Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Avregistrera" Windows på Fusion?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla.
Jag kör Win 7 på VMWare Fusion, men börjar tröttna på det och ska testa Parallels Desktop i stället. Problemet är att jag inte får installera min Win 7 där eftersom den redan är installerad under Fusion. Jag behöver alltså "avregistrera" min Win 7-installation från Fusion så att den blir fri att lägga in under Parallels. Hur göra?

Du behöver inte göra en helt ny installation. Det finns funktioner i Parallels för att konvertera en VMware Virtual Machine till en Parallels Virtual Machine.

Och skulle det ändå bli problem med licensen så får du kontakta Microsoft, så kan de hjälpa dig att avregistrera.

Åhå! Tack för svar, ska testa. Gissar dock att det kommer någon form av licensprompt efter ett tag, när systemet inte känner igen värden riktigt. Har försökt kontakta MS tidigare om detta, men det är ju inte helt lätt att veta vart man ska vända sig. Det är ju knappast ett betalsupportärende.

Det värsta du kan åka på är att du får installera om Windows och när du ska aktivera det får du ringa till Microsofts automatiska talsvarstjänst, mata in koden som står i aktiveringsguiden och sen får du åtta eller nio korta strängar med bokstäver och siffror upplästa som du får mata in. Sen är din Windows aktiverad igen.

Nu har jag aldrig installerat en Windows 7:a, men brukar det inte vara så att man i aktiveringen får upp alternativet att ringa och aktivera om den automatiska inte fungerar? Det har jag fått göra ett antal ggr när jag har skaffat ny dator. Numera har jag bara en virtuell Windows XP som jag migrerar från dator till dator när jag byter. Ibland tycker den att hårdvaran har förändrats för mycket och vill aktivera om sig.

Grr. Går inte att konvertera VM från Fusion, får bara "Error 41300: Failed to convert the virtual machine". Enligt Parallels knowledge base ska man kolla följande:

- Make sure VMware Fusion virtual machine is not encrypted
- Try to Split and then "Unsplit" the VMware Fusion virtual machine hard disk in virtual machine settings before converting it to a Parallels Desktop virtual machine
- The VMware virtual machine file name may contain unsupported symbols like '/', '*','&' or different - rename the virtual machine and try to convert it again.
- Make sure your Virtual Machine is hard disk errors free: Run chkdsk (checkdisk) utility in your Windows virtual machine to fix possible hard disk issues and try to convert it again.
- Make sure your Mac has enough hard disk space: Make sure that there is at least twice more free space on your destination hard disk than the source virtual machine's size.
- Restart Parallels Desktop and try to restart the conversion.

Gjort allt detta, fortfarande error 41300 mitt i konverteringen. Någon som har någon bra idé, eller ska jag ge mig in i supporten?

Ursprungligen av Gunnar Linn:

Grr. Går inte att konvertera VM från Fusion, får bara "Error 41300: Failed to convert the virtual machine". Enligt Parallels knowledge base ska man kolla följande:

- Make sure VMware Fusion virtual machine is not encrypted
- Try to Split and then "Unsplit" the VMware Fusion virtual machine hard disk in virtual machine settings before converting it to a Parallels Desktop virtual machine
- The VMware virtual machine file name may contain unsupported symbols like '/', '*','&' or different - rename the virtual machine and try to convert it again.
- Make sure your Virtual Machine is hard disk errors free: Run chkdsk (checkdisk) utility in your Windows virtual machine to fix possible hard disk issues and try to convert it again.
- Make sure your Mac has enough hard disk space: Make sure that there is at least twice more free space on your destination hard disk than the source virtual machine's size.
- Restart Parallels Desktop and try to restart the conversion.

Gjort allt detta, fortfarande error 41300 mitt i konverteringen. Någon som har någon bra idé, eller ska jag ge mig in i supporten?

har du stängt ner den virtuella maskinen riktigt, eller bara satt den i vänteläge/hibernate? När du konverterar kan det ibland ta ganska mycket utrymme. Se gärna till att ha minst 1,5x din virtuella maskins storlek fritt på hårddisken. Ligger den virtuella maskinens "disk" lokalt eller på en extern hårddisk? Ligger den på en USB hårddisk har jag fått fel när jag konverterat också, men jag kommer inte ihåg vilket felnummer det var...

Stämmer, det är ju faktiskt inte hela världen att installera på nytt och ta böket med att ringa MS. Om jag nu orkar. Fusion rullar ju på hyggligt.

VM ordentligt nedstängd, hundratals gig på disken, lokal disk, tycker nog det mesta var ganska rätt.

1
Bevaka tråden