Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera RAM i MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-09-23 20:03

Hej! Är ny här och tänkte be om råd. Jag står inför ett köp av en ny Macbook. Eftersom Apple tar 980 kr för att sätta in 8gb ram så tänkte jag att jag köper datorn med 4gb i ram och sätter dit ytterligare 4gb med hjälp. Jag har förstått att detta alternativet är billigare.

Frågan till er då, kan ni ge mig en konkret länk till det minne/produkt jag ska köpa för att uppgradera minnet.

Jag kanske låter okunnig på minne, RAM och sånt där och det är jag, därför vänder jag mig till er!

Med vänlig hälsning, Jacob!

Läs här:

http://www.99mac.se/macbook-pro-air/284442-8-gb-ram-shit-brukar-saga.html

Och för övrigt är det superenkelt att byta RAM själv:

Installing MacBook Pro 13" Unibody Late 2011 RAM - iFixit (Vet ej vilken modell du har, men rätt guide kan du enkelt leta fram på sidan)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-23 21:18

Köper du datorn med 4GB får du 2x2GB, dvs du måste köpa två 4GB minnen.
Mitt tips är att köpa 16GB (2x8GB) direkt med tanke på hur billigt det är.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-09-23 21:22

Antar att 16gb ram är ganska bra då? Kan man stoppa in 2 st 8gb i den senaste versionen då?

Ja det kan du. Så länge det inte är den nya mbp med retina du har köpt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-02 21:05

Hej,
Någon som har erfarenhet av Crusial's RAM minnen. Har nyss beställt en ny MBP 2.3GHz (ej Retina) och tänkte piffa upp RAM minnet lite Hittade dessa som har bra pris, men okänt namn för mig 16GB kit (8GBx2), 204-pin SODIMM, DDR3 PC3-12800 upgrades for Apple MacBook Pro 2.3GHz Intel Core i7 (15-inch DDR3) Mid-2012 Laptop/Notebook, CT3327442 from Crucial.com

Andra förslag är välkomna!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-02 21:07
Ursprungligen av Matsaki:

Hej,
Någon som har erfarenhet av Crusial's RAM minnen. Har nyss beställt en ny MBP 2.3GHz (ej Retina) och tänkte piffa upp RAM minnet lite Hittade dessa som har bra pris, men okänt namn för mig 16GB kit (8GBx2), 204-pin SODIMM, DDR3 PC3-12800 upgrades for Apple MacBook Pro 2.3GHz Intel Core i7 (15-inch DDR3) Mid-2012 Laptop/Notebook, CT3327442 from Crucial.com

Andra förslag är välkomna!

Crucial är bra, jag köper alla mina minnesuppgraderingar från dem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-02 21:11

Du hann nästan svara innan jag postat,, hehe 99mac är det ordning på

Hittade Kingston för ett bra pris Kingston 8GB DDR3L 1600MHz Kit KHX1600C9D3LK2/8GX | eBay Men de skickar inte utanför UK tyvärr. OWC har jag testat och de r också bra, men säljs bara från USA vad jag vet.

Säger du att Crucial är bra blir det nog dem.

Crucial är vad jag också köper. Fungerar mycket bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-02 21:53

2x8Gb Crusial beställt för 650:- ink frakt beställt. Ny MBP på väg. Crucial M4 SSD 216Gb finns på plats. Detta ska bli riktigt kul

Tack för hjälpen!

Vill man blåsa sin garre på att öppna datorn själv och byta ut för att tjäna ett par ynka hundralappar på en dator som kostar flera tusen så anser jag att man är bra jävla snål...

Har man råd att köpa en MBP för närmare 20.000:- så har man fan i mig råd att slänga dit ett par extra hundralappar för att få behålla sin garre!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-05 09:36
Ursprungligen av g0tr00t:

Vill man blåsa sin garre på att öppna datorn själv och byta ut för att tjäna ett par ynka hundralappar på en dator som kostar flera tusen så anser jag att man är bra jävla snål...

Har man råd att köpa en MBP för närmare 20.000:- så har man fan i mig råd att slänga dit ett par extra hundralappar för att få behålla sin garre!

Att byta minnen i en MBP påverkar inte garantin så länge man inte har sönder nånting p.g.a. att man är oförsiktig. Det står till och med i den medföljande manualen hur man gör.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2012-10-05 13:53

Beställde själv från Dustin i förrgår till min MB Pro 13" early 2011
KINGSTON 8GB SO-DIMM DDR3 1333MHZ KTA-MB1333/8G

Dock såg jag att de höjt priset igen, jag gav 290:-/st nu 340:-

Senast redigerat 2012-10-05 14:03
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-05 14:06

650:- ink. frakt som sagt. 1.5 dagar senare ringer UPS på dörren Nu väntas bara datorn på posten.

Hej! Ledsen att jag bumpar upp en gammal tråd, men jag skulle behöva lite hjälp med att hitta rätt minne till min gamla mid-2010 MBP. Jag är ju sugen på detta från komplett: Crucial DDR3 1600MHz 16GB SODIMM for Mac http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=772723
Men jag undrar om man kan kötta i så mycket minne i min gamla burk. Och hur vet man ens hur många pins man har?
Så här ser det ut just nu:

edit: eller är det max detta jag kan ha? DDR3 Apple MacBook Pro (15-inch, Mid 2010) Laptop/Notebook http://www.crucial.com/eu/store/mpartspecs.as...

Här kan du läsa om din modell:
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...
De brukar skriva ut om det går att stoppa i mer minne än Apples officiella uppgifter. I det här fallet verkar det tyvärr inte finnas någon inofficiell siffra, utan det är max 8 GB som gäller.

Och minnet i din första länk är 1600 MHz, vilket kanske funkar, men är väldigt onödigt att köpa till en dator som använder minnen med 1067 MHz.

Rätt minnestyp finns i din andra länk.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Här kan du läsa om din modell:
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...
De brukar skriva ut om det går att stoppa i mer minne än Apples officiella uppgifter. I det här fallet verkar det tyvärr inte finnas någon inofficiell siffra, utan det är max 8 GB som gäller.

Och minnet i din första länk är 1600 MHz, vilket kanske funkar, men är väldigt onödigt att köpa till en dator som använder minnen med 1067 MHz.

Rätt minnestyp finns i din andra länk.

Tack för snabbt svar! på crucial.com kunde man ladda ner en system-scan som också kom fram till samma svar. Så dem får de bli. Och sedan denna guide på det: http://www.ifixit.com/Guide/Installing+MacBoo...
Tack för hjälpen! <3

1
Bevaka tråden