Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd ang. MBP Retina köp!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag ska köpa en MBPr i veckan och har studentrabatt så den kostar 19350:- ny.

Har däremot hittat en månad gammal med AppleCare för 18000:-

Skulle ni ha köpt den nya eller gamla?

Eller ska jag alternativt köpa en amerikansk med större hårddisk från någon på blocket men då med kortare garanti?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-30 18:24

För så liten prisskillnad skulle jag absolut rekommendera den sprillans nya. Det är inte värt risken med begagnatköp med de bedrägerier eller dolda fel som kan förekomma.

Ursprungligen av Vassius:

För så liten prisskillnad skulle jag absolut rekommendera den sprillans nya. Det är inte värt risken med begagnatköp med de bedrägerier eller dolda fel som kan förekomma.

Har börjat tänka i samma banor, sen kan man ju köpa till Apple Care vid ett senare tillfälle, typ nästa sommar och då känns det inte "lika dyrt" som att köpa den direkt.

Sen är man ju lite ute efter känslan att öppna kartongen

Såg nu att man har studentrabatt på AppleCare i efterhand, den kostar då 2300:-.

Något man lätt kan lägga ut nästa höst om det är så att man ska ha kvar datorn.

Denna skärm har haft sina barnsjukdomar med inbränningar. Kan vara på sin plats att ha ett så enkelt garantibyte om så är fallet. Rådet - köp direkt själv.

Ursprungligen av pepparkaka:

Denna skärm har haft sina barnsjukdomar med inbränningar. Kan vara på sin plats att ha ett så enkelt garantibyte om så är fallet. Rådet - köp direkt själv.

Jepp, men det gäller specifikt maskiner med LG-panel. Samsung-panelerna (som är vanligast) är opåverkade, i den mån IPS-skärmar nu kan vara det eftersom de alltid har bildpersistens i viss grad.

Apple verkar rutinmässigt byta skärmen på maskiner med LG-panel om man klagar, men det påstås att det inte längre tillverkas några retina-MBP med panel från LG. Jag skulle nog hellre beställa från Apple Store och få en nytillverkad med studentrabatt, än köpa till fullpris i butik och riskera att få en som legat på hyllan.

Ursprungligen av Samuel K:

Jepp, men det gäller specifikt maskiner med LG-panel. Samsung-panelerna (som är vanligast) är opåverkade, i den mån IPS-skärmar nu kan vara det eftersom de alltid har bildpersistens i viss grad.

Apple verkar rutinmässigt byta skärmen på maskiner med LG-panel om man klagar, men det påstås att det inte längre tillverkas några retina-MBP med panel från LG. Jag skulle nog hellre beställa från Apple Store och få en nytillverkad med studentrabatt, än köpa till fullpris i butik och riskera att få en som legat på hyllan.

Att köpa en från Apple Store i Täby lär väl vara ett säkert kort att få en med Samsungpanel då butiken öppnade så pass nyss?

Ursprungligen av alindvall:

Att köpa en från Apple Store i Täby lär väl vara ett säkert kort att få en med Samsungpanel då butiken öppnade så pass nyss?

Det borde det ju vara. Får man 10% studentrabatt i butiken också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-02 06:07
Ursprungligen av Samuel K:

Jepp, men det gäller specifikt maskiner med LG-panel. Samsung-panelerna (som är vanligast) är opåverkade, i den mån IPS-skärmar nu kan vara det eftersom de alltid har bildpersistens i viss grad.

Apple verkar rutinmässigt byta skärmen på maskiner med LG-panel om man klagar, men det påstås att det inte längre tillverkas några retina-MBP med panel från LG. Jag skulle nog hellre beställa från Apple Store och få en nytillverkad med studentrabatt, än köpa till fullpris i butik och riskera att få en som legat på hyllan.

Hur vet man om det är LG eller Samsung skärm man har på sin MBPR? Hittar inget i Systeminformationen som säger vilken skärm det är.

Ursprungligen av stile:

Hur vet man om det är LG eller Samsung skärm man har på sin MBPR? Hittar inget i Systeminformationen som säger vilken skärm det är.

Man får ta till obegripligheter i terminalen:
ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6

Om man får ut en kod som börjar på LP är det en LG-panel, har man Samsung-panel börjar den på LS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-02 09:44
Ursprungligen av Samuel K:

Man får ta till obegripligheter i terminalen:
ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6

Om man får ut en kod som börjar på LP är det en LG-panel, har man Samsung-panel börjar den på LS.

Tack, ska kolla när jag kommer hem.

1
Bevaka tråden