Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En iPad på steroider

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-04 11:46

Hm, tycker Apple detta är ok? Förefaller väldigt märkligt med tanke på hur man agerat mot t.ex kloner och Phystar. Fast detta kanske är ett alltför småskaligt projekt eller bara på rätt sida i det gränsland det befinner sig i?

Ursprungligen av PJW:

Hm, tycker Apple detta är ok? Förefaller väldigt märkligt med tanke på hur man agerat mot t.ex kloner och Phystar. Fast detta kanske är ett alltför småskaligt projekt eller bara på rätt sida i det gränsland det befinner sig i?

Att Apple inte lägger sig i det här fallet beror nog på att företaget som utvecklar denna ModBook Pro köper hela MacBook Pro och sedan tar isär det, så egentligen rör det inte sig om en klon, utan äkta Apple hårdvara "förpackad i ny förpackning". Tror inte företaget kan köpa lösa Apple delar från Apple t.ex. moderkort.

Ursprungligen av The Real Viking:

Att Apple inte lägger sig i det här fallet beror nog på att företaget som utvecklar denna ModBook Pro köper hela MacBook Pro och sedan tar isär det, så egentligen rör det inte sig om en klon, utan äkta Apple hårdvara "förpackad i ny förpackning". Tror inte företaget kan köpa lösa Apple delar från Apple t.ex. moderkort.

Precis, och detta är ingenting som Apple kan göra något åt. De kan inte förbjuda någon att bygga om sin dator som de köpt och äger.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-04 13:20
Ursprungligen av pmarriott:

Precis, och detta är ingenting som Apple kan göra något åt. De kan inte förbjuda någon att bygga om sin dator som de köpt och äger.

Jo det kan de faktiskt när den modifierade datorn säljs vidare till andra som ny. Men Apple är troligen inte intresserade av att stoppa detta eftersom det är en dyr nischprodukt som inte säljs i några större upplagor.

Troligen lär dock Apple själva släppa större iPads/Touch MBA en vacker dag. Skulle inte banga en 16" sådan själv.

Ursprungligen av Gordy:

Troligen lär dock Apple själva släppa större iPads/Touch MBA en vacker dag. Skulle inte banga en 16" iPad själv.

Om Apple gör det så tror jag att det inte blir en Intel som CPU utan en 4 eller 6 kärnig vidareutveckling av A6 som kör OSX istället för iOS, vilket passar utomordentlig en sådan eventuellt framtida Apple produkt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-04 14:15
Ursprungligen av The Real Viking:

Om Apple gör det så tror jag att det inte blir en Intel som CPU utan en 4 eller 6 kärnig vidareutveckling av A6 som kör OSX istället för iOS, vilket passar utomordentlig en sådan eventuellt framtida Apple produkt.

Förhoppningsvis lär en sådan produkt kunna köra både OSX och iOS sömlöst. Vilket vore toppen.

Ursprungligen av Gordy:

Förhoppningsvis lär en sådan produkt kunna köra både OSX och iOS sömlöst. Vilket vore toppen.

Ja, precis det var min tanke, ett nytt OS som består av det bästa bitarna ur OSX och iOS och kan köra program från båda världar (både mus-, penn- och fingerstyrning med en ny typ av teknik där både finger och pennstyrning [á la Wacom board - både känner av hur hårt man trycker, vilken lutning pennan har och vilket avstånd pennan har från ytan {sistnämna är bra vid brush verktyg}).

Det nya OS:et kanske kommer att heta iOSX!

Senast redigerat 2012-10-04 18:25
Ursprungligen av Gordy:

Jo det kan de faktiskt när den modifierade datorn säljs vidare till andra som ny. Men Apple är troligen inte intresserade av att stoppa detta eftersom det är en dyr nischprodukt som inte säljs i några större upplagor.

Troligen lär dock Apple själva släppa större iPads/Touch MBA en vacker dag. Skulle inte banga en 16" sådan själv.

Hur skulle de kunna stoppa detta? De kan så klart vägra att leverera till företaget ifråga men det är det inte så svårt att komma runt. Det enda Apple kan göra är att vägra lämna garanti på delarna och att vägra ge support.
Ungefär som att Volvo skulle kunna stoppa någon från att bygga limousiner av S80. Går inte. En dator köper man. Man köper inte licensen att använda den.

Du får det att låta som det var en helt ny grej. Konceptet har dock funnits i några år. De första modellerna såldes genom Macsales/OWC. Dock går denna inte att köpa genom dem, vilket är synd e-som OWC levererar till Europa

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-04 11:56
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Du får det att låta som det var en helt ny grej. Konceptet har dock funnits i några år. De första modellerna såldes genom Macsales/OWC. Dock går denna inte att köpa genom dem, vilket är synd e-som OWC levererar till Europa

Fast visst skriver Ida att konceptet är gammalt? Det står ju uttryckligen i textens inledning. Jag undrar dock fortfarande varför Apple verkar tycka detta är i sin ordning.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Du får det att låta som det var en helt ny grej. Konceptet har dock funnits i några år. De första modellerna såldes genom Macsales/OWC. Dock går denna inte att köpa genom dem, vilket är synd e-som OWC levererar till Europa

Råkade få ut fel version av artikeln först. Har lagt in att det är en produkt som återuppstått nu.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Råkade få ut fel version av artikeln först. Har lagt in att det är en produkt som återuppstått nu.

Jo, jag var snabb där :). Läste om texten nu o ser att det finns en skillnad :). Ursprungsföretaget hette Axiotron o min gissning är att det är samma men de har bytt namn. Projektet som sådant kostar ju en del kosing e-som det krävs att man köper in Macbooks som sedan skruvas isär. Skriver man in axiotron.com i adressfältet på Safari så laddas sidan som modbook.com.

En historisk kuriosa: När konceptet ursprungligen lanserades erbjöd man kunderna att skicka in sina Macbooks för ombyggnad. Har också för mig att jag skrev om den gamla Modbook när jag var skribent på bloggen Applemac.se

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-04 13:42

Klart att Apple har muskler att stoppa moddade macböcker (som säljs som nya produkter) ifall de har lust. Detta är sannerligen ett gränsfall och i det närmaste en klon trots att den bygger på en hel MacBook.

Ursprungligen av PJW:

Klart att Apple har muskler att stoppa moddade macböcker (som säljs som nya produkter) ifall de har lust. Detta är sannerligen ett gränsfall och i det närmaste en klon trots att den bygger på en hel MacBook.

Vad bygger du det på? Vilken lagstiftning skulle Apple kunna stödja sig på? Om man köper och moddar en dator från Apple så är det ingalunda en klon. Lika lite som de kan förbjuda att du bygger in vattenkylning i din Mac Pro kan de förbjuda någon att bygga om en MacBook Pro till en läsplatta.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-04 14:18
Ursprungligen av pmarriott:

Vad bygger du det på? Vilken lagstiftning skulle Apple kunna stödja sig på? Om man köper och moddar en dator från Apple så är det ingalunda en klon. Lika lite som de kan förbjuda att du bygger in vattenkylning i din Mac Pro kan de förbjuda någon att bygga om en MacBook Pro till en läsplatta.

De kan inte förbjuda någon att göra vad som helst privat med en Appledator, men moddas den och säljs vidare ny som det företagets egna produkt så kan de om de vill stoppa försäljningen.

Ursprungligen av Gordy:

De kan inte förbjuda någon att göra vad som helst privat med en Appledator, men moddas den och säljs vidare ny som det företagets egna produkt så kan de om de vill stoppa försäljningen.

Men det är inte fallet här. Den säljs som en moddad Apple-dator. Den säljs inte i Apples namn ens. Det är en annan femma om man moddar en dator och sedan säljer den som en Apple dator, i vilket fall du gör ett klart intrång i Apples rättigheter.

Lustigt att nästa första kommentaren och många efterföljande handlar om Apples vilja att stoppa produkten. Visst, det är en ny produkt men den har inte hackats för att föra ett annat OS liksom att det inte är en PC med OS X så det är inte en Hackintosh. Precis som pmmarriot säger ovan så handlar det om en nischprodukt. Ett specialbygge som på många sätt påminner om Toughbook: Panasonic Rugged Laptops - Official Panasonic Toughbook Rugged Computers

Skillnaden är dock att det inte är Apple som bygger den, samt att den till skillnad från Toughbook nog inte klarar ett fall från en helikopter

Toughbook plummets from helicopter, narrowly misses future Toughbook user -- Engadget

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-04 14:10

Eftersom produkten finns och säljs och eftersom Apple inte stoppat den så är den givetvis helt legal och ok. Något annat menar jag inte. Det är jag som ser den som ett gränsfall. Och det är faktiskt av underordnad betydelse...;-)

Jag tycker den verkar lite klumpig. Men den skulle vara spännande att testa. Skulle gärna se ett OS X-light till en ipad t.ex.

Jag rekomenderar Er att läsa denna artikel på Engadget(The Modbook Pro gets official, CEO Andreas Haas talks success in an iPad world -- Engadget). I mitten av den säger nämligen Haas följande:

Citat:

"When it comes down to it, we are really only a third-party that is building an accessory. When I was at Axiotron and we brought out that Modbook, before I did this I didn't ask anyone permission, I just looked up the rules and built within those rules. When I brought it out, Apple actually came to me and gave me a proprietary solutions provider contract which is something like a manufacturing license to actually get people from Apple and put them together, but that is incompatible with our distribution system. So after that they moved us over to an Apple Premier Developer and that is what we are now, we're an Apple Developer. We sell the kit, which is a conversion kit, to our sales partners and those sales partners then perform the conversion on your behalf."

Mao är de erkända av Apple som en utvecklare av en produkt som kompletterar Apples egna produkter

Frågan är... Kommer 99mac köpa in en för test?

Vi jobbar på det

Ursprungligen av PeeMaN:

Frågan är... Kommer 99mac köpa in en för test?

Naturligtvis håller jag på och undersöker det. Vore jätteintressant.

1
Bevaka tråden