Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska man ladda batteriet fullt...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 13:18

Precis köpt en powerbook 17" och undrar om man ska ladda batteriet riktigt länge första gången typ 24h som man brukar göra med mobiler. Fungerar det likadant med powerbooks?
Säkert en rookiefråga men jag vill vara säker.

Tack (och ingen mobbing för den enkla frågan tack:D )

Patrick

Jag mobbar dig lite för att du skrev i fel forum dock. Detta hör till Powerbook-forumet.

Till frågan... Ja, det är att rekommendera att du laddar upp batteriet helt och sen låter det ladda ur en gång. På så sätt får du ut mest av batteriet. Detta kan du göra med jämna mellanrum för bäst prestanda.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dega
Precis köpt en powerbook 17" och undrar om man ska ladda batteriet riktigt länge första gången typ 24h som man brukar göra med mobiler. Fungerar det likadant med powerbooks?
Säkert en rookiefråga men jag vill vara säker.

Tack (och ingen mobbing för den enkla frågan tack:D )

Patrick

Nej, folk som säger så har förväxlat Powerbookens litiumbatteri med den gamla sortens NiMH-batterier. Batteriet behöver alltså inte laddas på något speciellt sätt första gången och det behöver inte laddas ur fullständigt annat än någon enstaka gång per år för att kalibrera laddningssensorerna. Det finns ingen minneseffekt alltså.

Det du däremot ska tänka på är att batteriet har en begränsad livslängd som räknas i antalet laddningscykler, oavsett längd på cyklerna. Totalt klarar batteriet mellan 300 och 600 laddningar, så därför är det dumt att ladda upp batteriet bara för att laddningsnivån just sjunkit under 90% (om man inte på förhand vet att man kommer att sitta vid den flera timmar i sträck, det vill säga). Använd sunt förnuft, helt enkelt!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 13:46

Okey tack för snabba svaren och sorry för det råka bli fel forum. :rolleyes:

Men jag läste på lite manualen. De tycker att man ska ladda batteriet fullt och sen ladda ur det första gången. precis som ni säger. Jag gör som de säger i manualen. Jag vill ju börja "leka" med den direkt juh. Hur långt tid tar det att ladda ett batteri fullt då?

P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 13:48

Precis. Sånt där brukar ju stå i handboken.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dega
Men jag läste på lite manualen. De tycker att man ska ladda batteriet fullt och sen ladda ur det första gången. precis som ni säger. Jag gör som de säger i manualen. Jag vill ju börja "leka" med den direkt juh. Hur långt tid tar det att ladda ett batteri fullt då?

Det är inte så noga - det där kan du lika gärna skippa för att göra det senare i stället. Det som händer när man laddar upp och laddar ur på det sättet är bara att man kalibrerar laddningsindikatorn lite så att den "lär sig" när batteriet är fullt resp. tomt. Eventuellt kan det verka som att man får lite längre batteridrifttid, men det beror bara på att laddningssensorerna trimmats in. Det påverkar alltså inte battericellernas faktiska kapacitet något.

1
Bevaka tråden