Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har 99mac.se börjat med stasi-metoder mot trogna användare?

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick igår ett mail från en gammal välkänd räv härinne. Han har blivit bannad från forumet en längre tid på grund av att han uppenbarligen begått någon form av snesteg. När han skapade sig ett konto till och skapade en tråd här i feedbacken för att få till en diskussion fick han till svar att denna profi blev bannad och borttagen.

Har 99.se slutat diskuttera moderering och avstängningar?
Är det en ny taktik från sweclockers-övertagandet?
Känns inte alls bra när folk inte vill ta ansvar och diskuttera sina handlingar!

Ur forumreglerna:

"§ 11 - Synpunkter på moderering eller webbplatsen
Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret. Skapa inte en tråd om det i forumet. Mer allmänna synpunkter på forumet eller webbplatsen i övrigt går det däremot bra att lämna genom att skapa en tråd i forumdelen Feedback."

Har han försökt ta kontakt den vägen som rekommenderas där?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ur forumreglerna:

"§ 11 - Synpunkter på moderering eller webbplatsen
Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret. Skapa inte en tråd om det i forumet. Mer allmänna synpunkter på forumet eller webbplatsen i övrigt går det däremot bra att lämna genom att skapa en tråd i forumdelen Feedback."

Har han försökt ta kontakt den vägen som rekommenderas där?

TS tar ju sats i ett enskilt fall, men frågan är ju mer allmän. Helt enligt regelns rekommendationer med andra ord.

Ursprungligen av eskimo:

TS tar ju sats i ett enskilt fall, men frågan är ju mer allmän. Helt enligt regelns rekommendationer med andra ord.

Jag tolkar det som att han hade skapat en Feedback-tråd för att diskutera sin avstängning. Det är inte en allmän fråga om forumet.

Och om man blir bannad under ett namn, och försöker återkomma under ett annat namn, så tycker jag att det är ganska naturligt att även den nya profilen bannas, oavsett vilka trådar eller inlägg han skriver under den nya profilen.

Ah, lite för seg i kolan visst. Trodde du syftade på den här tråden. Läste "du" istället för "han".

Det är väl just den regel som Jesper hänvisar till som jag vill diskuttera. Varför får inte enskild moderering diskutteras i forumet?
Är man rädd att inte ha på fötterna?

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är väl just den regel som Jesper hänvisar till som jag vill diskuttera. Varför får inte enskild moderering diskutteras i forumet?
Är man rädd att inte ha på fötterna?

De får lov att sätta upp precis vilka forumregler de vill. Om de sätter upp en regel som säger att den typen av diskussioner gärna får förekomma - men inte publikt - så får vi acceptera det.

Jag har sett tillräckligt av modererings-tjafs-trådar för att ha en viss förståelse för att de införde den regeln.

Jag fick också ett meddelande av medlemmen ifråga och jag tycker att det är löjligt att stänga av honom i en vecka. Skrev till Edin att jag inte tycker detta känns bra. Vet inte vad som har hänt mer sen dess om något, men jag tycker det luktar småaktighet och att det verkar aningen överdrivet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-02 21:16

Snedsteget kan väl knappast varit att han/hon diskuterat mdereringen i en tråd? Att skaffa nytt alias för att fortsätta sin upprättelse är ju uttryckligen inte tillåtet så det är ju inte mkt att orda om.

Ursprungligen av PJW:

Snedsteget kan väl knappast varit att han/hon diskuterat mdereringen i en tråd? Att skaffa nytt alias för att fortsätta sin upprättelse är ju uttryckligen inte tillåtet så det är ju inte mkt att orda om.

Nej, han skulle skoja till det i ett inlägg och skrev, enligt egen utsago, av misstag en komplett adress till någon sida med innehåll som vissa skulle kunna ta anstöt av. Möjligen i kombination med att vederbörande haft något tjafs med moderatorerna tiden före.

Åkte själv nyss på en veckas avstängning själv så det verkar vara på modet.

Den förändring som skett sedan i våras är att vi inte ältar modereringar här i Feedback utan tar det direkt med berörda personer.

Och ja, det är en av ändringarna vi gjorde efter att SweClockers tog över. De är visa av erfarenheter från sin sida att det är bästa sättet att hantera det. Att ta publika diskussioner varje gång leder oftast till hätska och infekterade debatter och ytterst sällan till något bra.

Det står förstås er andra fritt att ogilla den nya regeln, men det är så vi gör nu. Därför kommer trådar som vill diskutera enskilda fall att raderas.

När det gäller avstängningen så tänker jag inte dra några detaljer, men jag kan försäkra er om att det varken var stasi-metoder eller småaktigheter. Det var i samförstånd efter omfattande interna diskussioner.

Det enskilda fallet som utlöste detta kan tyckas för simpelt, men det var bara ett i en lång rad brott mot forumets regler och anda. Vi hade försökt föra en kommunikation och förklara vår sida och uppmana till ändrat beteende men det ignorerades. Mer än så vill jag inte säga här, jag har redan sagt mer än jag borde. Ni är fria att kontakta moderatorerna, mig eller någon annan i ledningen via PM om ni vill diskutera det vidare.

Att försöka elda på en hätskt stämning här med hårda ord mot de som bara försöker få forumet att vara en trevlig plats leder ingenstans.

Ursprungligen av Adrian B:

Den förändring som skett sedan i våras är att vi inte ältar modereringar här i Feedback utan tar det direkt med berörda personer.

Och ja, det är en av ändringarna vi gjorde efter att SweClockers tog över. De är visa av erfarenheter från sin sida att det är bästa sättet att hantera det. Att ta publika diskussioner varje gång leder oftast till hätska och infekterade debatter och ytterst sällan till något bra.

Sweclockers är, ursäkta uttrycket, ett jävla skitställe och det var just den här typen av ändringar som folk var tveksamma till och ojade sig över när det blev känt att det var regi-byte på gång. Nu får dessa människor vatten på sin kvarn. Du har själv varit aktiv här i över 10 år Adrian. Kan du på allvar påstå att de diskussioner som förts i feedback under alla dessa år bara drivits till "hätsk stämning".

Det du påstår i ett andetag är alltså att moderering och avstängningar, samt bemötandet av dessa, är något ni har haft väldiga problem med, men nu har frälsarna från fräcka Sweclockers kommit med den ultimata lösningen, att sopa allt under mattan och istället föra diskussioner bakom stängda dörrar i det tysta?

Det börjar mer och mer kännas som att personen ifråga blivit avvisad i dörren på grund av sin kritiska ton och klanga. Jag för en är inte road av utvecklingen... Inte alls!

Ursprungligen av PeeMaN:

Du har själv varit aktiv här i över 10 år Adrian. Kan du på allvar påstå att de diskussioner som förts i feedback under alla dessa år bara drivits till "hätsk stämning".

Inte bara, men det går åt mycket energi på den biten som annars skulle kunna läggas på bättre saker. Och en sak har jag definitivt sett i Feedback rätt ofta och det är att samma saker diskuteras om och om igen. Väldigt lite gott kommer ur det. Samma personer ältar samma hjärtefrågor som de är upprörda över.

Sen finns det en annan aspekt av det och det handlar om att inte hänga ut enskilda medlemmar, som det lätt blir om fallen ska diskuteras publikt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det du påstår i ett andetag är alltså att moderering och avstängningar, samt bemötandet av dessa, är något ni har haft väldiga problem med, men nu har frälsarna från fräcka Sweclockers kommit med den ultimata lösningen, att sopa allt under mattan och istället föra diskussioner bakom stängda dörrar i det tysta?

Din ton och attityd är väldigt tråkig och det är svårt att hålla en seriös diskussion om du sänker dig till pajkastande på det där sättet. Genom att skriva saker som "jävla skitställe" och "frälsarna från fräcka Sweclockers" så har du tydligt visat din nedvärderande syn på det hela. Det är noterat, men jag tänker inte lägga energi på det. Vill du ha en ärlig debatt så håll dig på en hövlig nivå. Det är precis det vi vill uppnå i forumet.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det börjar mer och mer kännas som att personen ifråga blivit avvisad i dörren på grund av sin kritiska ton och klanga. Jag för en är inte road av utvecklingen... Inte alls!

Du kan inte ständigt bryta mot forumets regler och inte vänta dig konsekvenser av det. Det var dessutom en väldigt kort avstängning på en vecka, nu är det bara några dagar kvar.

Om du inte är road av våra regler och vårt mål att inlägg och diskussioner ska föras på en anständig nivå och att man ska vara trevliga mot varandra, ja då kanske inte vi passar för dig helt enkelt.

Oavsett var vi lägger ribban eller vilka regler vi har kommer vi aldrig att tillfredsställa alla. Men alla som tycker det är ok att följa reglerna är ytterst välkomna hit och jag hoppas de ska trivas.

Man...You've changed.... Förr kunde man ha bra diskussioner med dig. Nu anammar du den nya regin. Men det är klart, du har väl inget val. Mycket har jag upplevt i mina dagar, men att du skulle komma med "det är vårt sätt eller inget sätt som gäller".... Tragiskt Adrian, tragiskt! Hade förväntat mig mer från dig.

Alla vi som skriver här vet vem det handlar om. Jag kan inte direkt påstå att vederbörande sticker ut som någon som sprider dålig stämning eller på något sätt verkar ha dåligt inflytande. Det skulle vara intressant, inte minst för egen del att få lite kött på benen här. Någon som är insatt får gärna skicka PM. Som jag sa innan, med den info jag har, så känns detta inte bra.

Ursprungligen av pmarriott:

Alla vi som skriver här vet vem det handlar om...

Nej, jag har ärligt talat inte en aning.

Trots att jag tillbringar så mycket tid här, så är detta en storm som har gått mig helt spårlöst förbi.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, jag har ärligt talat inte en aning.

Trots att jag tillbringar så mycket tid här, så är detta en storm som har gått mig helt spårlöst förbi.

Tänk efter. Vem har du inte sett här på ett par dagar?

Ursprungligen av pmarriott:

Tänk efter. Vem har du inte sett här på ett par dagar?

Ingen aning. Folk kommer och går. Sånt tänker jag inte på.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ingen aning. Folk kommer och går. Sånt tänker jag inte på.

Det säger nog mer om dig som moderator än om personen ifråga.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det säger nog mer om dig som moderator än om personen ifråga.

Det där förstod jag inte alls. Skulle det vara ett tecken på en bra moderator att han håller reda på vilka som skriver ofta, och vilka som råkar vara borta ett par dagar? Vad skulle det ha för betydelse?

Och dessutom så är jag inte moderator, och har inte varit det sen i vintras.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där förstod jag inte alls. Skulle det vara ett tecken på en god moderator att hålla reda på vilka som skriver ofta, och vilka som råkar vara borta ett par dagar? Vad skulle det ha för betydelse?

Och dessutom så är jag inte moderator, och har inte varit det sen i vintras.

Det är väl väldigt bra att du inte är det längre då.
Ja, moderatorer skall väl ändå ha en någorlunda koll på vilka människor som besöker forumet ofta, vilka som brukar delta i de forumdelar man har ansvar för osv. Lägga märke till om någon plötsligt blir väldigt inaktiv. Varningsklockor bör ju börja ringa om det försvinner många trogna besökare... Märker man inte sånt är man ute på hal is.

Ursprungligen av PeeMaN:

Varningsklockor bör ju börja ringa om det försvinner många trogna besökare... Märker man inte sånt är man ute på hal is.

Varningsklockor för vadå?

Vi pratar om en medlem av tusentals, som nu inte har skrivit på en dag eller två.

Menar du på fullt allvar att det skulle sätta igång några varningsklockor? Herregud... folk kan ju vara sjuka, eller ha åkt på semester, eller bara vara upptagna med annat under en period.

Ursprungligen av PeeMaN:

Ja, moderatorer skall väl ändå ha en någorlunda koll på vilka människor som besöker forumet ofta, vilka som brukar delta i de forumdelar man har ansvar för osv. Lägga märke till om någon plötsligt blir väldigt inaktiv.

Nej, att hålla reda på sånt ingår överhuvudtaget inte i en moderators arbetsuppgifter.

Som ideellt arbetande moderator har man tillräckligt att göra ändå.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varningsklockor för vadå?

Vi pratar om en medlem av tusentals, som nu inte har skrivit på en dag eller två.

Menar du på fullt allvar att det skulle sätta igång några varningsklockor? Herregud... folk kan ju vara sjuka, eller ha åkt på semester, eller bara vara upptagna med annat under en period.

Att hålla reda på sånt ingår överhuvudtaget inte i en moderators arbetsuppgifter.

Som ideellt arbetande moderator har man tillräckligt att göra ändå.

Det är inte bara personen ifråga som saknas (möjligtvis den enda som blivit ivägknuffad för kritik).
Jag menar på fullt allvar att när det försvinner folk från forumet är något på väg att gå fel. När gamla rävar börjar kritisera men blir tystade är det något som inte stämmer. Det var inte EN sur ton när Sweclockers tog över. Missnöjet ligger dolt och gror under ytan.

Som ideellt arbetande moderator bör man vara införstådd i att en av de viktigaste uppgifterna är att vara aktiv och känna sina besökare i den forumsdel man ansvara för. En grov jämförelse är att vara polis, men alltid sitta på stationen och inte vara ute och röra sig i området. Det är så man märker hur stämningen är och vad som rör sig.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är väl väldigt bra att du inte är det längre då.
Ja, moderatorer skall väl ändå ha en någorlunda koll på vilka människor som besöker forumet ofta, vilka som brukar delta i de forumdelar man har ansvar för osv. Lägga märke till om någon plötsligt blir väldigt inaktiv. Varningsklockor bör ju börja ringa om det försvinner många trogna besökare... Märker man inte sånt är man ute på hal is.

Där håller jag inte med dig om moderatorernas roll. De ska hålla ordningen. Resten är ledningens ansvar.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-10-02 22:06
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är väl väldigt bra att du inte är det längre då.
Ja, moderatorer skall väl ändå ha en någorlunda koll på vilka människor som besöker forumet ofta, vilka som brukar delta i de forumdelar man har ansvar för osv. Lägga märke till om någon plötsligt blir väldigt inaktiv. Varningsklockor bör ju börja ringa om det försvinner många trogna besökare... Märker man inte sånt är man ute på hal is.

Du råkar inte blandat samman moderator med förskollärare?

Ursprungligen av filuren:

Du råkar inte blandat samman moderator med förskollärare?

Du råkar inte ha blandat ihop onödigt inlägg och personangrepp med sakliga inlägg i debatten?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-10-02 22:14
Ursprungligen av PeeMaN:

Du råkar inte ha blandat ihop onödigt inlägg och personangrepp med sakliga inlägg i debatten?

Personangrepp? Kom igen.

Begrunda vad du skrev i inlägget jag citerade. Återkom sedan.

Vad gäller frågan som tråden handlar om så.. nej, forumet har inte börjat med stasimetoder. Men det är hårdare modererat än innan. Och diskussionen om vad medlemmarna anser om detta tycker jag borde vara av intresse för ledningen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-02 22:26
Ursprungligen av filuren:

Personangrepp? Kom igen.

Ja, det är ju lätt att kränka någon nuförtiden.

(så var det sagt, och jag smiter ut bakvägen ur den här diskussionen...)

  • Medlem
  • 2012-10-02 21:38

Haha, jag har inte en susning! Kul tråd, urartar till en gissningslek om vem som är bannad! En vecka är väl inget?
Vem är det då? Det låter ju som att personen i fråga tycker att den har rätt och inte skäms för det.

Bevaka tråden