Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 5: framtiden är inte utom räckhåll

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-02 12:53
Citat:

...ersatts av A6-processorn med tre kärnor...

Rättelse: Den har tre grafikkärnor, men bara två vanliga cpu-kärnor.

Annars en uttömmande och bra artikel!

Ursprungligen av Vassius:

Rättelse: Den har tre grafikkärnor, men bara två vanliga cpu-kärnor.

Annars en uttömmande och bra artikel!

Tack för påpekande. Artikeln är uppdaterad!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-02 14:08

Varför har ni inte gjort hastighetstestet med iPhone 5 med Telenor?

Ursprungligen av AndyK:

Varför har ni inte gjort hastighetstestet med iPhone 5 med Telenor?

Vi hade inte tillgång till ett Telenor sim-kort, men när vi får tag i ett sådant kan vi så klart uppdatera testet med de uppgifterna.

  • Medlem
  • 2012-10-02 14:53

Vilka plattityder.

"den bästa iPhone som någonsin gjorts"
"Det största som har hänt iPhone, sedan iPhone"

Vad förväntas när en efterföljare lanseras? Att den är sämre?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-02 15:02

Värt att nämna vad gäller wifi är ju att femman också stödjer 5 GHz-bandet (till skillnad från 4s) så alla med en någorlunda ny Airport-station hemma kan räkna med en stabilare uppkoppling.

Ursprungligen av rk:

Värt att nämna vad gäller wifi är ju att femman också stödjer 5 GHz-bandet (till skillnad från 4s) så alla med en någorlunda ny Airport-station hemma kan räkna med en stabilare uppkoppling.

...och kortare.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-10-02 16:04
Ursprungligen av grenhall:

...och kortare.

Jo fast i hemmet så är 5ghz bandet fortfarande rätt överlägset 2.4ghz bandet i nästan alla områden.
Även om det har lite kortare räck vidd (som beror MYCKET på router) så är det mycket snabbare och framför allt så är det mycket mindre trafikerat. Det är inte lika många som kör med 5ghz bandet så i en lägenhet där man ofta hittar 10 olika nätverk på 2.4ghz bandet och det blir tok mycket störningar för alla kanaler är överfulla. Så är 5ghz support as skönt måste jag säga.
Och räck vidden på 5ghz är mer än tillräcklig i nästan alla hem miljöer.

Jag bor i lägenhet och har en ASUS N66U router och har mottagning 20m utanför lägenheten utan problem. Så det är ju inte direkt så att 5ghz bandet har "kort" räck vidd ändå.

Ursprungligen av zOlid:

Jo fast i hemmet så är 5ghz bandet fortfarande rätt överlägset 2.4ghz bandet i nästan alla områden.
Även om det har lite kortare räck vidd (som beror MYCKET på router) så är det mycket snabbare och framför allt så är det mycket mindre trafikerat. Det är inte lika många som kör med 5ghz bandet så i en lägenhet där man ofta hittar 10 olika nätverk på 2.4ghz bandet och det blir tok mycket störningar för alla kanaler är överfulla. Så är 5ghz support as skönt måste jag säga.
Och räck vidden på 5ghz är mer än tillräcklig i nästan alla hem miljöer.

Jag bor i lägenhet och har en ASUS N66U router och har mottagning 20m utanför lägenheten utan problem. Så det är ju inte direkt så att 5ghz bandet har "kort" räck vidd ändå.

5GHz-bandet har överlag sämre räckvidd än 2,4GHz-bandet när man kör 802.11n. Däremot fick jag en smärre chock där jag kopplade in en gammal Netgear-router med 802.11g och fick minst lika bra räckvidd med en enda router som jag fick med tre Airport-enheter (två express och en time capsule) som båda kör 802.11n.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-03 10:32
Ursprungligen av zOlid:

Jo fast i hemmet så är 5ghz bandet fortfarande rätt överlägset 2.4ghz bandet i nästan alla områden.
Även om det har lite kortare räck vidd (som beror MYCKET på router) så är det mycket snabbare och framför allt så är det mycket mindre trafikerat. Det är inte lika många som kör med 5ghz bandet så i en lägenhet där man ofta hittar 10 olika nätverk på 2.4ghz bandet och det blir tok mycket störningar för alla kanaler är överfulla. Så är 5ghz support as skönt måste jag säga.
Och räck vidden på 5ghz är mer än tillräcklig i nästan alla hem miljöer.

Jag bor i lägenhet och har en ASUS N66U router och har mottagning 20m utanför lägenheten utan problem. Så det är ju inte direkt så att 5ghz bandet har "kort" räck vidd ändå.

Teoretiskt har man kortare räckvidd med högre frekens. I praktiken så är 2.4GHz området så fullt med störande signaler så 5GHz bandet får längre räckvidd.

Ursprungligen av rk:

...stödjer 5 GHz-bandet [...] så alla med en någorlunda ny Airport-station hemma...

Det måste ju inte vara en Airport-station. Det kan ju också vara en 5 GHz-router/basstation av annat märke. Som min Cisco t.ex.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-02 16:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det måste ju inte vara en Airport-station. Det kan ju också vara en 5 GHz-router/basstation av annat märke. Som min Cisco t.ex.

Jo, jag vet. Jag gjorde det bara lite apple-enkelt för mig när jag skulle formulera mig.

Ursprungligen av rk:

Värt att nämna vad gäller wifi är ju att femman också stödjer 5 GHz-bandet (till skillnad från 4s) så alla med en någorlunda ny Airport-station hemma kan räkna med en stabilare uppkoppling.

Jajjemen - det föll bort i en av alla uppdateringar tidigare. Inlagt nu igen!

Enl wikipedia så kan en usb-kabel kräma ur sig upp till 5A i ett sk laddarläge så det är lite märkligt att alltid ta upp detta som ett argument för att de inte skulle använda standarden.
Givetvis gäller inte detta genom datorn och jag antar att det är samma sak med Lightning.
Universal Serial Bus - Wikipedia, the free encyclopedia

Däremot har jag inget emot porten i sig, lite synd att de inte körde på usb 3.0 direkt, hade kunnat tänka mig att ha något liknande som standard men alla dessa adaptrar till fantasipriser känns lite tråkigt men ack så förutsägbart.

Ursprungligen av tidsoptimist:

Enl wikipedia så kan en usb-kabel kräma ur sig upp till 5A i ett sk laddarläge så det är lite märkligt att alltid ta upp detta som ett argument för att de inte skulle använda standarden.
Givetvis gäller inte detta genom datorn och jag antar att det är samma sak med Lightning.
Universal Serial Bus - Wikipedia, the free encyclopedia

Däremot har jag inget emot porten i sig, lite synd att de inte körde på usb 3.0 direkt, hade kunnat tänka mig att ha något liknande som standard men alla dessa adaptrar till fantasipriser känns lite tråkigt men ack så förutsägbart.

De tekniska förutsättningarna för att iPhone 5 och framtida iPad-modeller skulle kunna använda mikro-usb finns där, men problemet är ju som du själv skriver att det inte skulle fungera i praktiken om man vill ladda telefon eller platta via datorn.

USB 3.0 eller Thunderbolt hade varit trevligt men problemet där är ju att ingendera av standarderna har tillräckligt stor spridning ute bland kunderna ännu.

Jag tror Apple har tittat på alla möjligheter och kommit fram till att de måste hitta en lösning som fungerar idag och i framtiden, och som är minst lika enkel som den gamla kontakten är.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-10-02 18:10
Ursprungligen av Joacim Melin:

De tekniska förutsättningarna för att iPhone 5 och framtida iPad-modeller skulle kunna använda mikro-usb finns där, men problemet är ju som du själv skriver att det inte skulle fungera i praktiken om man vill ladda telefon eller platta via datorn.

USB 3.0 eller Thunderbolt hade varit trevligt men problemet där är ju att ingendera av standarderna har tillräckligt stor spridning ute bland kunderna ännu.

Jag tror Apple har tittat på alla möjligheter och kommit fram till att de måste hitta en lösning som fungerar idag och i framtiden, och som är minst lika enkel som den gamla kontakten är.

USB 3.0 är ändå rätt utbredd just nu.
Och framför allt så är den bakåt kompatibel. Så förstår faktiskt inte varför dom inte la in 3.0 support.
Tog det helt för givet att dom skulle lägga in det nu när dom bytte kontakt. Blev faktiskt riktigt förvånad när jag hörde att det inte var med.
Men jag antar att det går att lägga till i framtiden?! Men det borde lagts in redan nu tycker jag och förmodligen dom flesta andra.

Ursprungligen av MalcomX:

Iphone 4 fyller helt mitt behov av en telefon med möjlighet till lite "snabbsurf"

Iphone 5 har inget man behöver och den långa skärmen är bara bra för film

Jag skulle vilja ha en bredare Iphone och i annat fall så är det Ipaden som gäller för annat än ringa

Önskar att Ipad Mini får inbyggd telefoni så slipper man både Iphone och Ipad "stor"

Personligen tycker jag det är det bästa med iphone 5 att dom inte ökade bredden på skärmen massor utan bara ökade längden så att det är perfekt aspect ratio för film, men framför allt för tummen.
Jag gillar inte alls tex SGS 3 för skärmen är för stor för att kunna använda den med en hand. Tummen räcker liksom inte över hela ytan utan att hålla i telefonen helt mongo. Och då är jag ändå 197cm lång och har inte direkt små händer.

Ursprungligen av tidsoptimist:

Enl wikipedia så kan en usb-kabel kräma ur sig upp till 5A i ett sk laddarläge så det är lite märkligt att alltid ta upp detta som ett argument för att de inte skulle använda standarden.
Givetvis gäller inte detta genom datorn och jag antar att det är samma sak med Lightning.
Universal Serial Bus - Wikipedia, the free encyclopedia

Däremot har jag inget emot porten i sig, lite synd att de inte körde på usb 3.0 direkt, hade kunnat tänka mig att ha något liknande som standard men alla dessa adaptrar till fantasipriser känns lite tråkigt men ack så förutsägbart.

För att få lov att skicka 5A i en kabel ska varje tråd i kabeln vara 0,75 mm², samma som i en ordinär lampsladd, som det är 2 ledare i. Hur många har en USB? 4?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-03 21:29
Ursprungligen av tidsoptimist:

Enl wikipedia så kan en usb-kabel kräma ur sig upp till 5A i ett sk laddarläge så det är lite märkligt att alltid ta upp detta som ett argument för att de inte skulle använda standarden.
Givetvis gäller inte detta genom datorn och jag antar att det är samma sak med Lightning.
Universal Serial Bus - Wikipedia, the free encyclopedia

Däremot har jag inget emot porten i sig, lite synd att de inte körde på usb 3.0 direkt, hade kunnat tänka mig att ha något liknande som standard men alla dessa adaptrar till fantasipriser känns lite tråkigt men ack så förutsägbart.

Kabelns belastning är inte problemet, det är microUSBkontakten. Den klarar inte 5 A när man drar ut den pga den gnistbildning som blir då.

Iphone 4 fyller helt mitt behov av en telefon med möjlighet till lite "snabbsurf"

Iphone 5 har inget man behöver och den långa skärmen är bara bra för film

Jag skulle vilja ha en bredare Iphone och i annat fall så är det Ipaden som gäller för annat än ringa

Önskar att Ipad Mini får inbyggd telefoni så slipper man både Iphone och Ipad "stor"

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-10-02 18:14

*Edit blev dubbel post*

Senast redigerat 2012-10-03 13:54

Min airport extreme lyckas leverera nät över 5GHz-bandet när jag är i tvättstugan och den är två lägenheter bort med tjocka väggar.

Efter att ha haft min femma en dag kan jag konstatera (efter uppdatering från en fyra):
1. Den är SJUKT mycket lättare... Och säkerligen sjukt mycket skörare... Men jag kör hardcore utan skydd ändå. Det finns alltid hemförsäkring!
2. Skärmen är det stora lyftet. Känns som färgåtergivningen är betydligt bättre.
3. Det där tum-snacket är sånt PR-skit. Jag når defintivt inte över hela skärmen med min tumme. Jag var lite rädd att den skulle kännas "för stor". Det är för tidigt att uttala sig om det än.

Jag är dock glad att färgen på den inte börjat flagna när jag tog ut den ur lådan. Vi får väl se hur lång tid det tar!

Min färg har börjat skrapas i kanterna.
Mest för att telefonen stöter emot en ring.

Ursprungligen av illerG:

Min färg har börjat skrapas i kanterna.
Mest för att telefonen stöter emot en ring.

Kan du ta en bild på hur det ser ut och lägga upp?

  • Medlem
  • 2012-10-02 20:26

"iPhone 5. Apples iver att göra skärmen tunnare har dock fört med sig att skärmen i iPhone 5 inte alltid reagerar på beröring på samma sätt som en iPhone 4S."

Tidigare hade jag en iphone 4 men den har ju identisk skärm som 4S. Jag tycker tvärt om mot vad ni skriver, jag känner att skärmen är mer precis och känsligare än min gamla iphone 4.

Riktigt bra test! Kul och se på 99. Bra jobbat!

zOlid
Jag tänker mer på dessa prylar som arbetsredskap.

Riktigt bra artikel - men, räckte verkligen batteriet hela helgen trots allt pillande och lekande? Jag ska vara glad om min räcker ett dygn.

Ursprungligen av korthoga:

Riktigt bra artikel - men, räckte verkligen batteriet hela helgen trots allt pillande och lekande? Jag ska vara glad om min räcker ett dygn.

Ja det räckte faktiskt. Idag har det dock varit lite sämre med den varan när vi fotograferat, surfat, lyssnat på musik, pratat och mailat väldigt intensivt och nu under kvällen var telefonen nere på 20%. Under helgen har jag använt telefonen och gjort samma saker fast i mindre omfattning än under dagen idag.

Bevaka tråden