Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förhandstitt - element på nya 99mac

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 13:48

Här kommer en liten snabbtitt på den nya layouten för 99mac. Det är element som är plockade från sin helhet, med reservation för att alla funktioner inte är på plats ännu.

Nya forumöversikten vs. gamla forumöversikten

Foruminlägg och snabbsvar

Nyhetselement

Tester

Hur bra som helst.

Ursprungligen av Edin:

Foruminlägg och snabbsvar
[ATTACH="CONFIG"]35434[/ATTACH]

- Forumöversikten - bra, snyggt. Praktiskt att ha "Ny diskussion"-knappen redan där. Det kan kanske leda till färre felplacerade trådar.
- Nyheter - bra, snyggt.
- Tester - bra, snyggt.
- Men Foruminläggen - mycket sämre läsbarhet (i mitt tycke)

I den gamla layouten har man avatar och medlemsinformation i en egen kolumn till vänster. Och sen ligger själva inläggen i en egen kolumn bredvid.

Avatar          Inlägg
Medlem

Avatar          Inlägg
Medlem

Avatar          Inlägg
Medlem

osv

I den nya layouten har man slopat de kolumnerna, och då blir det en enda kolumn med:

Avatar och medlemsinformation
Inlägg
Avatar och medlemsinformation
Inlägg
Avatar och medlemsinformation
Inlägg
osv

...vilket är jobbigare att läsa, tycker jag.

Man vänjer sig säkert, och många forum ser ju ut så, men jag föredrar definitvt layouten med medlemsinformationen i en egen kolumn till vänster om inläggen.

Senast redigerat 2012-10-03 14:31
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-03 14:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Forumöversikten - bra, snyggt. Praktiskt att ha "Ny diskussion"-knappen redan där.

Praktiskt för erfarna forumbesökare, men risken finns att det blir ännu lättare för nya användare att starta en ny tråd direkt istället för att söka först. Kanske vore bra med en "likadan" knapp precis brevid som leder till sökfunktionen?

Ursprungligen av Vassius:

Praktiskt för erfarna forumbesökare, men risken finns att det blir ännu lättare för nya användare att starta en ny tråd direkt istället för att söka först. Kanske vore bra med en "likadan" knapp precis brevid som leder till sökfunktionen?

Japp, både fördelar och nackdelar med den placeringen av knappen. Men jag ville vara snäll och bara fokusera på den fördel jag kunde se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 14:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Japp, både fördelar och nackdelar med den placeringen av knappen. Men jag ville vara snäll och bara fokusera på den fördel jag kunde se.

Kanske. Vi gillar tekniska lösningar istället för att påtvinga ett beteende som exempelvis att behöva söka innan man skapar ett inlägg. Däremot kommer vi att presentera förslag på andra existerande trådar medan du skriver in titeln på din diskussion, medan du skapar den. Vi uppmanar gärna till att skapa nya trådar eftersom diskussionerna kan resultera helt olika beroende på olika faktorer, sen får man hjälpas åt att länka till svar om de redan existerar så faller då också tråden bakåt i listan och andra kan hitta liknande svar lättare.

Att vi placerar en knapp redan i forumöversikten beror på frekvent input vi fått in via kontaktformuläret där medlemmar rätt ofta inte hittar hur de ska skapa en diskussion.

Luftigt och snyggt. i like!

Nu kanske man kan använda sin iPad för att besöka 99mac.

Snyggt, men jag håller med Jesper i inlägg #3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 14:35

Översikt artikel på iPad

Översikt foruminlägg på iPad

Översikt artikel på iPhone

Översikt inlägg på iPhone

Exemplen från iOS ser mycket ​bättre ut än dagens upplägg. Överlag, riktigt snyggt! Ska bli intressant att testa det sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 14:41
Ursprungligen av Capeman:

Exemplen från iOS ser mycket ​bättre ut än dagens upplägg. Överlag, riktigt snyggt! Ska bli intressant att testa det sen.

Målet är att få samma upplevelse oberoende från vilken plattform du surfar in från, och det tror jag vi har lyckats med till stor del.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-03 14:38

Snälla, använd inte kapitäler*. Skriv absolut inte Mac som MAC.

*

Senast redigerat 2012-10-05 14:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 14:40
Ursprungligen av reboot81:

Snälla, använd inte kapitäler. Skriv absolut inte Mac som MAC.

Det gör vi absolut inte. Vi kommer att ta fram klara riktlinjer för hur vi skriver som följer svenska skrivregler, så länge det inte retar läsarna. Exempelvis gör vi undantag för iMac, iPhone etc isället för Imac och Iphone (som det egentligen borde vara enligt skrivreglerna).

Ursprungligen av Edin:

Exempelvis gör vi undantag för iMac, iPhone etc isället för Imac och Iphone (som det egentligen borde vara).

/skrivet från min Imac.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-03 15:12

Vad kallas detta om inte kapitäler? Är inte detta ett undantag från svenska skrivregler?
Dock vill jag inte påstå att 'SweClockers' eller 'PRQ' är ett undantag, utan i sammanhanget (ett datorforum) ett tydligare sätt att förmedla ett budskap till en specifik läsekrets. På samma sätt som att dagspressen skriver 'Iphone 5' eller att vi på 99mac skriver 'iTunes'.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 15:17
Ursprungligen av reboot81:

[ATTACH="CONFIG"]35441[/ATTACH]
Vad kallas detta om inte kapitäler? Är inte detta ett undantag från svenska skrivregler?
Dock vill jag inte påstå att 'SweClockers' eller 'PRQ' är ett undantag, utan i sammanhanget (ett datorforum) ett tydligare sätt att förmedla ett budskap till en specifik läsekrets. På samma sätt som att dagspressen skriver 'Iphone 5' eller att vi på 99mac skriver 'iTunes'.

Att dårraden är skriven i versaler betyder inget för slutprodukten i detta fall (men snyggt är det ju). När det gäller kategorier och underrubriker etc kan det hända att de får en egen stil. Skrivreglerna är just för texterna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-04 12:20
Ursprungligen av reboot81:

[ATTACH="CONFIG"]35441[/ATTACH]
Vad kallas detta om inte kapitäler? Är inte detta ett undantag från svenska skrivregler?
Dock vill jag inte påstå att 'SweClockers' eller 'PRQ' är ett undantag, utan i sammanhanget (ett datorforum) ett tydligare sätt att förmedla ett budskap till en specifik läsekrets. På samma sätt som att dagspressen skriver 'Iphone 5' eller att vi på 99mac skriver 'iTunes'.

Versaler, inte kapitäler
I just det här specifika fallet ser jag det mer som en "logo", en bild, än text. Så här tycker jag det är helt OK, ser snyggt ut. Inne i löptext ska det givetvis skrivas som Mac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-04 12:37
Ursprungligen av kenjon:

Versaler, inte kapitäler
I just det här specifika fallet ser jag det mer som en "logo", en bild, än text. Så här tycker jag det är helt OK, ser snyggt ut. Inne i löptext ska det givetvis skrivas som Mac.

Det kan ju betraktas som kapitäler om det är väldigt låga nior...Annars är det ju inget snack: versaler. För övrigt tycker också jag det ser snyggt ut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-04 12:41
Ursprungligen av kenjon:

Versaler, inte kapitäler
I just det här specifika fallet ser jag det mer som en "logo", en bild, än text. Så här tycker jag det är helt OK, ser snyggt ut. Inne i löptext ska det givetvis skrivas som Mac.

Nej, det är inte min åsikt. Ska det skrivas ut så ska det vara kontinuitet, dvs det ska se exakt likadant ut som längst upp på sidan som du nu läser detta på.

  • Medlem
  • 2012-10-04 14:57
Ursprungligen av reboot81:

[ATTACH="CONFIG"]35441[/ATTACH]
Vad kallas detta om inte kapitäler?

Versaler.
Kapitäler är något annat.

Ursprungligen av reboot81:

Snälla, använd inte kapitäler*. Skriv absolut inte Mac som MAC.

*
[ATTACH="CONFIG"]35484[/ATTACH]

Fast i ditt exempel är det bara "...APITÄLER" som räknas som kapitäler

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-03 14:55

Det som visar på bild 1, 3 och 4 är i mina ögon ok men seriöst...bild 2 är under all kritik.

Det är fullständigt omöjligt att anse det vara lättläst och luftigt. Det är ruskigt mycket bättre som vi har det idag, det vi nu ser på bild 2 är maximalt rörigt. Massa knappar, länkar och "stämplar" i fullständig fokus hela tiden. Det fungerar helt enkelt inte alls. My two cents.

Dessutom ser det riktigt "oMacigt" ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 15:07
Ursprungligen av zinned:

Det som visar på bild 1, 3 och 4 är i mina ögon ok men seriöst...bild 2 är under all kritik.

Det är fullständigt omöjligt att anse det vara lättläst och luftigt. Det är ruskigt mycket bättre som vi har det idag, det vi nu ser på bild 2 är maximalt rörigt. Massa knappar, länkar och "stämplar" i fullständig fokus hela tiden. Det fungerar helt enkelt inte alls. My two cents.

Dessutom ser det riktigt "oMacigt" ut.

Självklart får man tycka så, det är omöjligt att få alla nöjda förstås. Sen får man också titta på det funktionella och vad för funktion forumet fyller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-03 15:22
Ursprungligen av Edin:

Självklart får man tycka så, det är omöjligt att få alla nöjda förstås. Sen får man också titta på det funktionella och vad för funktion forumet fyller.

Jag håller med dig och förstår det du säger.

Dock måste det hålla en mycket högre klass när det gäller 99mac.se och då resonerar vi inte kring användares individuella åsikter. Som det såg ut på bild 2 som du postade längst upp så är det ett otroligt nerköp mot vad vi har idag och då kan det inte kallas utveckling. Då är det ett steg bakåt.

För att ta det tydligaste exemplet, se knapparna svara/gilla/ändra/anmäl på bilden och jämför vad vi har idag. Ruskigt mer städat idag, då de inte sticker ut utan ligger utanför fokus. Det primära måste vara texten i inläggen, inget annat. På bilden ser det ut som vilket dussinforum som helst, till och med phpBB's mall är bättre och den är långt ifrån så bra som vi har det idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 15:57
Ursprungligen av zinned:

Jag håller med dig och förstår det du säger.

Dock måste det hålla en mycket högre klass när det gäller 99mac.se och då resonerar vi inte kring användares individuella åsikter. Som det såg ut på bild 2 som du postade längst upp så är det ett otroligt nerköp mot vad vi har idag och då kan det inte kallas utveckling. Då är det ett steg bakåt.

För att ta det tydligaste exemplet, se knapparna svara/gilla/ändra/anmäl på bilden och jämför vad vi har idag. Ruskigt mer städat idag, då de inte sticker ut utan ligger utanför fokus. Det primära måste vara texten i inläggen, inget annat. På bilden ser det ut som vilket dussinforum som helst, till och med phpBB's mall är bättre och den är långt ifrån så bra som vi har det idag.

Jag svarar med ett ord: BETA ;-).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-03 16:15
Ursprungligen av Edin:

Jag svarar med ett ord: BETA ;-).

Bra

Så länge vi slipper se sådan bedrövelse skarpt så är det lugnt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-03 16:18
Ursprungligen av Edin:

Jag svarar med ett ord: BETA ;-).

BETA är räddningen många gånger ;), men det ser fint ut vid en första anblick måste jag säga, blir spännande att pröva,
roligt med lite förändring.

I den gamla layouten har man avatar och medlemsinformation i en egen kolumn till vänster det gillar vi det är så toppen tycker jag och säkert många andra med mig. Det är det som urskiljer 99mac.se från 1000 andra forum. Det är unikt och själen på nått vis för denna site.
Tänk till flera gånger innan ni ändrar det Edin hmmmmmm.... Själen Edin .. glöm inte att spara den.

Lilla Beta växte upp och blev en vacker svan

Ursprungligen av CUBEIS:

I den gamla layouten har man avatar och medlemsinformation i en egen kolumn till vänster det gillar vi det är så toppen tycker jag och säkert många andra med mig. Det är det som urskiljer 99mac.se från 1000 andra forum. Det är unikt och själen på nått vis för denna site.
Tänk till flera gånger innan ni ändrar det Edin hmmmmmm.... Själen Edin .. glöm inte att spara den.

Som du ser på skisserna så måste layouten passa även på surfplattor och mobiler, i minst ett av dessa lägen är det antagligen nödvändigt att lägga avataren ovanför texten för att inte tappa för mycket horisontellt utrymme.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-03 16:32
Ursprungligen av biberu:

Som du ser på skisserna så måste layouten passa även på surfplattor och mobiler, i minst ett av dessa lägen är det antagligen nödvändigt att lägga avataren ovanför texten för att inte tappa för mycket horisontellt utrymme.

Okey misstänkte det med då kör vi på endast "ett" av dessa lägen okey

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-03 16:36
Ursprungligen av biberu:

Som du ser på skisserna så måste layouten passa även på surfplattor och mobiler, i minst ett av dessa lägen är det antagligen nödvändigt att lägga avataren ovanför texten för att inte tappa för mycket horisontellt utrymme.

Låt gå för det men det ska ju inte drabba siten när man besöker den från datorn, den ska ju kunna se olika ut beroende på vilken enhet den visas på.

Bevaka tråden