenting där? Vilken version av OS X har du?

Mac OS X version 10.6.8

Ursprungligen av hannaybc:

Mac OS X version 10.6.8[ATTACH="CONFIG"]35521[/ATTACH]

Eftersom den inställningen inte är tillgänglig som "standard" i 10.6.8 kan du behöva ett externt program för att fixa till det. Är inte helt säker men jag tror Cocktail(Maintain – Cocktail) kan vara användbart

Okej, men hur är det möjligt att det helt plötsligt lyckades komma dit? :S

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-07 21:33
Ursprungligen av hannaybc:

Okej, men hur är det möjligt att det helt plötsligt lyckades komma dit? :S

Indikatorerna ska vara där "by default". För att ta bort indikatorerna krävs det i Snow Leopard lite meckande i operativsystemets filer eller någon sorts mjukvara som sköter det. Hur det gått till på din dator vet jag tyvärr inte.

Ursprungligen av joakimo:

Indikatorerna ska vara där "by default". För att ta bort indikatorerna krävs det i Snow Leopard lite meckande i operativsystemets filer eller någon sorts mjukvara som sköter det. Hur det gått till på din dator vet jag tyvärr inte.

Min gissning i terminalen men du kanske skulle fråga din bror som lånade datorn vad han hittat på

Han vet tyvärr inte själv haha, men jag antar att jag får leva med det tack för hjälpen allihopa!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-07 22:34

Starta Terminalen och tryck pil-upp, den visar de senaste kommandon man har skrivit. Men det nollställs kanske vid en omstart.

Dom flesta tycker nog faktiskt tvärtom med tanke på det ramaskri som utbröt när indikatorerna i en viss version av OSX var _avslagna_ som default... Och själv tycker jag nog att "plupparna" är att föredra framför ingen indikering alls.

Ursprungligen av johan_tanying:

... ramaskri som utbröt när indikatorerna i en viss version av OSX var _avslagna_ som default...

Det minns inte jag. Har du någon källa som kan berätta vilken version det var.

Det var kanske i någon beta-version...?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det minns inte jag. Har du någon källa som kan berätta vilken version det var.

Det var kanske i någon beta-version...?

När Lion 10.7 kom var detta infört. Om jag minns rätt hade man infört en smart hantering av minnet och en funktion som stängde ner program som tog minne och inte användes. Man menade att OS:et nu var så smart att användaren inte skulle bry sig om vad som var öppet. I någon senare utgåva tror jag man ändrade standardinställningen till att plupparna skulle vara på.

Det var väl små svarta trianglar under öppna program tidigare? Har för mig att dessa togs bort för att ersättas av ingenting. Dock tog det inte lång stund innan de blå plupparna kom istället.

Kan det ha varit i någon tidig version av Leopard? Jag själv höll fast vid Tiger ända fram till mina nya burkar med 10.6 (skippade 10.5 helt), och läste mest andras kommentarer om lellepardens våndor i de tidiga versionerna.

Var väl i samma veva som idiotin med att menyradens genomskinlig inte gick att stänga av.

Tillägg: Nu hittade jag det: Var tydligen inte så länge sedan som 10.5 utan gällde vissa versioner av Lion (en annan katt jag aldrig installerat på mina burkar): Nine Things You Should Do After Installing OS X Lion | TechCrunch

1
Bevaka tråden