Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 1.42 vs G5 1.6

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-11 13:54

Finnes det noen tester av single 1.6 G5 iforhold til G4 dual 1.42. Jeg regner med at G5 1.6 er raskere på det meste, men på programvare som støtter dual CPU, hvordan blir det der?

De kan nog kännas slöare i vissa lägen. Beror mycket på hur programmet är skrivet.

Men slöheten borde bara uppträda när programmet ska köra sina tyngsta beräkningar.

Skulle faktiskt tippa på att en G5 @ 1.6GHz är snabbare på det mesta i förhållande till vilken g4 som helst utom möjligtvis i vissa optimerade altivecoperationer. (av vad jag läst mig till så är altivecenheten på g5 mer eller mindre lika snabb som den på g4:an vid samma MHz så då borde ju två stycken G4or på 1.4 GHz vara snabbare)

Det som talar för att G5:an (1.6Ghz)i de flesta fall skulle vara snabbare är väl att den har en mycket högre bandbredd internt. Tror att G4:an (med 2x2MB L3 cache) har en minnesbandbredd på ca 2.5 GB medan G5:an ligger runt 6GB.

Sen är ju G5:an betydligt snabbare på flyttalsberäkningar.

Sitter själv och funderar på om en [email protected] vore något för mig men i gammal god fegisanda väntar jag nog tills de finns på marknaden och riktiga testar har utförts på den.

1
Bevaka tråden