Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia bekräftar: "Inget LTE-stöd för iPhone 5 i Sverige"

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Joacim Melin:

...1800Mhz-bandet som Post- och telestyrelsen släpper fritt den 1:a Januari 2013...

Släpper fritt? Det låter som att det skulle bli "vilda västern". Operatörerna måste väl köpa licenser, eller?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Släpper fritt? Det låter som att det skulle bli "vilda västern". Operatörerna måste väl köpa licenser, eller?

Stämmer. Vanligtvis håller PTS auktion.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Släpper fritt? Det låter som att det skulle bli "vilda västern". Operatörerna måste väl köpa licenser, eller?

Släpper fritt i den bemärkelsen att de inte längre behöver köra GSM på dessa band. Som jag har förstått det så har redan operatörerna licenser för dessa band men de var tidigare tvungna att köra GSM på hela bandet. Nu kan de välja att köra något annat på delar av bandet.

Ursprungligen av BlackSmp:

Släpper fritt i den bemärkelsen att de inte längre behöver köra GSM på dessa band. Som jag har förstått det så har redan operatörerna licenser för dessa band men de var tidigare tvungna att köra GSM på hela bandet. Nu kan de välja att köra något annat på delar av bandet.

Rätt & riktigt!

Sikken skitartikel.
Sverige är en LITEN marknad, det skall man komma ihåg. Är Apple intresserade av att sälja telefoner som med snabb internetuppkoppling får de anpassa sig efter vad operatörerna valt att satsa på nationellt. Att påstå att Apple skall/bör/håller på att dikterar villkoren för vilka frekvenser och vilken teknik vi använder är lika bisarrt som att påstå att biltillverkarna skall bestämma hur många filer vi skall ha på våra motorvägar....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-27 18:43
Ursprungligen av PeeMaN:

Sikken skitartikel.
Sverige är en LITEN marknad, det skall man komma ihåg. Är Apple intresserade av att sälja telefoner som med snabb internetuppkoppling får de anpassa sig efter vad operatörerna valt att satsa på nationellt. Att påstå att Apple skall/bör/håller på att dikterar villkoren för vilka frekvenser och vilken teknik vi använder är lika bisarrt som att påstå att biltillverkarna skall bestämma hur många filer vi skall ha på våra motorvägar....

Håller helt och hållet med.

Ursprungligen av PeeMaN:

Sikken skitartikel.
Sverige är en LITEN marknad, det skall man komma ihåg. Är Apple intresserade av att sälja telefoner som med snabb internetuppkoppling får de anpassa sig efter vad operatörerna valt att satsa på nationellt. Att påstå att Apple skall/bör/håller på att dikterar villkoren för vilka frekvenser och vilken teknik vi använder är lika bisarrt som att påstå att biltillverkarna skall bestämma hur många filer vi skall ha på våra motorvägar....

Telias agerande har gjort att Sverige och Norge har blivit åtminstone tillfälligt isolerade när det gäller LTE. Det hade varit en klar fördel för Apple, Samsung och alla andra telefontillverkare och inte minst kunderna om vi fick en samlad standard för LTE i åtminstone hela Europa, och gärna också världen. Apple dikterar inga villkor, utan de vill göra så få olika telefonmodeller som möjligt för att göra det enkelt för kunderna att kunna köpa en telefon som fungerar så bra som möjligt överallt. De har valt att satsa på ett fåtal frekvenser och Telia har genom sin iver att vara först i världen satsat på fel frekvenser.

Förhoppningsvis kan Telia och Tele2 styra upp detta efter nyår och använda 1800Mhz-bandet till LTE-trafik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 09:55
Ursprungligen av Joacim Melin:

Telias agerande har gjort att Sverige och Norge har blivit åtminstone tillfälligt isolerade när det gäller LTE. Det hade varit en klar fördel för Apple, Samsung och alla andra telefontillverkare och inte minst kunderna om vi fick en samlad standard för LTE i åtminstone hela Europa, och gärna också världen. Apple dikterar inga villkor, utan de vill göra så få olika telefonmodeller som möjligt för att göra det enkelt för kunderna att kunna köpa en telefon som fungerar så bra som möjligt överallt. De har valt att satsa på ett fåtal frekvenser och Telia har genom sin iver att vara först i världen satsat på fel frekvenser.

Förhoppningsvis kan Telia och Tele2 styra upp detta efter nyår och använda 1800Mhz-bandet till LTE-trafik.

På vilket sätt är det Telia´s agerande som gör att INGEN OPERATÖR I SVERIGE kan erbjuda iPhone5 med LTE?
Det är väl ändå PTS som sätter spelreglerna för vad som får köras i vilka frekvenser.

Eller så har jag missat något fundamentalt.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Telias agerande har gjort att Sverige och Norge har blivit åtminstone tillfälligt isolerade när det gäller LTE. Det hade varit en klar fördel för Apple, Samsung och alla andra telefontillverkare och inte minst kunderna om vi fick en samlad standard för LTE i åtminstone hela Europa, och gärna också världen. Apple dikterar inga villkor, utan de vill göra så få olika telefonmodeller som möjligt för att göra det enkelt för kunderna att kunna köpa en telefon som fungerar så bra som möjligt överallt. De har valt att satsa på ett fåtal frekvenser och Telia har genom sin iver att vara först i världen satsat på fel frekvenser.

Förhoppningsvis kan Telia och Tele2 styra upp detta efter nyår och använda 1800Mhz-bandet till LTE-trafik.

Om Samsung kan göra telefoner som har LTE både här i Sverige och USA så borde Apple kunna göra det också. Att skylla på Telia i detta fallet låter för mig bara som ett försök att rationalisera bort faktumet av att Apple valde den enkla vägen istället för att göra en ännu bättre produkt. För du kan inte ärligt säga att iPhone 5 skulle vara sämre på något vis om den också hade stött vårt 4G nät.

Ursprungligen av Legosoldat:

Om Samsung kan göra telefoner som har LTE både här i Sverige och USA så borde Apple kunna göra det också. Att skylla på Telia i detta fallet låter för mig bara som ett försök att rationalisera bort faktumet av att Apple valde den enkla vägen istället för att göra en ännu bättre produkt. För du kan inte ärligt säga att iPhone 5 skulle vara sämre på något vis om den också hade stött vårt 4G nät.

Jag har försökt hitta information om Samsung S3 LTE. Vilka frekvenser har den stöd för? Är det samma modell som säljs på alla marknader? Jag tyckte mig se indikationer på att det är olika men är inte helt säker.

Hittade en LTE telefon på Telia. En LG Optimus True HD LTE P936 och gissa vad? Den hade stöd för 3 LTE band (800, 1800, 2600) så jag undrar verkligen om det finns LTE telefoner som klarar alla LTE band

Rent allmänt så är det väldigt svårt att hitta teknisk information om vilka band som olika telefoner stödjer på LTE.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Telias agerande har gjort att Sverige och Norge har blivit åtminstone tillfälligt isolerade när det gäller LTE. Det hade varit en klar fördel för Apple, Samsung och alla andra telefontillverkare och inte minst kunderna om vi fick en samlad standard för LTE i åtminstone hela Europa, och gärna också världen. Apple dikterar inga villkor, utan de vill göra så få olika telefonmodeller som möjligt för att göra det enkelt för kunderna att kunna köpa en telefon som fungerar så bra som möjligt överallt. De har valt att satsa på ett fåtal frekvenser och Telia har genom sin iver att vara först i världen satsat på fel frekvenser.

Förhoppningsvis kan Telia och Tele2 styra upp detta efter nyår och använda 1800Mhz-bandet till LTE-trafik.

Tyskland och Portugal använder också LTE 800 så vi är inte ensamma i Sverige.

Sedan tycker jag inte att Telia har satsat på fel frekvenser. 1800-bandet ger dålig räckvidd, vilket är tämligen olämpligt i ett glesbefolkat land som Sverige. Att bara använda det till LTE skulle innebära samma situation som dagens 3G-nät d.v.s. kass täckning så fort man kommer utanför större städer/vägar. Sedan är frekvensutrymmet betydligt större i 2600 bandet än i 1800-bandet, vilket ger möjlighet till högre hastigheter.

1800-bandet förenar således det sämsta av två världar: Låg hastighet och kass täckning. Att använda 800/2600 är överlägset.

Olika frekvenser är tillgängliga i olika länder. Operatörerna har inte mycket att välja på. Det är upp till telefontillverkarna att göra produkter som passar marknaden. Andra tillverkare kan ju, så varför skulle inte Apple kunna?

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-09-27 19:53

Men kom igen nu. När Apple är först ut med ny teknik som man hävdar skall bli standard, då jublar vi Apple-fanboys. När Telia däremot är banbrytande och först, då får de skäll för att vårt kära Apple inte kan släppa en telefon med stöd fler än tre (två egentligen, då CDMA inte räknad till LTE väl?) versioner av LTE, trots att andra tillverkare uppenbarligen klarar det. Jag är verkligen inget fan av av Telia annars, men man ska inte få oberättigad skit bara för att en av världens största tillverkare av smartphones väljer att ignorera en betydande del av den europeiska marknaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 10:31
Ursprungligen av kim_sv:

Men kom igen nu. När Apple är först ut med ny teknik som man hävdar skall bli standard, då jublar vi Apple-fanboys. När Telia däremot är banbrytande och först, då får de skäll för att vårt kära Apple inte kan släppa en telefon med stöd fler än tre (två egentligen, då CDMA inte räknad till LTE väl?) versioner av LTE, trots att andra tillverkare uppenbarligen klarar det. Jag är verkligen inget fan av av Telia annars, men man ska inte få oberättigad skit bara för att en av världens största tillverkare av smartphones väljer att ignorera en betydande del av den europeiska marknaden.

Om jag till och med får vara lite hård så eftersom 99.se nu har en betald "nyhetsredaktion" så borde de nog plugga på lite vad det innebär med dessa "nyheter" och hur man bör jobba.

http://www.svt.se/content/1/c6/69/94/61/etik.pdf

Finns specifikt två saker ur dessa etiska regler som jag tycker har förbisetts senaste tiden i två artiklar.
"Kontrollera sakuppgifter så noggrant som omständigheterna medger, även om de tidigare har publicerats. Ge läsaren/mottagaren möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kommentarer."

"Var uppmärksam på att anmälningar av olika slag kan ha till enda syfte att skada den som blivit anmäld."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 10:58
Ursprungligen av Trineo:

Om jag till och med får vara lite hård så eftersom 99.se nu har en betald "nyhetsredaktion" så borde de nog plugga på lite vad det innebär med dessa "nyheter" och hur man bör jobba.

http://www.svt.se/content/1/c6/69/94/61/etik.pdf

Finns specifikt två saker ur dessa etiska regler som jag tycker har förbisetts senaste tiden i två artiklar.
"Kontrollera sakuppgifter så noggrant som omständigheterna medger, även om de tidigare har publicerats. Ge läsaren/mottagaren möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kommentarer."

"Var uppmärksam på att anmälningar av olika slag kan ha till enda syfte att skada den som blivit anmäld."

Hej! Vi kommer se till så att det blir tydliga skiljegränser mellan redaktionella nyheter och krönikor (som i just detta fall) framåt. En krönika innehåller i väldigt stor grad författarens egna åsikter och öppnar för debatt. Självklart tar vi även åt oss av kritiken och vi ser väldigt positivt på att få denna typ av feedback, så det tackar vi för!

Är det något mer med LTE som är bra förutom farten?

Om jag skulle skaffa en iPhone 5 med Telia så kommer jag upp i 42 mbps om jag förstått rätt?

Hemma har jag upp till 35 mbps till en MBP i soffan. Med det ser jag obehindrat full HD strömmande och jag kan dra ner hur mycket GB som helst på en kort stund.

Jag kan nu skaffa en telefon som är ännu snabbare. Men problemet är att det inte är 100 för det låter bättre än 42?

Självklart skulle jag köpa en med 100 om de sålde både och - man är ju så funtad.

Men finns det någon verklig praktisk betydelse i slutänden i en telefon?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Är det något mer med LTE som är bra förutom farten?

Om jag skulle skaffa en iPhone 5 med Telia så kommer jag upp i 42 mbps om jag förstått rätt?

Hemma har jag upp till 35 mbps till en MBP i soffan. Med det ser jag obehindrat full HD strömmande och jag kan dra ner hur mycket GB som helst på en kort stund.

Jag kan nu skaffa en telefon som är ännu snabbare. Men problemet är att det inte är 100 för det låter bättre än 42?

Självklart skulle jag köpa en med 100 om de sålde både och - man är ju så funtad.

Men finns det någon verklig praktisk betydelse i slutänden i en telefon?

Som en del påpekat är det tydligen så att där det eventuellt kan finnas täckningsproblem med 3G bygger man ut med 4G istället. Sålunda är man inte det minsta hjälpt om man inte har hårdvara som stöder det 4G som byggs.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-28 20:04

Jo, som jag har fattat det, så skulle de vara det.
Det krävs väl en (strömkrävande) krets till för att supporta våra frekvenser. Brist på utrymme och batteritid tror jag är orsaken till att de avstod.
Men att skylla på Telia, de visste ju inte bättre på den tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-29 22:47
Ursprungligen av kim_sv:

Men kom igen nu. När Apple är först ut med ny teknik som man hävdar skall bli standard, då jublar vi Apple-fanboys. När Telia däremot är banbrytande och först, då får de skäll för att vårt kära Apple inte kan släppa en telefon med stöd fler än tre (två egentligen, då CDMA inte räknad till LTE väl?) versioner av LTE, trots att andra tillverkare uppenbarligen klarar det. Jag är verkligen inget fan av av Telia annars, men man ska inte få oberättigad skit bara för att en av världens största tillverkare av smartphones väljer att ignorera en betydande del av den europeiska marknaden.

Nja, den har faktiskt stöd för SJU LTE-band...

Ursprungligen av zappee:

Nja, den har faktiskt stöd för SJU LTE-band...

Men inte i samma modell som jag har förstått det

AT&T har stöd för 2
Verizon för 5
Vår modell har stöd för 3 band som råkar sammanfalla med tre av Verizonmodellens band.

Citat:
  • GSM model A1428*: UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz); LTE (Bands 4 and 17)

  • CDMA model A1429*: CDMA EV-DO Rev. A and Rev. B (800, 1900, 2100 MHz); UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz); LTE (Bands 1, 3, 5, 13, 25)

  • GSM model A1429*: UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz); LTE (Bands 1, 3, 5)

Band 3 är för övrigt det som även kallas för DCS1800 och är samma frekvensområde som också används för GSM 1800.

Ursprungligen av kenjon:

Jo, som jag har fattat det, så skulle de vara det.
Det krävs väl en (strömkrävande) krets till för att supporta våra frekvenser. Brist på utrymme och batteritid tror jag är orsaken till att de avstod.
Men att skylla på Telia, de visste ju inte bättre på den tiden.

Jag har snarare förstått det som att det kan ge upphov till problem med radiomässiga störningar. Varje frekvensband har speciella egenskaper och stör på olika sätt. Det är därför som det inte bara är att addera till stöd för nya frekvensband via mjukvara hipp som happ utan kretskorten och antennerna måste anpassa för det olika banden.

Men jag är ingen radionisse så jag kan ha fel.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har snarare förstått det som att det kan ge upphov till problem med radiomässiga störningar. Varje frekvensband har speciella egenskaper och stör på olika sätt. Det är därför som det inte bara är att addera till stöd för nya frekvensband via mjukvara hipp som happ utan kretskorten och antennerna måste anpassa för det olika banden.

Men jag är ingen radionisse så jag kan ha fel.

Jo, radio är som ett minfält. Man skulle kunna likna det vid ett spindelnät. Drar du i en tråd rör sig hela nätet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-30 20:53
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har snarare förstått det som att det kan ge upphov till problem med radiomässiga störningar. Varje frekvensband har speciella egenskaper och stör på olika sätt. Det är därför som det inte bara är att addera till stöd för nya frekvensband via mjukvara hipp som happ utan kretskorten och antennerna måste anpassa för det olika banden.

Men jag är ingen radionisse så jag kan ha fel.

Givetvis måste radion och antennerna matchas för de frekvenser som ska användas. Men det är egentligen inget större problem i dagens läge. Däremot kan platsbristen vara ett problem, och även strömförbrukning. Jag tror det är en av orsakerna till att Apple inte har fixat det (än). Men det kommer nog så småningom när chiptillverkarna lyckats få in allt i ett chip med tillräckligt låg strömförbrukning.

Värt att tillägga som alla andra missat är Net4Mobility ett samägt bolag mellan Tele2 och Telenor. Telia bygger sitt 4G-nät själva.

Alla operatörer utom 3(Hi3G) har däremot 4G-licenser på 1800MHz-bandet.

Mest för kännedom.

Sedan är det ju uttalat flertalet gånger att operatören Telia vill använda sig av 4G på 1800MHz-bandet då deras 3G-nät är överbefolkat. Tele2/Telenor däremot är inte intresserade då det kräver tonvis med arbete från deras sida att få 4G att lira på 1800MHz.

Personligen väntar jag hellre på bättre teknik än 4G eller LTE då det ändå aldrig levererar 80mbps utan statistiken på bredbandskollen säger snarare samma och lägre hastighet än DC-HSDPA vilket är upp till 42mbps.

Oavsett så är det snabbare än 6mbps som alla andra haft nu sedan begynnelsen av iPhone 3G i Sverige.

Om 1800 ger dålig räckvidd, vad ger då 2600?

Ursprungligen av BlackSmp:

Om 1800 ger dålig räckvidd, vad ger då 2600?

Jag tror Massabrassan menar att det är bättre att köra 800/2600 snarare än enbart 1800.

Ursprungligen av BlackSmp:

Om 1800 ger dålig räckvidd, vad ger då 2600?

2600 ger ännu sämre räckvidd. Men det har istället mycket mer tillgängligt frekvensutrymme än 1800. 800-bandet ger helt överlägsen räckvidd och täckning på bekostnad av kapaciteten. Det optimala är alltså att täcka med 800 och förstärka med 2600 där belastningdn är hög som i tätorter. 1800 är värdelöst. Det ger varken täckning eller kapacitet. Möjligen skulle det kunna användas som kapacitetsförstärkning senare när 2600 börjar börjar bli fullt. Men där är vi inte idag.

Jo, jag vet/förstår. Jag var bara ironisk.

1800 är nog bättre än inget.

Verkligheten brukar vara lite mer grå än totalt svartvit, Dvs: det finns mellanläge från "värdelöst" till "optimal lösning"

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, jag vet/förstår. Jag var bara ironisk.

1800 är nog bättre än inget.

Verkligheten brukar vara lite mer grå än totalt svartvit, Dvs: det finns mellanläge från "värdelöst" till "optimal lösning"

Visst. Men varför använda en mycket sämre lösning än nödvändigt bara för att Apple vägrar anpassa sig till olika marknader?

Ursprungligen av Massabrassan:

Visst. Men varför använda en mycket sämre lösning än nödvändigt bara för att Apple vägrar anpassa sig till olika marknader?

Ummm. Därför att det inte bara är att skaffa sig en bunke antenner och master och köra på utan man behöver tillstånd och tvingas ta det som erbjuds?

Bevaka tråden