Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortare livslängd för iPad än iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nästan 3 års livslängd på OS-uppdateringar är helt ok, tycker jag, i jämförelse med andra. Hur många HTC-plattor tror ni kan uppdateras till ett 3 generationer nyare OS? Många andra plattor, och telefoner också för den delen, är ju i princip dödförklarade redan vid leverans beträffande OS-uppdateringar. Knappt 3 år är kanske kort tid sett med Apple-ögon, men ändå långt.

Apple har satt ribban högt med sina iOS-uppdateringar och kunder har nog vant sig vid att få uppdateringar i nära tre år. Sett ur det perspektivet så pensionerades både iPad och iPhone 3G lite väl tidigt. Sista uppdateringen till iPhone 3G var 4.2.1 och kom 22 november 2010, vilket betyder att telefonen "dog" efter ca två år och fem månader, ännu kortare levnadstid än iPad. Å andra sidan var väl iPhone 3G underdimensionerad redan för iOS 4.0.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-01 14:02

Htc-plattor är ju en lite knepig jämförelse eftersom det inte finns så många...Då är en jämförelse med Samsungs plattor vettigare och där kan ju den första Galaxy Tab bara uppdateras till 2.3. Dock tycker jag att detta ständiga jämförande med Android blir lite fattigt. Apple ska ju vara bättre och det kanske är bättre att jämföra hur Apple brukar vara (eller har varit) med hur Apple är. Dock ska jag tillägga att jag inte finner detta sååå märkligt. Jag tror inte uppdateringsmöjligheterna var bättre förr, på datorfronten t.ex. Jag har en gammal iMac G5 och den kör 10.5. Det vore ju larvigt att gnälla över att jag inte kan få det senaste...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 14:45

Livslängd och dödförklaring?

Vad jag förstår så fungerar väl Ipad 1 precis lika bra nu som innan Apple lanserade Ios 6?

Kanske är svårt att förstå för de som campar flera dagar bara för att vara först med det senaste, men jag tror att gemene man inte bryr sig så mycket om man får de senaste småfunktionerna så länge grejerna fortsätter funka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 15:43

Allt är relativt. För en dator är tre år något kort livslängd vad gäller OS och program-uppdateringar. Dock kommer nog inte så många program kräva iOS6 så där lever nog ändå iPad 1 kvar ett bra tag till.

Som pmarriott skriver är det också relativt andra surfplattor och smartphones ändå en väldigt lång uppdaterings-cykel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 18:18

Jag har modeller av samtliga 3 generationer (det var egentligen inte ett 'medvetet' val utan blev så då jag köpte maskiner som skulle funka privat resp. i mitt företag)... Den 1:a generationens iPad hänger med bra och fungerar alldeles utmärkt till det jag använder den till (läser nyheter, läser mail, surfar, kollar på bilder och spelar spel). Visst är det prestandaskillnad på de olika modellerna och visst har de senaste en hel del finesser - men jag har alltid varit av den åsikten att beskrivningen av skillnaderna är något överdrivna; SÅ förbaskat mycket bättre är inte alltid det senaste...

Vill man ligga på topp så kostar det, men det är inte alltid värt det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 18:32

Har man en så gammal hårdvara att den inte får OS-uppgraderingar längre är det nog stor sannolikhet att man tillhör en kategori användare som inte bryr sig så mycket om det senaste.

Ursprungligen av oskard:

Har man en så gammal hårdvara att den inte får OS-uppgraderingar längre är det nog stor sannolikhet att man tillhör en kategori användare som inte bryr sig så mycket om det senaste.

Jag har gammal hårdvara och jag bryr mig om OS-uppdateringar.

Ursprungligen av oskard:

Har man en så gammal hårdvara att den inte får OS-uppgraderingar längre är det nog stor sannolikhet att man tillhör en kategori användare som inte bryr sig så mycket om det senaste.

Sedan kanske det är så att inte alla människor har råd med de senaste så fort den en ny modell har släppts. Tycker egentligen inte iOS 6 gav så mycket mer än att man slipper behöva ange sitt lösenord när man ska uppdatera. Sen var det läsningslistan och att iMessage förbättrades. Köper när jag känner jag behöver en ny feature och att jag är stadd i kassan just då.

Jag har inte så stor koll när de andra företagen pensionerar ut sina apparater men Apple har någorlunda bra livslängd

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-10-03 00:22

Jag tycker vår iPad fortfarande fungerar bra och räknar med att de ska hålla några år till även om den "bara" har iOS 5. Risken är kanske att många appar blir dödförklarade med tiden, det har man ju märkt med iphone 3G att den är mer eller mindre död på appmarknaden även om telefonen fungerar bra.

1
Bevaka tråden