Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac utloggad i sex månader? Hur längekan jag har min iMac sovande dvs utan el-anslutning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur länge kan jag ha min iMac sovande dvs vara utloggad, avstängd och ingen el på? Klockan lär väl stanna vid dagens datum och inga uppdateringar lär ske men vad kan annars hända? Får jag ingång det hela med massor av uppdateringar eller vad händer? Min förra Mac ("älskling") en grön underbar dog efter tre månaders avstängning dvs ingen färg i programmen, klockan galen och död/tröööög.. Jag måste nog räkna med att vara borta från iMacen ca sex månader och under tiden köra min Macbook på andra sidan Atlanten.

Finns det någon som vet svaret. Har fått diverse olika synpunkter från Mac-säljare, typ Köp en iPad, iMacPro osv för att kunna hålla iMacen "levande"!!??

Turbokatten

Vad menar du? Det är väl inga problem att ha en dator avstängd i ett halvår?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-06 21:16

Din iMac har ett batteri som ser till att klockan går rätt. Batteriet bör hålla ett par år, och skulle den trots allt laddas ur så skall datorn fungera ändå, dock får du ställa in klockan själv.

Dina andra frågor är lite svåra att ge exakta svar på om du inte skriver vilken iMac och operativsystem du har, men nej den bör inte bete sig konstigt av att vara avstängd i ett halvår. Dra ur ström/nätverkssladd så är datorn säker utifall det skulle åska.

Det som fick din 'gröna' dator att bete sig underligt har med största sannolikhet med något som hände när datorn var igång.

Följ rådet du fått av försäljarna och köp iPad i Amerika.

  • Medlem
  • 2012-10-07 11:44

En iMac är ju som vilken dator som helst, dvs, du kan ha den stående i flera år utan att något händer.

Det som hände din gamla gröna, grön iMac?, kan ha varit att datorns SMC (System Management Controller) hade behövts nollställas. Detta är något som kan hända med alla datorer o inte ngt farligt alls.

Den här sidan beskriver symptom o lösningar: Resetting the SMC (System Management Controller) on Your Mac

Precis som det sägs ovan bör du plugga ur datorn från vägguttaget när du är borta. När du kommer hem igen o startar upp datorn kanske du kan behöva nollställa SMC'n o då har du länken ovan att kolla på.

Efter att ha installerat ev uppdateringar är det bara att tuta o köra

Batteriet brukar väl hålla en fem sex år i alla fall. En sak att tänka på är hur du förvarar den. Stora temperaturskillnader och fukt kan vara direkt obra. Tänker ouppvärmt sommarhus över höst, vinter, Då bör man nog ha någon form av fuktabsorbent i förpackningen. Eller kälkarförråd med översvämningsrisk. Damm kan också vara bra att tänka på.
/m

Tack för relevanta svar nu vet jag hur jag ska agera. Återkommer vid ny uppstart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-15 23:17

Min imac har just blivit utsatt för att stå i ett förråd i ett halvår. Det var inga som hest problem med att plugga in den, logga in och köra på som om det var igår. Så det är bara att slappna av...

1
Bevaka tråden