Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Server: Kom igång med Time Machine-server

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-26 13:47

Mycket trevligt med dessa små guider till tjänster i OSX Server... Creds till författaren!
Måste dock fråga om det är en skarp produkt eller en beta som det skrivs om här?

Ursprungligen av lensv:

Måste dock fråga om det är en skarp produkt eller en beta som det skrivs om här?

Ha ha ha… ja, jag har alltid upplevt Mac OS X Server som en beta (även skarpa versioner)… (dvs, inget som funkar till 100 % samt att inte alla finesser har GUI).

Den dag Apple har en OS X Server som är riktigt stabil, där alla finesser funkar till 100% och har GUI – då kommer jag att uppleva Mac OS X Server som en skarp produkt.

Jag har sett flera UNIX (Solaris) och Linux servrar som har uptime på två år (dvs ingen driftstopp, omstart osv) – tänk om Mac OS X Server var lika stabil…

Senast redigerat 2012-09-26 18:48
Ursprungligen av The Real Viking:

Ha ha ha… ja, jag har alltid upplevt Mac OS X Server som en beta (även skarpa versioner)… (dvs, inget som funkar till 100 % samt att inte alla finesser har GUI).

Den dag Apple har en OS X Server som är riktigt stabil, där alla finesser funkar till 100% och har GUI – då kommer jag att uppleva Mac OS X Server som en skarp produkt.

Jag har sett flera UNIX (Solaris) och Linux servrar som har uptime på två år (dvs ingen driftstopp, omstart osv) – tänk om Mac OS X Server var lika stabil…

Ofta använder man OS X Server till fler saker samtidigt än exempelvis Linux eller Solaris där man använder maskinerna till en eller ett par funktioner som inte kräver uppdateringar lika ofta. Sen uppdaterar man Linux annorlunda - man kan panga på nya versioner av Apache HTTPD eller SSHD (exempelvis) utan att starta om operativsystemet. Apple släpper ofta uppdateringarna i en stor klump där systemet måste startas om för att dessa ska aktiveras.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Ofta använder man OS X Server till fler saker samtidigt än exempelvis Linux eller Solaris där man använder maskinerna till en eller ett par funktioner som inte kräver uppdateringar lika ofta. Sen uppdaterar man Linux annorlunda - man kan panga på nya versioner av Apache HTTPD eller SSHD (exempelvis) utan att starta om operativsystemet. Apple släpper ofta uppdateringarna i en stor klump där systemet måste startas om för att dessa ska aktiveras.

Ser man på! Apple borde lära sig av linux att kunna "panga" på nya versioner utan att starta om operativsystemet!
Men stabiliteten i Mac OS X Server kom aldrig i närheten av Solaris eller UNIX även om man bara kör en eller två tjänster, t.ex. Mail eller DNS. Ibland var man tvungen att starta om datorn.

Ursprungligen av lensv:

Mycket trevligt med dessa små guider till tjänster i OSX Server... Creds till författaren!
Måste dock fråga om det är en skarp produkt eller en beta som det skrivs om här?

Det är den skarpa versionen av 10.8.1 när artikeln skrevs. Det skedde inga förbättringar av Time Machine-servern i 10.8.2 enligt Apples dokumentation.

Mountain Lion Server är ett stort framsteg jämfört med Lion Server men fortfarande är de båda ljusår från Snow Leopard Server i stabilitet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-26 19:12

Fråga: Går det att få hem servern från App Store utan att installera den?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-26 19:45

Ja visst, bara att köpa den och avsluta installationen sedan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-26 20:24
Ursprungligen av kenjon:

Ja visst, bara att köpa den och avsluta installationen sedan.

F*ck! Jag köpte den just och nog f*n drog installationen igång direkt (utan möjlighet att avbryta)

Går servern att avinstallera?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-26 21:48

Ledsen att jag hade fel där
Servern är bara en "vanlig" app, så det är bara att avsluta den. Stäng av alla ev tjänster som är igång innan, så ska det inte vara något problem.

Edit: Men Servern startade väl inte direkt, lades den inte bara till i Programmappen? I så fall är det ju bara att låta bli att starta den.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-27 08:54

Okej, om det är så att det bara är ett "app-paket" som lägger sig i programmappen är det nog inga problem? Det som förvirrar är att det står Installerar när man hämtar den och Installerad när den är hemma... Säkert att inget har skyfflats ut i systemet nu då när den är "installerad"?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-27 10:47

Det tror jag inte, förutom några stödfiler i biblioteket. Ungefär samma som om man kör en installation av ett annat program, det brukar ju inte hända något förrän man startar programmet.
JoacimMelin vet säkert mer

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-28 09:14
Ursprungligen av kenjon:

JoacimMelin vet säkert mer

Gör herr Melin möjligtvis det (eller någon annan fördendelen)?

En annan fråga... Är "servern" helt oberoende av det underliggande operativsystemet? Går det t.ex. att installera en kommande OSX-uppgradering utan att serverprogramvaran påverkas eller måste även den uppgraderas?

Ursprungligen av lensv:

Gör herr Melin möjligtvis det (eller någon annan fördendelen)?

En annan fråga... Är "servern" helt oberoende av det underliggande operativsystemet? Går det t.ex. att installera en kommande OSX-uppgradering utan att serverprogramvaran påverkas eller måste även den uppgraderas?

Servern är en programvara och avinstallerar du den så har du en helt vanlig klient igen.

OS X Server uppdateras i takt med klienten, men om exempelvis OS X 10.9 släpps så måste även serverprogramvaran uppdateras till motsvarande version.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 10:27
Ursprungligen av Joacim Melin:

Servern är en programvara och avinstallerar du den så har du en helt vanlig klient igen.

OS X Server uppdateras i takt med klienten, men om exempelvis OS X 10.9 släpps så måste även serverprogramvaran uppdateras till motsvarande version.

Fast servern uppdateras inte alltid med klientent. 10.8.x och Server 2.x kommer lite när de är "redo". Förut kom just 10.x.x Client och Server alltid samtidigt.

Dock lär server.app uppdateras parallellt med alla större OS-uppdateringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 09:31

Fyller en OSX 10.8-server med TimeMachine Server någon "bättre" funktion än ex. en NAS med inbyggd TimeMachine Server?

Ursprungligen av Erik.dv:

Fyller en OSX 10.8-server med TimeMachine Server någon "bättre" funktion än ex. en NAS med inbyggd TimeMachine Server?

Den stora fördelen är att man är säker på att det kommer att fungera även om Apple för för sig att ändra något i OS X. Många NAS-modeller fick problem med Time Machine är Mountain Lion släpptes, vilket säkerligen är fixat i de allra flesta nu men det är ju helt klart en olägenhet om man vill vara säker på att backuperna fungerar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-28 20:07
Ursprungligen av Joacim Melin:

Den stora fördelen är att man är säker på att det kommer att fungera även om Apple för för sig att ändra något i OS X.

He he, bara en liten gliring... Kan man vara verkligen säker på att det fungerar här (med tanke på det som står i artikeln)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-29 18:44
Ursprungligen av lensv:

He he, bara en liten gliring... Kan man vara verkligen säker på att det fungerar här (med tanke på det som står i artikeln)

Exakt min fundering...

Ursprungligen av Erik.dv:

Exakt min fundering...

Det värsta som kan hända är att Time Machine-tjänsten slutar fungera. Då aktiverar man den igen och sen tuffar det på.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-30 12:25
Ursprungligen av Joacim Melin:

Det värsta som kan hända är att Time Machine-tjänsten slutar fungera. Då aktiverar man den igen och sen tuffar det på.

Mja, kanske inte riktigt den tillförlitlighet som man behöver när det gäller ett backupsystem...

Ursprungligen av Joacim Melin:

Den stora fördelen är att man är säker på att det kommer att fungera även om Apple för för sig att ändra något i OS X. Många NAS-modeller fick problem med Time Machine är Mountain Lion släpptes, vilket säkerligen är fixat i de allra flesta nu men det är ju helt klart en olägenhet om man vill vara säker på att backuperna fungerar.

Det var väl när Lion släpptes som det blev problem?
Då Apple gick ifrån Samba för att Samba gick över till GPLv3 till och Apple började använda något hemsnickrat istället.

Ursprungligen av keptang:

Det var väl när Lion släpptes som det blev problem?
Då Apple gick ifrån Samba för att Samba gick över till GPLv3 till och Apple började använda något hemsnickrat istället.

Time Machine använder AFP, inte SMB. Ofta är det Netatalk-demonen som behöver uppdateras i exempelvis Netgears NAS-enheter.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Time Machine använder AFP, inte SMB. Ofta är det Netatalk-demonen som behöver uppdateras i exempelvis Netgears NAS-enheter.

Ja, nu (finns workarounds iofs). Innan Lion kunde man köra Time Machine mot en SMB(CIFS)-share.

Så att lita på att det kommer fungera i OS X i framtiden skulle jag aldrig göra när det gäller Apple och "servermjukvara".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-28 14:55

Ett par kompletterande/repeterande frågor...

* Hur avinstallerar jag servern då (inget skräp kvar i systemet om jag bara raderar appen)?

* Om man som i exemplet ska uppgradera till OSX 10.9, kommer då inte servern att fungera innan även den blir uppgraderad (för det kommer väl iaf. gå att uppgradera OS även om server-tillägget finns där)?

Ursprungligen av lensv:

Ett par kompletterande/repeterande frågor...

* Hur avinstallerar jag servern då (inget skräp kvar i systemet om jag bara raderar appen)?

* Om man som i exemplet ska uppgradera till OSX 10.9, kommer då inte servern att fungera innan även den blir uppgraderad (för det kommer väl iaf. gå att uppgradera OS även om server-tillägget finns där)?

Avinstallera: How to disable Lion Server

Om man uppgraderar från exempelvis 10.8 till 10.9 (klientversionen först) så finns all information om serverns konfiguration kvar och förhoppningsvis fungerar allt även efter uppdateringen. Däremot är det så att serverns funktion upphör tills du uppgraderat servern till samma version (ex. 10.8 -> 10.9) som klienten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-28 19:56

För att beskriva det kort: har du inte kört igång OSX Server, är det bara att radera Serverappen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 00:32

Alltså Apple och pålitlighet är ungefär som det Engelska uttrycket "A two dollar hmmhmm…". Det är snudd på att en tredjeparts NAS känns stabilare än Apple själva. Apple gör som de känner för och ibland får de till det extremt bra, men på "nät & servertjänster" vet jag inte om de någonsin lyckats ge speciellt mycket pålitlighet som sagt.

Det där gäller Time Machine i klienten, inte i OS X Server.

Bevaka tråden