Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte från PC till MAC. Behöver hjälp!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla.

Jag har tröttnat på PC datorer nu och tänkt mig byta till en MAC. Jag kan nästan ingeting om MAC plus att jag har en fattig ekonomi. Så jag funderarpå begagnat till att börja med. Vad jag vill använda min MAC till är surfa på nätet. Photoshop med bilder upp till 16Mb, Freehand och Illustrator. Jag har inte bestämmt mig om det ska vara en stationär, mini eller book modell. Jag skulle uppskatta om ni kan råda mig med allt detta och hur pass lång bak i tiden jag kan gå. Ge gärna exmpel på MAC datorer som skulle funka idag till mina ändamål!

M.v.h.
Jimmy

En Mini ger dig mycket kräm för pengarna, annars borde en nyare MacBook eller en MacBook Pro med några år på nacken klara dina behov.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-30 13:00

Det känns som om du inte är i något direkt behov av portabiliteten som en Macbook Pro/Air ger dig så jag hade nog rekommenderat en stationär dator som en iMac eller en Mac Mini som pmarriott föreslår.

Btw, det stavas inte MAC utan Mac. MAC är något helt annat, nämligen Media Access Control.

Välkommen till 99mac!

Ursprungligen av Jinokiwi:

skulle uppskatta om ni kan råda mig med allt detta och hur pass lång bak i tiden jag kan gå...

Vi har ingen aning om din budget, så det är lite svårt att säga. Köp så ny modell som din budget klarar.

Min rekommendation är att välja en så pass ny modell att den kan köra senaste operativsystemet (10.8)

OS X Mountain Lion - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av Jinokiwi:

Ge gärna exmpel på MAC datorer som skulle funka idag till mina ändamål!

Med så vaga förutsättningar är det omöjligt för oss att rekommendera en specifik modell, eller ens om det ska vara bärbart eller stationärt.

Och så tänkte jag skriva om MAC och Mac, men Zinned hann före.

  • Medlem
  • 2012-09-30 13:12

Första rådet till någon som inte kan något om Mac och ska köpa begagnat ev ekonomiska skäl är (tycker jag) att undvika PPC-Macar (Powermacar), dvs Macar med PowerPC-processorer från IBM och Motorola. Du ska ha en Mac med Intelprocessor. De äldre PPC-Macarna är för gamlingar och entusiaster (som jag själv...).

I övrigt gäller att begagnade Macar ofta är snuskigt dyra och att bärbara kan vara väldigt slitna och ha dåliga batterier. Stationärt är mitt råd. Om du köper iMac, undvik de helvita - de har haft en del problem.

Skulle rekommendera en aluminium/unibody iMac (2008-), det är riktigt trevliga stationära Macar och det äldre går ju att få för en hyfsad slant begagnat. Körde själv med en sådan från 2008 i några år, sista tiden stod den dock bara som slösurf och Minecraft-server, något den funkade utmärkt till.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2012-10-02 09:32

Mitt råd är att köpa nytt. Anledningen är väldigt enkel; den begagnade marknaden av Macar är helt galen om man ser till priserna som vissa vill ha för 2-3 år gamla datorer. Var själv inne på att köpa en begagnad iMac eftersom att min är död men sen såg jag att många låg mellan 8000 - 10 000 kr för modeller med ungefär samma specs som min trasiga iMac har. Då kan jag i stället köpa en helt ny 21,5" iMac med betydligt bättre prestanda för 12 000 kr. Fast det blir ingen ny iMac för min del förrän en ny modell släpps, vilket förhoppningsvis blir inom en snar framtid.

Tomt i plånboken? Apple erbjuder helt okej finansiering. Hur tror du att så många studenter har råd med dyra Macar egentligen?

+1

Jag tycker det är rena fantasipriserna på halvt museimässiga Macar. Det är inte jättemånga tusenlappar man sparar för att få en slö gammal härk som kan braka ihop när som helst - särskild varningsflagg för flitigt kånkade laptops som kan dö i förtid av rent slitage.

Har man en befintlig stationär PC med skärm och hela köret låter Mini som en prima investering, men kanske inte just nu eftersom de rimligen borde uppdateras snart (nuvarande modell växer det nog snart mossa på).

1
Bevaka tråden