Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestandaskillnader MBP 13" vs 15"

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 15:05

Hej,

jag har kollat på b.la. everymac.com och jämför nya MBP 13" i5 med olika MBP 15" från 2011.
Det jag ser där är att alla MBP 15" rent siffermässigt sett verkar vara vassare än den nya MBP 13", men stämmer det i verkligheten?
Någon som har kört både MBP 15" 2011 och MBP 13" 2012 och vet?

Använder mina datorer till Football Manager spel, slå ihop semesterfilmssnuttar samt hanterar kort från systemkameran.

MBP 13" 2012 eller MBP 15" 2011?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-01 15:54

15-tummaren har fyrkärning processor, medan 13-tummaren bara har dubbelkärnig. Därav skillnaden i prestanda. Men den skillnaden märks bara i program som belastar processorn till max under längre stunder. För normalt "slöanvändande" vågar jag påstå att man knappt märker skillnaden, för då är hårddisken i allmänhet en större flaskhals.

Däremot kan skillnaden i grafikprestanda spela stor roll om man t.ex. spelar grafiktunga spel, och där har 15-tummaren en fördel.

Om du inte är beroende av hög grafikprestanda eller tunga processorlaster så skulle jag rekommendera den nya 13-tummaren framför förra årets 15". Då får du USB 3 på köpet också om inte annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 18:06

Hej, det var ett bra svar. Tack!

1
Bevaka tråden