Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plötslig "typsnitts död" i OSX Lion

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-06 15:41

Aldrig varit med om något liknande. För 1 månad sedan startade jag ett projekt med 2 specifika typsnitt.
Aviano och Mistral. Aviano är friköpt och mistral SKA finns med som ett typsnitt i mitt CS paket.

När jag försöker installera Aviano så får jag upp ett felmeddelande i Font Book. 'name' table structure och duplicate font - är "fel". Duplicate förstår jag eftersom den FINNS i datorn men hittas inte av nått program (annat än font book). Mistral har bara *poff* försvunnit och jag kan inte hitta den i på någon av mina CS Design och premium skivor.

Trodde först att det var 10.7.4 som hade trasat sönder font hanteringen men jag installera 10.7.5 nyss och samma sak. Bör noteras att jag uppgraderade mitt system från 10.6.8 för lite över 1 månad sen.

Någon som har varit med om nått liknande förr? Fonter bara försvinner eller slutar fungera.

Jag har reparerat behörighet, har inget font-hanterings program installerat som kan krocka med de internt installerade typsnitten. Massor av typsnitt är borta. Men det är de 2 ovan och speciellt mistral som jag måste få tillbaka. Skulle någon med Design Premium CS5/CS6 installerat se över ni hittar mistral på er maskin? Enligt Google så kommer det med design paketen...

**edit

Alla sökningar jag gjorde tydde på att "mistral" kom med CS paketen. Det gjorde den inte enligt en gammal timemachine backup! Typsnittet låg i Microsoft foldern i lib/fonts/microsoft.

Problemet kvarstår dock. Inga typsnitt vill installera sig under Font Book och en massa typsnitt saknas. Nu är största paniken borta allifall.

Senast redigerat 2012-10-06 15:55
  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-06 15:50

Jag har CS 5.5 och har tre olika Mistral (med tillhörande varianter) på disken. En i Adobe Font Library, som jag tror hör till CS. En i Adobe Font Folio 11 och en som följde med Office 2011. Jag använder Linotype Font Explorer Pro för att hantera typsnitten.
Har aldrig varit med om att typsnitt "försvunnit".

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-06 16:07
Ursprungligen av Konrad:

Jag har CS 5.5 och har tre olika Mistral (med tillhörande varianter) på disken. En i Adobe Font Library, som jag tror hör till CS. En i Adobe Font Folio 11 och en som följde med Office 2011. Jag använder Linotype Font Explorer Pro för att hantera typsnitten. Har aldrig varit med om att typsnitt "försvunnit".

Ok, då är det bekräftat att det kommer med CS. Eller andra adobe produkter. När jag går in i goodies mappen på alla mina tidigare CS skivor och försöker installera typsnitten "där" så tvärvägrar systemet att ta emot dem. Kan kringgå font book genom att bara slänga in dom i mappen men jag försöker mig hålla undan från det eftersom det orsaka stora problem för mig för en massa år en... visserligen under Tiger men jag vågar inte slänga in dom där igen utan att gå via font book (även fast det är samma sak). Jag äger väldigt få fonter så att köpa en "extern" font hanterare är lite overkill. Köper högst 2-3 fonter om året.

Jag vet att typsnitt kan ha andra namn som filer och få typsnittens "riktiga" namn när dom väl är installerade men mistral finns verkligen inte på några av mina CS skivor (äger CS1, CS4, CS5, 5.5 och CS6) Har visserligen bara kollat 5.5 och 6.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-06 16:13

Jag tycker det låter som om din Typsnittsbok inte är riktigt som den ska. Jag använder den inte eftersom jag måste bolla med så många olika typsnitt hela tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-06 16:24

Mm, nått är verkligen skumt. Under 10.6.8 som jag uppgraderade ifrån så fungerade ju allt galant. Att saker har försvunnit är jobbigt men vad som är ännu jobbigare är att jag inte får installera några "nya" typsnitt... Typsnitten som försvunnit...

Mer eller mindre en 100% fräsh uppgradering från 10.6.8 till 10.7.4 (och nu .5) Allt funka fint i 6.8 men inte i 7.4/5...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-07 01:43

VI hade något liknande för ett tag sedan, minns inte alla detaljer, men jag minns att lösning på det problemet var att starta om, logga in på admin-konto och installera dem den vägen.
Då hade vi redan testa med att reparera behörigheterna (Typsnittboken är ju ett av "systemets" egna program) utan resultat men det kan också vara värt att testa.

Efter att ha använt datorn ett tag så gick det plötsligt att installera typsnitt via användar-konto. Nej, det var inte så att vi höll på att testa utan vi hade glömt tidigare problem.

1
Bevaka tråden