Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid i iPhone 5

Tråden skapades och har fått 551 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av westerlu77:

Min har efter en del surf och några samtal gått från 100% imorse vid 7.30 till 25% kl 14.30, inte ok! Bluetooth avstängt, siri avstängt, ej wifi heller. Dödat nästan alla program i bakgrunden. Jag måste prova o göra en ren install ändå, fast att det tar emot med mina sms från typ 2008 som jag ej kan få tillbaka i så fall..

Min gjorde likandant tills jag gjorde en återställning utan backup.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-01 15:11

Sen har jag för mig att det blir mer relevant att testa effekten några veckor in i batteriets livscykel då det blir missvisande i början? Rätta mig gärna om jag har fel, har för mig att en "batterigubbe" berättade det för mig förra året.

Ursprungligen av CEk:

Sen har jag för mig att det blir mer relevant att testa effekten några veckor in i batteriets livscykel då det blir missvisande i början? Rätta mig gärna om jag har fel, har för mig att en "batterigubbe" berättade det för mig förra året.

Det har du också ganska rätt i, men skillnaden gör inte 25 kontra 85 % efter 7 timmar.

Jag blir irriterad på att jag ska behöva göra en ren install bara för att inte Apple kan leverera en vettig batteritid!
Om jag ska göra en ren install så betyder som jag sa innan att t.e.x alla min sms sedan 3-4 år tillbaka försvinner+ alla mina låtlistor med tempon ( jag är trummis) i min metronomeapp som jag har använt nu i flera års tid, GRRRR! Dom kan jag inte heller få tillbaka i så fall.
Gör om gör rätt o fixa batteritiden snarast Apple tack!

Ursprungligen av westerlu77:

Jag blir irriterad på att jag ska behöva göra en ren install bara för att inte Apple kan leverera en vettig batteritid!
Om jag ska göra en ren install så betyder som jag sa innan att t.e.x alla min sms sedan 3-4 år tillbaka försvinner+ alla mina låtlistor med tempon ( jag är trummis) i min metronomeapp som jag har använt nu i flera års tid, GRRRR! Dom kan jag inte heller få tillbaka i så fall.
Gör om gör rätt o fixa batteritiden snarast Apple tack!

Du kanske kan vänta några dagar och se om den blir bättre. Så har det också varit för många. Sedan är ju den här % satsen som visas inte vetenskaplig. Det är nog snarare den man skulle vilja återställa för att se det "verkliga" värdet. Finns ju en App som heter "System" som hanterar laddning - ramminne - och en del andra saker. Prova den först, så tror jag du får andra värden sedan. Framför allt innan du återställer och så vidare . Du har inget att förlora på att prova/vänta.

Hej jag laddade upp telefonen till 100 % har en iphone 5 batteriet suger något otroligt kan va den sämsta telefonen jag någonsin haft.

Pratat i kanske 1 timma MAX och smsat lite och surfat. Testat och att återställa helt i itunes och allt möjligt sånt hjälper inget vidare VAD SKA JAG GÖRA ?

Ursprungligen av Adrian Cosic:

Hej jag laddade upp telefonen till 100 % har en iphone 5 batteriet suger något otroligt kan va den sämsta telefonen jag någonsin haft.

Pratat i kanske 1 timma MAX och smsat lite och surfat. Testat och att återställa helt i itunes och allt möjligt sånt hjälper inget vidare VAD SKA JAG GÖRA ?

1) Återställ utan att lägga tillbaka säkerhetskopia.
2) Lämna in den.

jag har en iphone 5 som jag haft i två månader nu. för en vecka sedan så började batteriet att strula(inte tappat den i vatten eller någto liknande), jag kan ladda den fullt precis innan jag lägger mig och sover och när jag vaknar så är den död och det är även om jag stängt ner allt. Om jag laddar den full till morgonen(kl7) så dör den innan kl 11, undrar om någon annan har så eller hur jag ska göra, jag har redan återställt inställningar och allt innehåll.

Ursprungligen av JonathanArnesen:

jag har en iphone 5 som jag haft i två månader nu. för en vecka sedan så började batteriet att strula(inte tappat den i vatten eller någto liknande), jag kan ladda den fullt precis innan jag lägger mig och sover och när jag vaknar så är den död och det är även om jag stängt ner allt. Om jag laddar den full till morgonen(kl7) så dör den innan kl 11, undrar om någon annan har så eller hur jag ska göra, jag har redan återställt inställningar och allt innehåll.

Återställ utan att lägga tillbaka en säkerhetskopia.
Beter den sig likadant fortfarande, lämna in den.

jag ska alltså radera iphone??

  • Medlem
  • 2013-01-09 11:52
Ursprungligen av JonathanArnesen:

jag ska alltså radera iphone??

Ja. Tryck på "Återställ" i iTunes och lägg därefter inte in din tidigare säkerhetskopia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-09 11:49
Ursprungligen av JonathanArnesen:

jag har en iphone 5 som jag haft i två månader nu. för en vecka sedan så började batteriet att strula(inte tappat den i vatten eller någto liknande), jag kan ladda den fullt precis innan jag lägger mig och sover och när jag vaknar så är den död och det är även om jag stängt ner allt. Om jag laddar den full till morgonen(kl7) så dör den innan kl 11, undrar om någon annan har så eller hur jag ska göra, jag har redan återställt inställningar och allt innehåll.

När du återställde la du tillbaka hela säkerhetskopian direkt till iPhonen? För om det är någon app eller inställning som gör att batteriet töms så kommer samma sak hända igen om du lagt tillbaka säkerhetskopian.

Edit: ser att jag var lite långsam att svara

Ursprungligen av westerlu77:

Jag blir irriterad på att jag ska behöva göra en ren install bara för att inte Apple kan leverera en vettig batteritid!
Om jag ska göra en ren install så betyder som jag sa innan att t.e.x alla min sms sedan 3-4 år tillbaka försvinner+ alla mina låtlistor med tempon ( jag är trummis) i min metronomeapp som jag har använt nu i flera års tid, GRRRR! Dom kan jag inte heller få tillbaka i så fall.
Gör om gör rätt o fixa batteritiden snarast Apple tack!

Så här är det med alla produkter för alla. Det är rent flyt om du skulle få till det bra. Räkna alltid med att behöva göra en ren install på en ny telefon. Ett utmärkt tillfälle att rensa. Om man har byggt upp hela skiten kring en telefon och inte klarar att mista det som ligger i historiken då behöver man omvärdera hur man hanterar datan.

Ursprungligen av pmarriott:

Så här är det med alla produkter för alla. Det är rent flyt om du skulle få till det bra. Räkna alltid med att behöva göra en ren install på en ny telefon. Ett utmärkt tillfälle att rensa. Om man har byggt upp hela skiten kring en telefon och inte klarar att mista det som ligger i historiken då behöver man omvärdera hur man hanterar datan.

Jag håller med, en ren återställningen är inte så jävla jobbigt, men jag tycker det är lustigt att Apple inte får till backupen på ett "renare" sätt.

Senast redigerat 2012-10-01 21:38

I mitt fall med metronom-appen särskilt så handlar det faktiskt om mitt jobb som frilansmusiker i mitt fall, så det är inte så enkelt som du lägger fram det pmarriott!

Ursprungligen av pmarriott:

Så här är det med alla produkter för alla. Det är rent flyt om du skulle få till det bra. Räkna alltid med att behöva göra en ren install på en ny telefon. Ett utmärkt tillfälle att rensa. Om man har byggt upp hela skiten kring en telefon och inte klarar att mista det som ligger i historiken då behöver man omvärdera hur man hanterar datan.

Ursprungligen av westerlu77:

I mitt fall med metronom-appen särskilt så handlar det faktiskt om mitt jobb som frilansmusiker i mitt fall, så det är inte så enkelt som du lägger fram det pmarriott!

Om du använder något yrkesmässigt så är det ditt ansvar att göra erforderliga ansträngningar för att skydda din data. Att du använder det professionellt gör det bara än mer oansvarigt att inte ha sådan säkerhet att man inte klarar av en återställning utan backup. Antagligen har du valt fel verktyg.

Jag klarar mej utan den informationen men jag får ordentligt mycket merjobb i onödan. + alla sms som jag har med ganska rolig historik att ha ,lite som en dagbok faktiskt för mej. Jag har aldrig behövt göra en ren install förut när jag har bytt telefon pga att batteriet suger! Dessutom antar jag att Apples intention ändå är att man ska använda icloud som backup och återställning när man t.e.x byter telefon.

Ursprungligen av pmarriott:

Om du använder något yrkesmässigt så är det ditt ansvar att göra erforderliga ansträngningar för att skydda din data. Att du använder det professionellt gör det bara än mer oansvarigt att inte ha sådan säkerhet att man inte klarar av en återställning utan backup. Antagligen har du valt fel verktyg.

Ursprungligen av westerlu77:

Jag klarar mej utan den informationen men jag får ordentligt mycket merjobb i onödan. + alla sms som jag har med ganska rolig historik att ha ,lite som en dagbok faktiskt för mej. Jag har aldrig behövt göra en ren install förut när jag har bytt telefon pga att batteriet suger! Dessutom antar jag att Apples intention ändå är att man ska använda icloud som backup och återställning när man t.e.x byter telefon.

Om du bara vill spara dina sms - så kan du ju gå in och trycka "ändra" sedan marker ditt sms och trycka vidarebefordra. Kör den till din e-postadress - och vips kan du läsa och spara den så länge du vill. Kommer som ett " Multimedia message".
Gör det och så kör du en återställning efteråt - så blir du och alla andra nöjda.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-01 20:49

Eller sitt liv.

jag har min telefon för laddning hela natten då jag använder en app som heter "sleep cycle alarm clock", jag kopplar sedan loss kabeln när jag vaknar (runt 07:30).

i skrivande stund har jag 34% batteri kvar och jag har absolut inte använt telefonen mycket under dagen. läst ett par sms (inte svarat), kollat facebook 2-3 ggr, läst lokala nyheterna i en app två gånger och surfat med safari en kort stund.

ja det förklarar ungefär hur lite jag använt den idag.

under samma förhållanden med min iphone 4 (och då ios 5.1.1) så hade jag kanske 70%+ batteri kvar när det var dags att koppla in den för laddning igen när jag lägger mig (runt 23)

så ja, det är frukstansvärt dålig batteritid på iphone 5 ihop med ios6!

Ursprungligen av tqila:

jag har min telefon för laddning hela natten då jag använder en app som heter "sleep cycle alarm clock", jag kopplar sedan loss kabeln när jag vaknar (runt 07:30).

i skrivande stund har jag 34% batteri kvar och jag har absolut inte använt telefonen mycket under dagen. läst ett par sms (inte svarat), kollat facebook 2-3 ggr, läst lokala nyheterna i en app två gånger och surfat med safari en kort stund.

ja det förklarar ungefär hur lite jag använt den idag.

under samma förhållanden med min iphone 4 (och då ios 5.1.1) så hade jag kanske 70%+ batteri kvar när det var dags att koppla in den för laddning igen när jag lägger mig (runt 23)

så ja, det är frukstansvärt dålig batteritid på iphone 5 ihop med ios6!

Och du har återställt utan backup?

nej, körde faktiskt icloud-backup, hur annars hade du tänkt att jag ska få tillbaka alla mina saker på telefonen? lägga till alla kontakter manuellt igen osv?

förlåt mig, men att skylla på att man inte gjort en "ren återställning" är i mina ögon helt fantastiskt idiotiskt.

skulle även gärna höra av vilken anledning du tror att det skulle vara någon skillnad på en "ren återställning" och att göra en icloud-backup när man drog igång telefonen första gången som gör att batteri-tiden påverkas så pass negativt.

Ursprungligen av tqila:

nej, körde faktiskt icloud-backup, hur annars hade du tänkt att jag ska få tillbaka alla mina saker på telefonen? lägga till alla kontakter manuellt igen osv?

förlåt mig, men att skylla på att man inte gjort en "ren återställning" är i mina ögon helt fantastiskt idiotiskt.

skulle även gärna höra av vilken anledning du tror att det skulle vara någon skillnad på en "ren återställning" och att göra en icloud-backup när man drog igång telefonen första gången som gör att batteri-tiden påverkas så pass negativt.

Kontakter synkar du tillbaka via iCloud UTAN att återställa från backup, om du nu har dem i iCloud. Det enda du missar på att blåsa luren är sms och samtalshistorik, plus att du får peta in inloggningsuppgifter etc i alla appar som Facebook etc.

Ursprungligen av tqila:

nej, körde faktiskt icloud-backup, hur annars hade du tänkt att jag ska få tillbaka alla mina saker på telefonen? lägga till alla kontakter manuellt igen osv?

förlåt mig, men att skylla på att man inte gjort en "ren återställning" är i mina ögon helt fantastiskt idiotiskt.

skulle även gärna höra av vilken anledning du tror att det skulle vara någon skillnad på en "ren återställning" och att göra en icloud-backup när man drog igång telefonen första gången som gör att batteri-tiden påverkas så pass negativt.

Fast Kontakter och sådant synkas mot Icloud, de förs inte över via backupen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-02 10:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast Kontakter och sådant synkas mot Icloud, de förs inte över via backupen.

Jodå, de är med i backupen. Allt läggs med, oavsett om man backar till iCloud eller lokalt.

Ursprungligen av zinned:

Jodå, de är med i backupen. Allt läggs med, oavsett om man backar till iCloud eller lokalt.

Jo, det är nog sant. Det som jag menade var att du kan få tillbaka dina kontakter utan att göra en restore från backupen eftersom de kommer in via Icloudsynk.

Det är i alla fall så som jag har förstått det hela.

Ursprungligen av tqila:

nej, körde faktiskt icloud-backup, hur annars hade du tänkt att jag ska få tillbaka alla mina saker på telefonen? lägga till alla kontakter manuellt igen osv?

förlåt mig, men att skylla på att man inte gjort en "ren återställning" är i mina ögon helt fantastiskt idiotiskt.

skulle även gärna höra av vilken anledning du tror att det skulle vara någon skillnad på en "ren återställning" och att göra en icloud-backup när man drog igång telefonen första gången som gör att batteri-tiden påverkas så pass negativt.

Behöver jag svara mer än de som redan hann före mig? Vill du ha mer hjälp med saker här på forumet ska du nog sluta benämna förslag som faktiskt är bra för idiotiska.
Samt sätta dig in i hur essentiella iPhone-funktioner som iCloud fungerar.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-01 21:53
Ursprungligen av tqila:

nej, körde faktiskt icloud-backup, hur annars hade du tänkt att jag ska få tillbaka alla mina saker på telefonen? lägga till alla kontakter manuellt igen osv?

förlåt mig, men att skylla på att man inte gjort en "ren återställning" är i mina ögon helt fantastiskt idiotiskt.

skulle även gärna höra av vilken anledning du tror att det skulle vara någon skillnad på en "ren återställning" och att göra en icloud-backup när man drog igång telefonen första gången som gör att batteri-tiden påverkas så pass negativt.

Vilken anledning?
Ja, vad sägs om att du får en ren telefon till skillnad mot gammalt skräp som samlas i backupen...

Ursprungligen av Capeman:

Det är standardförfarnde när man felsöker dylika problem och inte helt fantastiskt idiotiskt.

Ursprungligen av theplague:

Behöver jag svara mer än de som redan hann före mig? Vill du ha mer hjälp med saker här på forumet ska du nog sluta benämna förslag som faktiskt är bra för idiotiska.
Samt sätta dig in i hur essentiella iPhone-funktioner som iCloud fungerar.

Ursprungligen av zappee:

Vilken anledning?
Ja, vad sägs om att du får en ren telefon till skillnad mot gammalt skräp som samlas i backupen...

ja då har jag "blåst rent" telefonen, och till vilken nytta.. ingen!
det är precis lika värdelös batteritid.

ladda den fullt igår (runt kl 18) och nu är den nere på ca 30% och då knappt använd överhuvudtaget.

alltså spelade det ingen roll om man gjorde en backup eller ej..

Ursprungligen av tqila:

ja då har jag "blåst rent" telefonen, och till vilken nytta.. ingen!
det är precis lika värdelös batteritid.

ladda den fullt igår (runt kl 18) och nu är den nere på ca 30% och då knappt använd överhuvudtaget.

alltså spelade det ingen roll om man gjorde en backup eller ej..

Skicka den på service.

Bevaka tråden