Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ethernet brygga på OS X?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Sitter med ett problem som jag inte hittar någon lösning på. Vill brygga en anslutning på min mini från ethernetporten (en0) till usb-ethernet (en3).
Vill helt enkelt ansluta enhet B till ett extern server som går via enhet A (mac mini) genom att sätta upp en tunnel mha OpenVPN.

men redan innan jag hinner sätta upp interfacen så stöter jag på problem. kommandot (som jag hoppas stämmer ):

sudo ifconfig bridge create

retunerar:

ifconfig: SIOCIFCREATE2: Invalid argument

och bridge finns inte sedan tidigare. Vad behöver jag göra för att lösa problemet?

Inte så hemma på vare sig terminalen eller ifconfig hanteringen så alla tips är välkomna.

mvh
Frans

Räcker det inte med att du ställer in internetdelning? Att i systeminställningar, delning ställa in internetdelning att dela ut din anslutning på ethernet till enheter som använder ditt USB-kort?

Vad är anledningen till att du vill använda OpenVPN mellan dina nätverkskort?

nej, tyvärr räcker inte internetdelning, vill nämligen att enhet B ska tro att den är ansluten på en router som står ett annat nät... därför hoppades jag att tunnla hela vägen från B-->router så att jag kommer åt det nätet.
Nu har jag googlat runt en del... några skriver att man ska sätta upp en bridge som ovan medan andra skriver att det inte går att brygga på OS X. verkar vara lite förvirring om vad som är brygga, internetdelning eller sammanslagen länk...

Tunnelservern är en OpenVPN server... därför vill jag använda det på klienten också.

Ok, jag tror jag förstår. Du vill på dator B nå en OpenVPN-server på router/dator bakom router X som befinner sig ute på internet? Då förstår jag fortfande inte vrför du inte skulle kunna använda dig av internetdelningen. Då får du ju en väg ut till internet via dator A.

1
Bevaka tråden