Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ändra färg i eps-fil?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska lägga in en logga i ett vivistkort. Loggan har jag i eps och när jag lägger in den i med Photoshop blir den bra förutom att den är svart. Hur kan jag ändra färgen till mörkblå? Vilket program ändrar jag eps-filen i? Det har kanske funnits en logga i mörkblått men jag vet inte var. Tacksam för råd!

Om du öppnar den i Photoshop och rastrerar kan du ju ändra till vilken färg du vill? Annars kan du ju prova att öppna i Illustrator.

fel text

jag vill alltså få snh i mörkblått

  • Medlem
  • 2012-09-28 23:15

Om du lägger upp resurserna nånstans tror jag nog att någon kan hjälpa dig. Gärna med den blåa färgblandningen du vill ha också :).

Men om du läser in hela rasket i photoshop och rastrerar till lämplig hög upplösning (600 dpi borde ju vara tillräckligt för visitkort), ställer om till RGB/CMYK om det nu råkar vara gråskala från början, och sedan färglägger efter önskemål? Sedan ger du tryckarn en komplett tiff/psd/jpeg med _all_ info (text som logga) inlagd.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-09-29 23:17

Som Baron säger. Om du inte fixar det själv så finns här folk som är hjälpsamma. Lägg upp din fil och tala om vad du vill ha och du kommer få just det i retur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 00:33

Med tanke på vad bilden visar borde all information vara i vektor format, och då är väl Illustrator (eller annat vektor program) vara bättre än att konvertera till raster?

Snabbfix:
Gör om bilden till RGB.
Markera lämplig del av bilden.
Image-> adjustments->selective color
Markera Black och dra i spakarna...

Nu nämnde TS att han arbetar i Photoshop. Och det funkar ju också (om än inte optimalt). Han kanske inte har Illustrator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 09:47
Ursprungligen av johan_tanying:

Nu nämnde TS att han arbetar i Photoshop. Och det funkar ju också (om än inte optimalt). Han kanske inte har Illustrator?

Det är väl sällan bra att gå från vektor till raster i annat syfte än om man behöver grafiken i raster.

Ursprungligen av TureB:

(eller annat vektor program)

Det finns ju även gratis vektor program där man kan göra en enkel ändring.

1
Bevaka tråden