Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför visas inte antal inlägg?

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Till vänster i inläggen visades medlemmens antal inlägg. Det är nu borta.

Jag är nyfiken på motiveringen till detta.

Antalet inlägg har blivit dolt i trådvyerna eftersom att vi upplever att det leder till en form av poängjakt och missriktad respekt som inte alltid har att göra med inläggens egenvärde. Det är även en förberedelse inför övergången till hur inlägg kommer presenteras på den nya siten.

Vi har även ändrat titlarna till "Medlem".

Ursprungligen av biberu:

...missriktad respekt som inte alltid har att göra med inläggens egenvärde....

I så fall borde man kanske också dölja "Medlem: Jul 2002".

Om antal inlägg kan ge en "missriktad respekt", så kan väl antal år som medlem också ge det?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-03 09:34
Ursprungligen av biberu:

Antalet inlägg har blivit dolt i trådvyerna eftersom att vi upplever att det leder till en form av poängjakt och missriktad respekt som inte alltid har att göra med inläggens egenvärde. Det är även en förberedelse inför övergången till hur inlägg kommer presenteras på den nya siten.

Vi har även ändrat titlarna till "Medlem".

Denna utveckling får mig att tänka på filmen THX 1138

Skrämmande och fortsätter det så här kommer inte jag vara med längre utan söka mig vidare.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-03 09:36
Ursprungligen av lappen71:

Skrämmande och fortsätter det så här kommer inte jag vara med längre utan söka mig vidare.

Snacka om i-landsproblem..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-03 09:43
Ursprungligen av Gordy:

Snacka om i-landsproblem..

Vill du bocka dig framåt och ta emot utan protester så är det upp till dig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-03 09:54
Ursprungligen av lappen71:

Vill du bocka dig framåt och ta emot utan protester så är det upp till dig.

De flesta anser inte att det är värt att protestera mot. Förutom de som jagar inläggsantal. Är du en av dom?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-03 09:59
Ursprungligen av Gordy:

De flesta anser inte att det är värt att protestera mot. Förutom de som jagar inläggsantal. Är du en av dom?

Jo visst jag har varit medlem sen 2008 och jag har noll inlägg som du kan se.
Något mer du undrar över?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-03 10:01
Ursprungligen av lappen71:

Jo visst jag har varit medlem sen 2008 och jag har noll inlägg som du kan se.
Något mer du undrar över?

Jahapp men du verkar ju iaf ordentligt putt just för att ditt inläggsantal inte syns.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-03 10:25
Ursprungligen av Gordy:

Jahapp men du verkar ju iaf ordentligt putt just för att ditt inläggsantal inte syns.

Nej jag är putt över anonymiteten som ökar.
Något mer du inte förstår och undrar över?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-03 10:31
Ursprungligen av lappen71:

Nej jag är putt över anonymiteten som ökar.
Något mer du inte förstår och undrar över?

Om det är så du tycker, så kan du ju börja med dig själv och ha en bild på dig själv som din avatar och ditt riktiga namn istället för en pseudonym. Antal inlägg är inget avgörande när det gäller anonymitet eller inte som du borde förstå.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-03 10:36
Ursprungligen av Gordy:

Om det är så du tycker, så kan du ju börja med dig själv och ha en bild på dig själv som din avatar och ditt riktiga namn istället för en pseudonym. Antal inlägg är inget avgörande när det gäller anonymitet eller inte som du borde förstå.

Det är det väl eller vad är det du inte förstår?
Om alla skulle kallas för "medlem" så är det det ultimata anonymiteten och på den vägen är vi på väg.
Som tidigare kunde man avgöra erfarenheten på en person genom antal inlägg,registreringsdatum.

Angående mitt nick så är det mitt smeknamn i verkliga livet men vill du veta mitt namn så är det Joakim Lundberg.
Vad heter du?

Ursprungligen av Gordy:

De flesta anser inte att det är värt att protestera om förutom de som jagar inläggsantal. Är du en av dom?

Mao så säger du att alla vi som är emot den här förändringen är såna som jagar inläggsantal? Intressant...

Jag är emot förändringen av helt andra anledningar.

Jag vill se antalet inlägg och registeringsmånad och ålder för att jag använder den informationen som en del av beslutsunderlaget för hur jag ska svara i en tråd när en medlem har ställt en fråga. Hur ska jag formulera mig? Vilken detaljnivå behövs? Vilka kontroll- och motfrågor behövs?

Och därför gillar jag inte den här "anonymiseringen" som nu inletts. Det har ingenting med mitt eget antal inlägg att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 10:02
Ursprungligen av Gordy:

De flesta anser inte att det är värt att protestera mot. Förutom de som jagar inläggsantal. Är du en av dom?

Härligt att du vet och talar om hur det ligger till…

Många medlemsnamn är lika och antal inlägg och medlemsår gör det lättare att skilja på medlemmar. Men om vi nu ska fortsätta i samma anda så kan medlemsnamn också strykas så har vi bara inlägg som skrivs från "Medlem".

Ursprungligen av lappen71:

Denna utveckling får mig att tänka på filmen THX 1138

Skrämmande och fortsätter det så här kommer inte jag vara med längre utan söka mig vidare.

För första gången sedan jag registrerade mig för åtta år sedan känner jag samma sak. 99 har varit ett hem på nätet, min lounge i cyberrymden där jag med det jag kan kunnat vara med o hjälpa nya medlemmar med deras problem liksom finna svar på mina egna. Visst det finns en skara medlemmar med fler inlägg än andra men det är ju bara naturligt eftersom man registrerat sig vid olika tidpunkter. Vad blir nästa steg? Samma registreringsdatum(eller inget alls), riktigt namn, riktig bild, total fb integration...?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...Vad blir nästa steg? Samma registreringsdatum(eller inget alls), riktigt namn, riktig bild, total fb integration...?

Nej, det borde väl bli tvärtom. Om man ska fortsätta på anonymiseringsspåret som nu inletts, så borde det ju bli:
- inget antal inlägg
- ingen registeringsmånad
- ingen ålder
- inget användarnamn (alla kallas bara "Medlem")
- ingen avatar

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det borde väl bli tvärtom. Om man ska fortsätta på anonymiseringsspåret som nu inletts, så borde det ju bli:
- inget antal inlägg
- ingen registeringsmånad
- ingen ålder
- inget användarnamn (alla kallas bara "Medlem")
- ingen avatar

Mao en irc

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 09:38
Ursprungligen av biberu:

Antalet inlägg har blivit dolt i trådvyerna eftersom att vi upplever att det leder till en form av poängjakt och missriktad respekt som inte alltid har att göra med inläggens egenvärde. Det är även en förberedelse inför övergången till hur inlägg kommer presenteras på den nya siten.

Vi har även ändrat titlarna till "Medlem".

Trist att ni ser det så. Jag tycker inte det handlar om poängjakt eller missriktad respekt. Medlemsnamn, avatar, medlemsår och antal inlägg är en trevlig detalj som jag gärna vill se och förknippa med medlemmen som gör ett inlägg.

Små steg.

Ursprungligen av biberu:

Små steg.

Det svaret förstår jag inte.

Om ni ser ett potentiellt problem (dvs den där "missriktade respekten") så bör ni väl rimligtvis ta bort allt som kan leda dit. Då bör man också dölja registreringsmånaden, och kanske även åldern.

Att vara konsekvent i sitt ledarskap är väl bland det viktigaste som finns för en chef/ledning.

Senast redigerat 2012-10-03 09:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det svaret förstår jag inte.

Om ni ser ett potentiellt problem (dvs den där "missriktade respekten") så bör ni väl rimligtvis ta bort allt som kan leda dit. Då bör man också dölja registreringsmånaden, och kanske även åldern.

Jag tycker dessutom att det verkar som att forumledningen agerar proaktivt mot problem som inte finns än. Är det någon som har sett detta som ett problem?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det svaret förstår jag inte.

Om ni ser ett potentiellt problem (dvs den där "missriktade respekten") så bör ni väl rimligtvis ta bort allt som kan leda dit. Då bör man också dölja registreringsmånaden, och kanske även åldern.

Håller med o kan lugnt säga att det enda en anonym webbutvecklare som i ett svep ändrar på en av grundbultarna i ett forum, oavsett vilket, utan att kunna förklara varför på ett bättre sätt än ovan snarare får noll respekt från mig.

Senast redigerat 2012-10-03 09:52
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-10-03 05:38

"Missriktad respekt" fy fan vad korkat. Vad blir nästa steg för att vara riktigt PK.

Det tycker inte jag är bra. Jag tycker rentav att man skulle kunna se hur många inlägg vederbörande gjort OCH hur många "gillar" man fått där ute till vänster. Jag vill ha det gamla tebaks.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-03 09:08

Detta var ett larvigt beslut. Det hänger säkert samman med att en del av de som har hand om sajten och modererar densamma har varit medlemmar blott ett par veckor. Då kan man ju inte ha "veteran"-medlemmar som tror att de vet mer. Konstigt att den här missriktade poängjakten på antal inlägg blivit ett problem först nu.

Håller med ovanstående. Detta är nog bland det mest korkade ni hittat på. Antalet inlägg visar mycket tydligare än registreringsdatum om en medlem bidragit till comunityt. En person kan ha registrerat sig för fyra år sedan o aldrig skrivit ett inlägg eller ha 3000 inlägg. Eftersom det inte finns någon statusräkning i antalet(titeln ändras inte baserat på antalet) så är antalet bara till hjälp. Dessutom genom att alla numer "endast" är medlem så syns det heller inte vilka som faktiskt varit med i den en gång något exklusiva skaran som bidragit även ekonomiskt dvs veteraner.

Om jag skulle vara ny på ett forum så skulle jag uppskatta om jag kunde se vilka som varit med i gamet ett tag.

Det är sällan jag drar till med politik men detta ger nästan röda vibbar dvs alla ska vara lika, ingen är "bättre" än nån annan o de som varit med ett tag är inte värda ett skit...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-10-03 09:51

…och så förbjuds orden "han" och "hon" i alla inlägg i jakten på likriktning och könsneutralitet.

Ursprungligen av onnyt:

…och så förbjuds orden "han" och "hon" i alla inlägg i jakten på likriktning och könsneutralitet.

Förbjud allt

Hm... Kan inte låta bli att se vissa kopplingar till Tintin på Kulturhuset...

Och så är det en "trogen" skara medlemmar som beklagar sig över denna förändring. Upphör aldrig att förvånas.

Antalet inlägg är inte relevant för forumets fortsatta utveckling. Det spelar ingen roll om en användare har skapat 5 555 inlägg eller 1 inlägg eftersom vi värderar alla medlemmar lika högt. Detta eviga tjat om "veteraner" och vilka som bidrar mest är tröttsamt. Att hota med att lämna 99mac på grund av dessa förändringar är bara löjligt.

Ursprungligen av maskh:

Och så är det en "trogen" skara medlemmar som beklagar sig över denna förändring. Upphör aldrig att förvånas.

Antalet inlägg är inte relevant för forumets fortsatta utveckling. Det spelar ingen roll om en användare har skapat 5 555 inlägg eller 1 inlägg eftersom vi värderar alla medlemmar lika högt. Detta eviga tjat om "veteraner" och vilka som bidrar mest är tröttsamt. Att hota med att lämna 99mac på grund av dessa förändringar är bara löjligt.

Som mottagare av hjälp från en medlem är antalet inlägg en indikator på kvaliteten på informationen som lämnas. Jag litar personligen mer på Arne med 5000 inlägg än Kalle med 2 inlägg.
Som givare av hjälp till en medlem får man vara lite mer pedagogisk till Kalle med 2 inlägg än Arne med 5000 inlägg.

Bevaka tråden