Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Safari

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen köpt en Mac Book pro och är inte så bekant med mac-miljö eftersom jag har haft PC förut.
Jag undrar om någon vet om man kan ställa in så att menyraden i Safari blir bestående i stället för att den kommer fram när man pekar på högst upp.
En sak som jag saknar från explorer är att man kunde lägga in flera startsidor samtidigt så att de öppnar sig automatiskt när man startar programmet. Det verkar som man kan bara lägga in 1 sida i safari.
mvh/marie

1. Klicka på den blå symbolen ovan som du hittar längst uppe till höger på skärmen.

2. Läs denna länk . Bra att veta är att detta är ganska onödigt då Safari alltid startar upp de sidor du hade öppna när du stängde programmet. Du ha även topsites (ikonen längt upp till vänster som ser ut såhär

) som visa de sidor du använder mest.

Hoppas du kommer trivas med din Mac

hej! tack för din hjälp...
Jag har följdfrågor ang. dina svar....

Vad gäller svar nr 1: Man kan alltså inte ha fullskärmsläge och se menyraden?
Vad gäller svar nr 2: Jag skapade en bokmärkesmapp i vilken jag lade med ett antal länksidor. Vidare klickade jag för autoklickfunktion. Sedan öppnade jag Safari på nytt. Sidorna kom inte fram.......
mvh/marie

Ursprungligen av marie-claire:

hej! tack för din hjälp...
Jag har följdfrågor ang. dina svar....

Vad gäller svar nr 1: Man kan alltså inte ha fullskärmsläge och se menyraden?
Vad gäller svar nr 2: Jag skapade en bokmärkesmapp i vilken jag lade med ett antal länksidor. Vidare klickade jag för autoklickfunktion. Sedan öppnade jag Safari på nytt. Sidorna kom inte fram.......
mvh/marie

Kan svara på 1: Nej. Det är hela grejen med fullskärmsläge. Allt som inte är innehåll blir osynligt. Om du maximerar Safari med den gröna knappen uppe till vänster blir fönstret så stort som själva sidan du är inne på är, eller som skärmen, beroende på vilket som sätter gränsen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-08 09:59
Ursprungligen av marie-claire:

hej! tack för din hjälp...
Jag har följdfrågor ang. dina svar....

Vad gäller svar nr 1: Man kan alltså inte ha fullskärmsläge och se menyraden?
Vad gäller svar nr 2: Jag skapade en bokmärkesmapp i vilken jag lade med ett antal länksidor. Vidare klickade jag för autoklickfunktion. Sedan öppnade jag Safari på nytt. Sidorna kom inte fram.......
mvh/marie

2) De kommer inte fram för att du klickar i Autoklick. Men när du sedan klickar på mappen i din Bokmärkeslista, öppnas tabbar för alla de sidor du har lagt in i mappen. Det kräver alltså ett extra klick på mappen.
Jag har inte testat om man kan lägga det i Inställningar - Öppna Safari med...

Då förstår jag nu och det funkar perfekt.

hej!
Det verkar som att det går att kompromissa...... Jag testade att klicka på den höger blåa-symbolen med de pilarna. Satt den i mellanläge och sedan förstorar man fönstret manuellt genom att dra på sidorna. Det innebär att man kan se både menyraden samt aktivitetsfältet där nere. Det verkar som att inställningen stannar kvar om man öppnar safari på nytt.
Det är så mycket som är annorlunda att jobba i mac-miljö. Alla snabbkommandon måste man lära sig på nytt. Tur att det finns hjälpsamma, engagerade som man kan fråga på detta forum.
tack för hjälpen

Alla är så sjukt snabba här Ser att du fick svar på dina följd frågor glad att det löste sig!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-08 18:00
Ursprungligen av Ancientdragon:

Alla är så sjukt snabba här Ser att du fick svar på dina följd frågor glad att det löste sig!

Vem vill inte hjälpa en kvinna i nöd, pojkarna står på rad

1
Bevaka tråden