Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 500mhz CDRW 2001

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Holmsund, Västerbottens Län, Sweden, Sweden
  • 2012-09-28 20:47

Försöker installera OS X 10.2 på min fådda iMac med OS X 9.2.2.Bränt två DVD med ISO imagefiler på W XP men datorn vill inte! Spottar ut skivorna efter en viss betänketid.Det ÄR Macfiler eftersom W XP anser att det är Winrarfiler.
Den bootar alltså inte.Hur skall jag bära mig åt?????

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-28 23:05

Alltså: vi snackar om brända skivor här, eller? Skaffa riktiga skivor är väl stalltipset. Du kan säkert hitta några begagnade om du annonserar. Du lär få dem i princip gratis. Jag vet inte hur det ligger till rent legalt med brända OS-skivor, men oftast kan de inte brännas hursomhelst för att vara körbara som startskivor. Att bränna i "skivverktyg" på en Mac brukar väl vara det bästa.

  • Medlem
  • 2012-09-29 09:41

Du skriver att datorn är CDRW i trådtiteln, men sedan i texten skriver du att du bränt DVD. Du kanske ska prova med brända CDskivor i stället?

Ursprungligen av Stefan Wallin:

...Spottar ut skivorna efter en viss betänketid...

Ja, det är väl självklart att den spottar ut DVD-skivor om den bara har en CDRW-enhet. Den kan inte läsa DVD-skivor.

Gör som Giggs säger, bränn CD-skivor i stället, så går det nog bättre.

  • Medlem
  • Holmsund, Västerbottens Län, Sweden, Sweden
  • 2012-09-29 11:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det är väl självklart att den spottar ut DVD-skivor om den bara har en CDRW-enhet. Den kan inte läsa DVD-skivor.

Gör som Giggs säger, bränn CD-skivor i stället, så går det nog bättre.

Där sa Du nått. Tänkte inte på det:cool: Problemet är bara att få tag på en CD som rymmer mer än 750mb vilket ena isofilen är.Annars får jag väl annonsera om origalskivor.

Ursprungligen av Stefan Wallin:

...få tag på en CD som rymmer mer än 750mb vilket ena isofilen är....

Webhallen - CD-R 800 MB

Sen återstår ju att se om den gamla iMacen klarar att läsa 800 MB-skivor, men det borde väl gå, tycker jag.

Ursprungligen av Stefan Wallin:

...750mb....

Tänk på att använda rätt enheter:
mb = millibit
MB = megabyte

  • Medlem
  • Holmsund, Västerbottens Län, Sweden, Sweden
  • 2012-10-01 17:56

Har lagt in en köpesannons på OS X 10.2 eller nyare men det verkar stendött!! SUCKA!!!!:'(

Jag hänger inte riktigt med på vilken modell du egentligen har. Du kan köra 10.3 på även de äldsta iMac, t o m 10.4 beroende på vilken modell det är. Om du kan ge närmre info så kan vi säga om du ska ha 10.3 eller 10.4. De är båda ofantligt mycket bättre än 10.2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 18:16

Ta det lite lugnt - börja med att klara ut vilka OS du kan ha.

I slutet av veckan kan jag ta mig en titt på föräldrarnas vind där det borde finnas några retail-skivor.
Funder även på vilken övrig mjukvara du är intresserad av och lista gärna - skulle tro att i vart fall vi har en del som inte används.

Här finns listan på iMac:ar - leta där så att du får fram ett korrekt namn/modell
Apple iMac Specs (All iMac Technical Specs) @ EveryMac.com

Senast redigerat 2012-10-01 18:26
  • Medlem
  • Holmsund, Västerbottens Län, Sweden, Sweden
  • 2012-10-07 16:11

Hej Katinka
Har nu lyckats uppgradera till 10.3.9 men skulle ju gärna vilja stoltsera med 10.4 vilket är max för G3.Kan Du fixa??

  • Medlem
  • Holmsund, Västerbottens Län, Sweden, Sweden
  • 2012-10-02 13:35

Det är en blå iMac G3/500 Summer 2001.
OS X 9.2.2 installerat
384 MB minne
19GB HD varav tillgängligt 18,41MB

Hoppas att det säger Er något.Vill så gärna att den skall funka optimalt.Tack för Ert tålamod.Hade första iMacen 1999 så jag har glömt allt Machanterande;)

  • Medlem
  • Holmsund, Västerbottens Län, Sweden, Sweden
  • 2012-10-02 15:52

Hej igen Har lagt in uppgifterna om iMacen längre ner så nu fattas bara installationsskivorna:'(

  • Medlem
  • Holmsund, Västerbottens Län, Sweden, Sweden
  • 2012-10-02 16:34

Du är en pärla PJW:D

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-02 22:14
Ursprungligen av Stefan Wallin:

Du är en pärla PJW:D

Tack. Jag har 10.4 på dvd. Har du tillgång till extern firewire-läsare eller en annan Mac med dvd-enhet? Skicka mig ett PM om hur det ligger till så kan vi säkert fixa något. Synd att du inte bor närmare; jag hade gärna hjälpt dig med installationen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-02 14:18

Du ska givetvis köra 10.4 i den burken. Jag hade en iMac DV 400 tidigare och i den slängde jag in 10.4, en hårddisk på 250 gb och 640 MB RAM (det går att få 1 GB ifall man vill). Den spann på ganska bra faktiskt.

Japp, 10.4 ska du köra. Mycket mycket bättre än 10.2.

  • Medlem
  • Holmsund, Västerbottens Län, Sweden, Sweden
  • 2012-10-02 15:49

Och vem har installationsskivor?????

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-02 15:52

Jag ska kika ikväll efter min lilla kvällskurs i Lund. Återkommer till Malmö och till dig sent ikväll. Jag ska kolla igenom källaren och lådorna. Jag har säkert ett par skivor liggande. Håll ut!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-10 12:12

Nix. 10.3 är vad vi hade på skivor
Undrar om inte 10.4 bara kom som DVD - men jag kan ha fel

10.4 finns som CD.

Köp DVD-skivan, t.ex. av PJW. Då äger du ju en 10.4-licens. Ladda sedan ner CD-versionen från lämpligt ställe på nätet, och installera den. Det borde vara ok enligt licensvillkoren.

(Eller så kan man ju bara strunta i att köpa DVDn, och bara ladda ner CD-versionen direkt. Jag tror inte att Apple bryr sig speciellt mycket ifall du kör en nerladdad 10.4 på en urgammal dator. De tjänar ju ändå inga pengar om du köper en begagnad 10.4 någonstans)

1
Bevaka tråden