Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple hedrar Steve Jobs på årsdagen av hans bortgång

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-05 12:58

Givetvis är det Yo-Yo Ma som spelar i bakgrunden.

Ursprungligen av AndyK:

Givetvis är det Yo-Yo Ma som spelar i bakgrunden.

Ah, tack, jag undrade vad det var. Denna va? Fast denna är lite långsammare:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-05 13:33

Värdigt och respektfullt av Apple att hedra Jobs på årsdagen av hans bortgång.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-05 14:01

Vad är det som säger att det är Yo-Yo Ma som spelar? Det finns hundratals inspelningar av Bachs cellosviter.
Och hans inspelning är en av de sämsta.

Ursprungligen av Konrad:

Vad är det som säger att det är Yo-Yo Ma som spelar? Det finns hundratals inspelningar av Bachs cellosviter.
Och hans inspelning är en av de sämsta.

Från Steve Jobs av Walter Isaacson:

Citat:

There was one classical musician Jobs revered both as a person and as a performer: Yo-Yo Ma, the versatile virtuoso who is as sweet and profound as the tones he creates on his cello. They had met in 1981 when Jobs was at the Aspen Design Conference and Ma was at the Aspen Music Festival. Jobs tended to be deeply moved by artists who displayed purity, and he became a fan. He invited Ma to play at his wedding, but he was out of the country on tour. He came by Jobs' house a few years later, sat in the living room, pulled out his 1733 Stradivarius cello, and played Bach. "This is what I would have played for your wedding," he told them. Jobs teared up and told him, "You playing is the best argument I've heard for the existence of God, because I don't really believe a human alone can do this." On a subsequent visit Ma allowed Jobs' daughter Erin to hold the cello while they sat around the kitchen. By that time Jobs had been struck by cancer, and he made Ma promise to play at his funeral.

Vilket han gjorde:

Citat:

U2’s Bono, cellist Yo-Yo Ma and singer Joan Baez also performed during the more than an hour-long service, with Bono reading lyrics from an iPad, according to one of these people.

WSJ Blogs: Steve Jobs’s Family Gave Moving Words at Sunday Memorial

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-05 15:53
Ursprungligen av Hagelin:

Från Steve Jobs av Walter Isaacson:

Vilket han gjorde:

WSJ Blogs: Steve Jobs’s Family Gave Moving Words at Sunday Memorial

Det MÅSTE ju inte vara bäst för att Jobs hörde det och tyckte det. Och det är säkert en upplevelse att höra det live.
Jag har flera inspelningar av cellosviterna, även den med Ma (Sony Music), den låter lite stel, kall och mekanisk i jämförelse med Mme Gastinels inspelning som flödar av liv och mänsklig värme.
Det är vad jag och många andra tycker, men det är väl inget att bry sig om.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-10-05 16:08
Ursprungligen av Konrad:

Det MÅSTE ju inte vara bäst för att Jobs hörde det och tyckte det. Och det är säkert en upplevelse att höra det live.
Jag har flera inspelningar av cellosviterna, även den med Ma (Sony Music), den låter lite stel, kall och mekanisk i jämförelse med Mme Gastinels inspelning som flödar av liv och mänsklig värme.
Det är vad jag och många andra tycker, men det är väl inget att bry sig om.

Ändå din personliga åsikt och inte allas.
Personligen har jag ingen åsikt i frågan då jag inte hört någon annan version.
Varför så bitter? Du kan säkert ha rätt, jag betvivlar det inte men jag blir inte sugen på att ta reda på det när du skriver med den attityden.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-05 16:23
Ursprungligen av kainen:

Ändå din personliga åsikt och inte allas.
Personligen har jag ingen åsikt i frågan då jag inte hört någon annan version.
Varför så bitter? Du kan säkert ha rätt, jag betvivlar det inte men jag blir inte sugen på att ta reda på det när du skriver med den attityden.

Jag är inte bitter. Jag bara uttryckte vad jag tycker, får man inte det? Eller är man bitter då?
Jag tycker för övrigt att valet av musik till filmsnutten var mycket bra.

Ursprungligen av Konrad:

Jag är inte bitter. Jag bara uttryckte vad jag tycker, får man inte det? Eller är man bitter då?

Givetvis får man det, men beroende på hur man säger det kan man framstå som bitter. Om det första man gör är att ifrågasätta och säga att det är sämst, då blir det lätt den uppfattning.

Det var inte direkt svårt att hitta samband mellan Steve Jobs och Yo-Yo Ma om man gav det fem sekunders söktid.

Ursprungligen av Konrad:

Det MÅSTE ju inte vara bäst för att Jobs hörde det och tyckte det. Och det är säkert en upplevelse att höra det live.
Jag har flera inspelningar av cellosviterna, även den med Ma (Sony Music), den låter lite stel, kall och mekanisk i jämförelse med Mme Gastinels inspelning som flödar av liv och mänsklig värme.
Det är vad jag och många andra tycker, men det är väl inget att bry sig om.

Den ende som diskuterar vilken som är bäst är du. Jag gav bara information om varför de har anledning att välja Yo-Yo Ma. Du behöver inte försvara din smak, jag delar din slutsats.

Ursprungligen av Konrad:

Vad är det som säger att det är Yo-Yo Ma som spelar?

Ja, kan det vara för att...

1) Jobs var ett personligt fan av Yo-Yo Ma.
2) Yo-Yo Ma har spelat hemma hos Jobs privat.
3) Jobs ville ha Yo-Yo Ma på sitt bröllop men det gick inte på grund av turné.
4) Yo-Yo Ma har medverkat i Apples Switcher-kampanj.
5) Yo-Yo Ma spelade på Steve Jobs begravning.

Men vem är jag att dra sådana tokiga slutsatser, det är säkert helt irrelevant i sammanhanget.

Ursprungligen av Konrad:

Det finns hundratals inspelningar av Bachs cellosviter.
Och hans inspelning är en av de sämsta.

Så du har lyssnat igenom hundratals och rangordnat dom? Imponerande. De måste hålla en hög nivå allihopa om det där var en av de sämsta, måste jag säga.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-06 01:53

[QUOTE="Adrian B;2110314
Så du har lyssnat igenom hundratals och rangordnat dom? Imponerande. De måste hålla en hög nivå allihopa om det där var en av de sämsta, måste jag säga.[/QUOTE"]
Jag har naturligtvis inte hört alla, men förhållandevis många. Mycket spelas in på lågprisetiketter med halvdana musiker som inte ens är värt att slösa tid på. Så är det ofta med klassisk musik.
Jag sa bara att jag tycker att Ma:s inspelning av det aktuella verket är stelbent och tråkig i jämförelse med exempelvis Anne Gastinels som har fått mer lovord internationellt för det än vad Yo-Yo Ma har fått. Han är säkert skitbra på annat, men just cellosviterna gör har en tråkig och mekanisk tappning av.
Jag hoppas jag får tycka det.
Men nu är det väl så att Yo-Yo Ma är bäst för att han var kompis med Steve Jobs.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-06 15:09
Ursprungligen av Konrad:

Jag har naturligtvis inte hört alla, men förhållandevis många. Mycket spelas in på lågprisetiketter med halvdana musiker som inte ens är värt att slösa tid på. Så är det ofta med klassisk musik.
Jag sa bara att jag tycker att Ma:s inspelning av det aktuella verket är stelbent och tråkig i jämförelse med exempelvis Anne Gastinels som har fått mer lovord internationellt för det än vad Yo-Yo Ma har fått. Han är säkert skitbra på annat, men just cellosviterna gör har en tråkig och mekanisk tappning av.
Jag hoppas jag får tycka det.
Men nu är det väl så att Yo-Yo Ma är bäst för att han var kompis med Steve Jobs.

Nä, det är så att det är Yo-Yo Ma som spelar för att Jobs älskade när han spelade.

Ursprungligen av Konrad:

Vad är det som säger att det är Yo-Yo Ma som spelar?

Shazam.

Bach: Cello Suites Nos. 1, 5 & 6 (iTunes)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-05 14:08

Inspelningen som fransyskan Anne Gastinel gjorde för några år sedan anses av många vara en av de allra bästa. Finns på iTunes.
Allra bäst är Pablo Casals, men den är så gammal att tekniken gör att den inte är så intressant.

iTunes - Musik - Bach: 6 Suites Pour Violoncelle av Anne Gastinel

  • Medlem
  • 2012-10-05 14:50

Steve Jobs var inte som andra och förtjänar uppmärksamhet.
Men jag förstår inte personkulten kring honom.
Kan vi släppa honom och gå vidare?
Tim Cook gör ett fantastiskt jobb.
Rentav bättre än Jobs, min åsikt.

När Jobs kom tillbaka till Apple hittade han ett rum med alla gamla Macar.
"Släng bort det"
Man ska inte gräva ner sig i det förgångna, då missar man framtiden.
Steve Jobs skulle ha slutat bry sig om Steve Jobs för länge sen.

Hur sparar man ner filmen? Undersökt sidan med utvecklarverktygen men blev inte klokare. Verkar eventuellt inte vara en film utan ett bildspel? Fick fram en URL till en .mov men filen som laddades hem var tom/trasig.

Ursprungligen av Mutant:

Hur sparar man ner filmen? Undersökt sidan med utvecklarverktygen men blev inte klokare. Verkar eventuellt inte vara en film utan ett bildspel? Fick fram en URL till en .mov men filen som laddades hem var tom/trasig.

http://www.apple.com/105/media/us/stevejobs/stevejobs-memorial-us-20121005_848x480.mp4

Tack, varför hittade jag inte den? :D:confused:

Att lägga upp en film på två minuter istället för att göra reklam för nysläppta iPhone 5 säger en hel del om vad Steve Jobs betydde för Apple.

OT:
Nån som kan rekommendera något "album" med Yo Yo Ma där tex den där återfinns? Har han någon "best of"?

//Oinsatt

Ursprungligen av theplague:

OT:
Nån som kan rekommendera något "album" med Yo Yo Ma där tex den där återfinns? Har han någon "best of"?

iTunes - Musik - Bach: The Cello Suites av Yo-Yo Ma

som Morriconefan är ju den här också trevlig: iTunes - Musik - Yo-Yo Ma Plays Ennio Morricone av Yo-Yo Ma

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-10-05 20:03

Snacka om att den här tråden har degenererat...:(

Rörande film i alla fall...

Konrad, du verkar ju helt kränkt av detta. Ingen påstod att Yo-Yo är den bästa, men ett naturligt val p g a kopplingen till Steve.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-06 15:38
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Konrad, du verkar ju helt kränkt av detta. Ingen påstod att Yo-Yo är den bästa, men ett naturligt val p g a kopplingen till Steve.

Så fånigt, varför skulle jag bli kränkt av det?
Det vill mycket mer till för det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-10-06 15:40

Konrad,
Det du skriver om handlar om konst och konstnärliga uttryck, där det är knepigt att tillskriva någon tolkningsföreträde om vad som är bra eller dåligt. Men det aktuella filmklippet behandlar inte det, det behandlar just Apples högtidlighållande av Steve Jobs minne, där det av historierna som berättas ovan verkar väldigt rimligt att välja just Mas interpretation av personliga skäl snarare än enbart konstnärliga.
När du skriver om att "Ma är bäst för att han var kompis med Steve Jobs" så sätter du upp en väderkvarn att slåss mot; ingen har sagt det utom du. Ingen annan verkar intresserad av att slåss om musikaliska värderingar i detta forum.

Med det sagt, tack för ditt förbipasserande tips om andra inspelningar. Ska med nöje lyssna.

Videon ligger fortfarande kvar på förstasidan. Min gissning är att den får ligga kvar även imorgon. I denna värld av färgsplash, popmusik o actionljud är ett svartvitt bildspel till toner av klassisk musik en något av unik surrealistisk upplevelse. Bara att titta på en bild i det pausade bildspelet mot den vita bakgrunden ger en alldeles speciell djup känsla...

Jag kan säga att jag saknar honom och jag märker själv hur annorlunda det är nu jämfört med tidigare. Förrut satt man o laddade om browsern i hopp om att en eventvideo skulle släppas så att jag kunde se den så snart som möjligt och videon sågs från den ena änden till den andra.

I samband med senast eventet dröjde det några dagar innan jag såg videon o jag har ännu inte sett den till slutet.

Förtydligar här att jag inte säger att Tim Cook är sämre än Steve Jobs, Steve valde honom, men hans scenframträdande är inte lika fängslande som Steves

Började läsa i tråden och förväntande mig att läsa inlägg från andra som också vill hedra Jobs på årsdagen.
Men istället möts man av en massa tråkiga och bråkiga inlägg.

Att ni inte skäms !

  • Medlem
  • 2012-10-07 07:45
Ursprungligen av MalcomX:

Började läsa i tråden och förväntande mig att läsa inlägg från andra som också vill hedra Jobs på årsdagen.
Men istället möts man av en massa tråkiga och bråkiga inlägg.

Att ni inte skäms !

Det kan ju också vara så att många tycker att man inte behöver hedra honom. Han var en affärsman som drev ett av världens största företag. Absolut en intressant människa som har sin plats i historieböckerna men som inte var alltför speciell utöver det. Att man inte känner för att hedra honom är snarare ett sundhetstecken.

Bevaka tråden