Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fiber och Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har just kopplat in Airport Extremen till Telia fiberlan. Två frågor dyker upp:

När jag väljer att bara använda 5 Ghz Wifi går det dubbelt så fort. Men sonens iPhone 3gs verkar inte gilla det och jag har en gammal airport express på nätet också.

Jag har två Extremer hemma, kan jag köra en på vardera protokoll (n och g) eller hur får jag upp hastigheten på de snabbare produkterna? Bättre router kanske, behöver en bra nätverksdisk för film och musik, kanske finns det en router som ersätter en NAS eller en NAS som har en bra router i sig?

Den andra frågan är varför jag kommer ut på nätet men Airportverktyget visar följande bild:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-02 13:50

Du kommer inte ut för din router har inte fått nån IP-adress, den har defaultadress 169.XXX.XXX.XXX.

Vad gäller farten när du har 5GHz och blandat är nog för att du förmodligen har en äldre Extreme som inte stöder dubbla "nät", så 3Gs:en som bara stödjer 802.11g drar ned hela nätet till 54Mbps. Nyare Extreme stöder dubbla nät så du kan ha enheter på 802.11g och 802.11n samtidigt.

Ja men, jag har ju kört bredbandstestet på båda lägen och 5 ghz ger dubbla hastigeten. Uppkoppling har jag trots felmeddelanden.

Airport extreme:arna kan köra duplex men som sagt, då går det med halva hastigheten. Why?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-02 20:34

Klintan,

- Hur har du konfigurerat Din Airport Extreme mot Telia...? I brygg- eller routerläge?
- Agerar Din Airport Extreme DHCP-server på ditt LAN?

Läs mer på:

Apple - AirPort Extreme - Funktioner - Enkel inställning

Mitt tips är att du stänger av bägge dina Airport Extreme, för att sedan starta & konfigurera den AE som är ansluten mot ditt bredbandsuttag (Telia Fiberlan).

När den väl fungerar som du vill, ja då lägger du till din andra AE i ditt nätverk.

Lycka till!!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-03 09:52
Ursprungligen av Klintan:

Den andra frågan är varför jag kommer ut på nätet men Airportverktyget visar följande bild:

[ATTACH="CONFIG"]35393[/ATTACH]

Du kommer du på den för att du har kopplat in alla nätverkssladdarna i ethernetswitchen (LAN på din AE). Hur underligt det än må låta så kommer du faktiskt att få förbindelse på det sättet. Men din AE anser inte att du har gjort rätt, vilket iofs är helt korrekt: du ska sätta in nätverkssladden från din ISP i det ensamma uttaget (WAN-porten).

Torkel,
1: routern är i DHCP och NAT läge. (?) Som Telia vill ha det.
2: Jag antar det. Under fliken Internet står det Anslut via DHCP
och på fliken Nätverk och Router-läge DHCP och NAT.

Det är som Frazze säger, sladden satt fel men levererade ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 19:20
Ursprungligen av Klintan:

Det är som Frazze säger, sladden satt fel men levererade ändå.

Så nu fungerar det således...!?

Ja. Men nu inser jag istället att jag behöver en ny router. En av Extremerna är version 1 vilket jag inte trodde. För övrigt kommer jag dra kabel där jag vill utnyttja fiberns potential till max.
Tvivar på att det är värt att fixa wifi på 250 mbps, tror inte ipaden presterar bättre än nu med nuvarande 40 mbsp.

Tack för engagemanget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-04 09:22
Ursprungligen av Klintan:

Ja. Men nu inser jag istället att jag behöver en ny router. En av Extremerna är version 1 vilket jag inte trodde. För övrigt kommer jag dra kabel där jag vill utnyttja fiberns potential till max.
Tvivar på att det är värt att fixa wifi på 250 mbps, tror inte ipaden presterar bättre än nu med nuvarande 40 mbsp.

Tack för engagemanget.

Varför behöver du byta?
Varför behöver du fler än en extreme?

220 m2 och tre våningar, 2 nätverksspelande barn, youtube tittande barn, sonos, boxeebox osv.
Rätt ofta är vi fyra som utnyttjar nätet samtidigt. Jag är verkligen urusel på allt som gäller nätverk men jag tror att det skulle vara bra att få ut mer än 20 mbps ur mitt 250 mbps fiberlan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-04 09:20
Ursprungligen av Klintan:

Torkel,
1: routern är i DHCP och NAT läge. (?) Som Telia vill ha det.
2: Jag antar det. Under fliken Internet står det Anslut via DHCP
och på fliken Nätverk och Router-läge DHCP och NAT.

Det är som Frazze säger, sladden satt fel men levererade ändå.

Sitter sladden fel blir det bara en vanlig switch och du missar hela brandväggsfunktionaliteten i routern eftersom allt är på insidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-04 10:30

Du får inte ut mer bara för att du kör med flera routers, snarare tvärtom.

Ju fler trådlösa enheter ju sämre fart får alla.

Skulle rekommendera att köra med tråd till de enheter som är stationära i den utsträckning det är möjligt och sen se till att ha den senaste APExtreme som router (då de tidigare har ganska usel throughput, alltså hastighet igenom brandväggen).

Köpte kabel för 5 min sedan. Då blir jobbdatorn direktkopplad.

Kanske kan borra mig upp till vardagsrummet och ställa AE2an där. Kopplar Sonosen där och kompromissar med täckning/hastighet i köket. (2 betongväggar, en fd träyttervägg och 15m bort)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-04 15:37
Ursprungligen av Klintan:

Köpte kabel för 5 min sedan. Då blir jobbdatorn direktkopplad.

Kanske kan borra mig upp till vardagsrummet och ställa AE2an där. Kopplar Sonosen där och kompromissar med täckning/hastighet i köket. (2 betongväggar, en fd träyttervägg och 15m bort)

Se till att konfigurera AE2:an rätt då också... så du inte sitter med två routrar i ett nät.

Ursprungligen av Klintan:

Köpte kabel för 5 min sedan. Då blir jobbdatorn direktkopplad.

Kanske kan borra mig upp till vardagsrummet och ställa AE2an där. Kopplar Sonosen där och kompromissar med täckning/hastighet i köket. (2 betongväggar, en fd träyttervägg och 15m bort)

Om du ändå drar ledningar kan du komplettera en till basstation (Airport Extreme och den har inte har en ethernetkabel till WAN porten!) ifall WiFi signalen skulle bli för dåligt. Då får bra prestanda för mobila lösningar i hela huset och med kabel mycket bra prestanda för streaming krävande produkter, t.ex. stationär dator, spelkonsoler, boxer box osv.

Senast redigerat 2012-10-09 20:18

För att komplettera tråden kan jag säga att jag köpte en Asus RT-N66U och den täcker hela huset!
Ställde upp den till 100mw och kör 5mhz på iPaden och får 75mbs på andra våningen.

Det var nåt fel med airporten. Det blev avbrott hela tiden märkte jag när vi körde nätspel på Playstation.

Ursprungligen av Klintan:

För att komplettera tråden kan jag säga att jag köpte en Asus RT-N66U och den täcker hela huset!
Ställde upp den till 100mw och kör 5mhz på iPaden och får 75mbs på andra våningen.

Det var nåt fel med airporten. Det blev avbrott hela tiden märkte jag när vi körde nätspel på Playstation.

Angående Asus, kolla en gång extra på ftp delningen om du använder den. Default är tyvärr inget vidare smart.

http://thehackernews.com/2014/01/asus-wireles...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-13 13:55
Ursprungligen av Klintan:

Torkel,
1: routern är i DHCP och NAT läge. (?) Som Telia vill ha det.
2: Jag antar det. Under fliken Internet står det Anslut via DHCP
och på fliken Nätverk och Router-läge DHCP och NAT.

Det är som Frazze säger, sladden satt fel men levererade ändå.

Nu går det att be Telia sätta deras skitrouter i bryggläge så man kan använda vad man vill

Ursprungligen av Jan Nylund:

Angående Asus, kolla en gång extra på ftp delningen om du använder den. Default är tyvärr inget vidare smart.

http://thehackernews.com/2014/01/asus-wireles...

Tack för bra info.
Jag har inte aktiverat FTP:n. Det var lustigt att du nämner det för jag har faktiskt tänkt aktiveraden och köra trådlöst från kameran, så jag har kollat på möjligheten. Det verkar dock bättre att använda en FTP server enl div forum. Men jag får erkänna att jag hör en Grekisk brytning så fort någon pratar nätverk. Jag har liksom aldrig kommit över tröskeln...

1
Bevaka tråden