Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lättfattat om hur man raderar sitt medlemskap.

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-04 03:26

Det vore bra om med en aktuell guide (eller en hänvisning till en sådan) om hur man fullständigt raderar sitt konto och avslutar sitt medlemskap på 99mac. Vad bör man göra och vad bör man tänka på? Det är givetvis inget personligt, men det kan ju vara bra att veta vad som gäller och vilka hänsynstaganden det eventuellt finns.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-10-04 07:24

Om man vill radera sitt medlemskap så finns det egentligen bara ett sätt... att skicka PM till en moderator / admin.

Det man skall tänka på är att när kontot är raderat så finns det ingen återvändo, det går inte att få tillbaka kontot samt att gamla inlägg inte raderas.

Jag har alltid tyckt att om man blir sur och elak och vill lämna ett forum så är det bättre att låta kontot ligga kvar och svälja resurser:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har alltid tyckt att om man blir sur och elak och vill lämna ett forum så är det bättre att låta kontot ligga kvar och svälja resurser:)

Jo, för ditt konto tar säkert upp jättemycket resurser.

Ursprungligen av pmarriott:

Jo, för ditt konto tar säkert upp jättemycket resurser.

Exakt...

Fast de där 0:39 kronorna som jag har kvar på ett bankkonto sedan mer än 10 år bara för att jag inte kunde avslutat kontot utan att ha med min fru men kunde ta ut alla pengar från kontot själv. De njuter jag av varje gång när årssaldot kommer:)

Ursprungligen av PJW:

...hur man fullständigt raderar sitt konto...

Vad menar du med att radera fullständigt? Skulle du vilja radera allt du har gjort på forumet? Det kommer ju aldrig att hända (vilket kainen redan påpekat ovan).

Det finns väl inga forum-admins i världen som vill förstöra sitt forum genom att radera en massa inlägg och därmed göra massor av trådar obegripliga.

Det är väl bara att logga ut och sluta använda sitt konto.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är väl bara att logga ut och sluta använda sitt konto.

Men det är inte alltid så lätt.

Man tänker att man skiter i det nu, kanske för en sån sak som att antal inlägg raderats från inläggsinfon kan göra en sur (då i alla teknikforum jag är med i så har medlemmars insatser en betydande vikt i hur svaren tolkas istället för ett utslätat, alla är lika), men så vill man se om det blivit någon förändring, om någon opponerat sej (om man hinner läsa inlägg innan de raderats).

Och sedan är man där igen, loggat in, svarat på något, gjort ett inlägg om något annat.

Det beror väl helt på vem man är. När jag ser i listan över mina vänner så är det en del som slutat logga in här, varit borta länge. De har nog mycket bättre karaktär än jag, så jag väljer alternativet, kontakta en av mina två favorit moderatorer. Klart, ja lite senare idag.

Sedan kan det ju också vara så att man vill visa var man står, att man tar ett aktivt steg ifrån det som är. Man lämnar inte bara utan man stänger också dörren efter sej. Vad vet jag, en slags markering kanske. Men det gör väl ingenting. För varje gammal Mac-räv som kliver ur kommer det 10 nya iOS användare som säkert är mycket mindre jobbiga.

Disclaimer: Detta inlägg innehåller inga personangrepp, politiska eller religiösa referenser.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-10-04 09:45
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Disclaimer: Detta inlägg innehåller inga personangrepp, politiska eller religiösa referenser.

Nu var nog detta menat med glimten i ögat men vill ändå påpeka att både religion och politik numera är tillåtet att diskutera så länge man håller sig till de övriga reglerna

Ursprungligen av kainen:

Nu var nog detta menat med glimten i ögat men vill ändå påpeka att både religion och politik numera är tillåtet att diskutera så länge man håller sig till de övriga reglerna

Det var inte riktat mot dej utan så att jag inte fått ytterligare inlägg bortplockade där saker läses som inte skrivits, men det är en helt annan diskussion och den tänker jag inte ta. Fritz lever tills (utavld moderator) kommer hem och stänger kontot.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-04 10:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med att radera fullständigt? Skulle du vilja radera allt du har gjort på forumet? Det kommer ju aldrig att hända (vilket kainen redan påpekat ovan).

Det finns väl inga forum-admins i världen som vill förstöra sitt forum genom att radera en massa inlägg och därmed göra massor av trådar obegripliga.

Det är väl bara att logga ut och sluta använda sitt konto.

Jag kan väl tycka att om man verkligen vill avsluta sitt konto och få sina digitala fotsteg raderade så ska man kunna få det.

Att rakt av säga att "det är väl bara att logga ut och sluta använda sitt konto" håller inte, då är det inte raderat. Det handlar ju inte om vad forumadmin vill utan om vad användaren vill och användarens konto samt inlägg är dennes egna, ingen annans.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-10-04 11:09
Ursprungligen av zinned:

Jag kan väl tycka att om man verkligen vill avsluta sitt konto och få sina digitala fotsteg raderade så ska man kunna få det.

Att rakt av säga att "det är väl bara att logga ut och sluta använda sitt konto" håller inte, då är det inte raderat. Det handlar ju inte om vad forumadmin vill utan om vad användaren vill och användarens konto samt inlägg är dennes egna, ingen annans.

Självklart kan man få sitt konto raderat, det har redan konstaterats. Inga problem.
Vi har däremot ingen möjlighet att radera alla inlägg som användaren skapat. Även om vi hade det så skulle det nog inte hända då många trådar skulle bli haltande och ofullständiga och konstiga. Däremot kommer inte användarnamnet så kvar vid dessa inlägg så att man ser vem som skrivit dessa... I alla fall har det varit så tidigare när jag raderade användare på begäran.

Ursprungligen av kainen:

Självklart kan man få sitt konto raderat, det har redan konstaterats. Inga problem.
Vi har däremot ingen möjlighet att radera alla inlägg som användaren skapat. Även om vi hade det så skulle det nog inte hända då många trådar skulle bli haltande och ofullständiga och konstiga. Däremot kommer inte användarnamnet så kvar vid dessa inlägg så att man ser vem som skrivit dessa... I alla fall har det varit så tidigare när jag raderade användare på begäran.

Håller med om att man inte kan få sina inlägg bortplockade, av den anledningen Jesper gav.

Det är skillnad på att "stänga" och "radera" konton. Jag har bett Capeman stänga mitt konto, inte radera det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-04 09:29

Tack för alla svar. Det är tydliggjort. / PJW

Det är väl bra att veta hur man raderar sitt konto om man känner att man ändå vill göra rent hus, men jag får lite intrycket av att det här rätt och slätt är ett statement, och har lite svårt att se vad det ska ge. Alltså, om man är besviken på hur ett forum sköts kan man antingen göra sin röst hörd som medlem, engagera sig och erbjuda sin tid och sina kunskaper för att vara med och utveckla forumet, eller låta bli att hänga på forumet alls eftersom det inte tillgodoser ens intressen. Mister du en står dig tusen åter, och så har man dessutom möjlighet att återkomma om forumet skulle piggna till - eller bli något efter ens egen smak - vem vet hur det ser ut om några månader, om något år?

Jag försöker inte övertala dig att häva din 'uppsägning', Fritz, men jag har lite vant mig att se din fejja här på forumet och tycker så klart att det är lite tråkigt. Själv är jag en lurker av rang, men det finns mycket matnyttig information här, och generellt sett gillar jag att folk anstränger sig för att agera support åt främlingar vars enda gemensamma nämnare är att vi alla diggar produkter med ett äpple på.

Hoppas du känner att du vill komma tillbaks nångång i framtiden!

Ursprungligen av Manglobe:

Jag försöker inte övertala dig att häva din 'uppsägning', Fritz, men jag har lite vant mig att se din fejja här på forumet och tycker så klart att det är lite tråkigt.

Blir smickrad, men jag tror inte jag klarar ribban som sats på senaste tiden. Jag kan ingenting om och har mycket lite intresse av telefoner, och det är ju dit hän det mesta är på väg...

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Blir smickrad, men jag tror inte jag klarar ribban som sats på senaste tiden. Jag kan ingenting om och har mycket lite intresse av telefoner, och det är ju dit hän det mesta är på väg...

Det är ju faktiskt så att detta är ett Apple-forum snarare än ett Mac-forum idag och det finns onekligen fler iPhone-ägare än Mac-ägare.

Ursprungligen av pmarriott:

Det är ju faktiskt så att detta är ett Apple-forum snarare än ett Mac-forum idag...

Och det är precis det som (i mina ögon) som är problemet.

Detta känns mer som ett Apple Consumer Goods forum än ett tillhåll för grafiker, fotografer och andra Macintosh-användare. Jag accepterar att det är riktningen man vill gå, men fattar inte varför man byter namn till 99mac när detta bara utgör en mindre del. iOS har t.o.m. högre prio i forumlistan än Mac.

När apple släpper en ny telefon som får stort medialt utrymme så pratas det mycket om det, även här på forumet och i nyhetssektionen. När jag skaffade mitt konto här pratade vi bara (?) om Macbook Pro (det var på tapeten då) och jag hade inte en tanke på att skaffa iPhone. Det har ändrats de senaste åren, men jag tittar lika flitigt in på trådar om hur man maxar sin RAM, tipsar mina kompisar om begagnat-annonser som dyker upp och läser Apple-nyheter i största allmänhet. Du ska se att det blir mer trådar om datorer när Apple släpper en ny dator. Eller när nåt krånglar! Det är också lärorikt.

Förstår att man som räv känner sig undanskuffad (jag är t.ex. SEGA-nörd...), men iphonen konverterar faktiskt folk till Den Ljusa Sidan, det kan vi väl ge den?

Ursprungligen av Manglobe:

När apple släpper en ny telefon som får stort medialt utrymme så pratas det mycket om det, även här på forumet och i nyhetssektionen. När jag skaffade mitt konto här pratade vi bara (?) om Macbook Pro (det var på tapeten då) och jag hade inte en tanke på att skaffa iPhone. Det har ändrats de senaste åren, men jag tittar lika flitigt in på trådar om hur man maxar sin RAM, tipsar mina kompisar om begagnat-annonser som dyker upp och läser Apple-nyheter i största allmänhet. Du ska se att det blir mer trådar om datorer när Apple släpper en ny dator. Eller när nåt krånglar! Det är också lärorikt.

Förstår att man som räv känner sig undanskuffad (jag är t.ex. SEGA-nörd...), men iphonen konverterar faktiskt folk till Den Ljusa Sidan, det kan vi väl ge den?

Det handlar egentligen inte om Mac som så utan inriktningen, att man stänger en massa forumdelar som en gång utgjorde ett suverän bit av 99.se som t.ex. företagande, se Arkiverade forum, en ganska lång lista av intressanta ämnen som inte längre ska diskuteras här.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-10-04 11:38
Ursprungligen av Fritz the Cat:

...en ganska lång lista av intressanta ämnen som inte längre ska diskuteras här.

Jodå dessa ämnen skall i fortsättningen också diskuteras här, synd att du har uppfattat som att det inte skall det.
Det gäller bara att lägga in dem under någon annan passande avdelning.

Forumledningen valde att förenkla översikten av forumet genom att plocka bort vissa delar pga att det nästan aldrig skapades trådar i dessa forum och då mest gör översikten grötig. Det går alldeles utmärkt att fortfarande diskutera dessa ämnen och lägga in dem under någon av de andra kategorierna som de passar under.

Forumet är under ständig utveckling och skulle det visa sig att en ny kategori behövs och att det är många som skriver ämnen som passar där... ja då får man helt enkelt ta tag i det då och skapa en ny avdelning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-04 11:17

Tråkigt att du känner så Fritz men jag har svårt för det "dramatiska" i det hela, det är lite för mycket drama för mig i
alla fall.

Jag håller med Jesper som sa "det är väl bara att logga ut och sluta använda sitt konto" och Manglobe sa vidare "och så har man dessutom möjlighet att återkomma om forumet skulle piggna till - eller bli något efter ens egen smak - vem vet hur det ser ut om några månader, om något år" om man inte avslutar sitt konto?

Ge ledningen en chans man snickrar ju på ett lite nyare koncept på forum mmm...

Jag känner då ingen katt som inte återvänt hem Fritz visst man kan ta sig en lång utflykt ibland men man vet alltid vad hemmet finns.

Borta bra men hemma bäst men visst ditt beslut Fritz.

Tråden är bara tråkig och vi har hört den förut, även under Björnströms tid.

Ursprungligen av CUBEIS:

Ge ledningen en chans man snickrar ju på ett lite nyare koncept på forum mmm...

Jag tycker ledningen gör ett bra jobb, jag tycker de har varit mycket tydliga i sitt agerande och i de förändringar de gjort. Fullkredit. Men jag tycker att det är åt fel håll, och då finns det inte mycket annat än att lägga ner, det är ju inte mitt forum.

Att jag själv väljer att fortsätta är helt och hållet pga av min egen svaghet att inte kunna låta bli, det kunde jag inte förut heller, men då var inriktningen en annan, nu är den styrd på ett annat sätt.

Jag tror att 99 kommer att bli än mindre likt den community den var, på samma sätt som Apple aldrig kommer att ha Mac evangelister längre. Som man fick slåss och stå upp för att man var Mac-användare, idag skulle jag aldrig bära en Apple logga lika lite som Nike eller Adidas.

Ursprungligen av CUBEIS:

Jag känner då ingen katt som inte återvänt hem Fritz visst man kan ta sig en lång utflykt ibland men man vet alltid vad hemmet finns.

Äh, blir mindre moderering och mer fokus på senaste iPhone med fejsbok tillägg och muppar med blå T-shirts utan mej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-04 11:43

Guide för att radera sitt konto på 99mac:

1. Kontakta oss - http://www.99mac.se/kontakta/
2. Skriv ett meddelande om att du vill ta bort ditt konto och ditt användarnamn.
3. Vi raderar dina personuppgifter men dina inlägg finns kvar och ditt användarnamn sätts till "gäst".

Vi rekommenderar även alla som sitter på dubbla konton att följa denna procedur.

Tråd låst.

1
Bevaka tråden