Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ny HD till quicksilver

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 20:59

hallå

ska inhandla en ny intern HD till en Quicksilver 733 (ej mirrored doors), och kan behöva lite tips och råd.

fick tips om att seagate barracuda kunde vara nåt att satsa på.
jag är inte ute efter nån hypersnabb disk att ha som server eller så, utan bara en extra hd som lagringsutrymme, kraven är väl att den ska vara hyfsat tyst, lättmonterad och bra helt enkelt.:)

så, tips och råd?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-09 22:38

Den skulle jag köpt om jag var du! Jag blev lite sugen själv faktiskt... Det börjar ju bli lite trångt på mina diskar som för övrigt är 40 + 60 Gb Seagate Barracude IV som jag är mycket nöjd med.

Citat:

Skrevs ursprungligen av leo
fick tips om att seagate barracuda kunde vara nåt att satsa på.

Har en själv. Den är tillräckligt snabb och mycket tyst.
Bäst pris hos ITbutikken:
http://www.itbutikken.dk/default.asp?sprog=46&land=46&varenr=38767

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2003-07-10 01:40

Sedan jag började använda Seagate hårddiskar ser jag ingen orsak till att ens pröva på nå't annat. Därmed inte sagt att andra märken är dåliga, förutom IBMs billigaste.

Efter som du bor i sthlm så är det väl bara att åka över till DataPrince och inhandla ett stycke tyst HD för rimliga 1100:-, tycker jag...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-07-10 03:49
  • Oregistrerad
  • 2003-07-10 21:55

mm bor 5 min från dataprince, så det är väl värt att handla en Seagate Barracuda 7 8Mb 7200r där för ynka 1100..

tack för råden, det gör valet lätt.
återstår frågan om montering, klarar man det själv tro?

  • Medlem
  • 2003-07-10 22:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av leo
återstår frågan om montering, klarar man det själv tro?

Tja, så länge som du inte måste besöka akuten varje gång du tar i en skruvmejsel så är det nog lugnt

Skämt å sido. Den ende som kan avgöra det är du själv. Öppna maskinen och se efter hur den ordinarie disken sitter. Då känns det förmodligen inte helt omöjligt att göra jobbet själv.

Så länge som du har stängt av din dator och jordat dig (dvs tagit i nätdelens plåthölje för att göra dig av med eventuell statisk elektricitet) så är risken att släppa ut den magiska röken[1] inte speciellt stor.

/s-o

[1] Du vet väl att datorer egentligen drivs med magisk rök? Beviset för den teorin är att så fort som den magiska röken läcker ut från någon del, så brukar datorn sluta fungera

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-10 22:26

Montering klarar du lätt om du inte är mycket tjockfingrad. Kolla i manualen om du har den kvar.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 00:08

ok, nu ska det bli av.
tänkte knata ner till dataprince och inhandla en
"120GB 7200r Seagate Barracuda 7 2Mb" imorgon, för under tusenlappen.

vill bara extrakolla, kommer den att fungera i min dator? quicksilver, minstingmodellen.
undrar också om jag behöver jag ta bort den nuvarande hd:n eller finns det som jag misstänker plats för flera?

tack på förhand

Citat:

Skrevs ursprungligen av leo
kommer den att fungera i min dator?

Jag har samma modell och samma diskar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av leo
undrar också om jag behöver jag ta bort den nuvarande hd:n eller finns det som jag misstänker plats för flera?

Ja, du kan ha två diskar ovanpå varandra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-19 09:08

Du behöver 4 små skruvar för att fästa hårddisken i den förberedda platsen ovanpå din befintliga disk. Skruvar finns hos alla Mac-hanldare för en tia, typ.

Skruvarna förljer inte med disken, och att ha en disk löst inuti är inte att rekommendera. Sen behövs en lite stjärnmejsel och den lilla instruktionen i manualen så är det en baggis.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-19 18:37

Satte oxå i en ny HD i min QS733. Men den var så sjukt mkt tystare att jag fick lust att kasta den ordinarie HDn (40GB). Detta trots att QS733 inte är den tystaste fläktblåsaren i sig. Så nu ska jag köpa en ny HD igen o kasta den ordinarie. Har nån förslag på en grymt billig HD som är tyst o snabb, men inte stor, ca 40-80 GB hade räckt bra.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 19:50

ok, har nu lyckats både köpa och installera HDn! tack för all hjälp!

en sista fråga bara, hur ska jag formatera den? extended? standard? ledigt utrymme? hd:n är tänkt som rent lagringsutrymme, film, musik o.s.v så vilket alternativ är bäst? för och nackdelar?

tack

c5j, varför inte köpa samma som mig? under tusenlappen (inkl. moms) för en 120 giggare är inte fy skam!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-20 08:50

Tystaste just nu torde vara Seagate Barracuda eller Maxtor Diamondplus 9

Citat:

Skrevs ursprungligen av leo
ok, har nu lyckats både köpa och installera HDn! tack för all hjälp!

en sista fråga bara, hur ska jag formatera den? extended? standard? ledigt utrymme? hd:n är tänkt som rent lagringsutrymme, film, musik o.s.v så vilket alternativ är bäst? för och nackdelar?

tack

c5j, varför inte köpa samma som mig? under tusenlappen (inkl. moms) för en 120 giggare är inte fy skam!

Extended så klart!
Gör två eller tre partitioner.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-08-20 11:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Extended så klart!
Gör två eller tre partitioner.

neee, en partition..

och skruvarna finns i en mugg eller liknande på disken inne på dataprince.. eller så fick man en påse med skruv för en 10 eller nått

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-20 14:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Extended så klart!
Gör två eller tre partitioner.

Varför ska man ha flera partitioner?? Är inte det förlegat? Speciellt om man redan har mer än en HD i datorn. OSX är ju ganska krash-safe. Filmer och musik är kanske inte så farligt om det hipsvips-krashar? Jag kör inga uppdelningar utan bara 2 HDs och backuppar lite dokument osv på den andra.

Hur stor roll spelar cache på HDn? 8MB vs. 2MB?

leo: Är den tyst?

Citat:

Skrevs ursprungligen av c5j
Varför ska man ha flera partitioner?? Är inte det förlegat? Speciellt om man redan har mer än en HD i datorn. OSX är ju ganska krash-safe. Filmer och musik är kanske inte så farligt om det hipsvips-krashar? Jag kör inga uppdelningar utan bara 2 HDs och backuppar lite dokument osv på den andra.

Hur stor roll spelar cache på HDn? 8MB vs. 2MB?

leo: Är den tyst?

Förlegat?
Varför det? Det är väl kalas att ha åtminstone två partitioner, då kan man ha ett system till på den andra. Och div. skivverktyg, som Norton, Disk Warrior m m. Då kan man snabbt åtgärda ev. diskfel utan att behöva hålla på och dribbla med CD-skivor och sånt.
Jag har i alla fall så, så kan ni andra ha hur bäst f-n ni vill.:D

Edit: stavfel

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-08-20 15:27

Om den inte ska snurra dygnet runt så vore väl denna fin.

IBM Deskstar 180GXP 120GB IDE100 2MB
- 969 kr

Länk

Citat:

Skrevs ursprungligen av c5j
Hur stor roll spelar cache på HDn? 8MB vs. 2MB?

En hel del (undantaget om du har den i en serverburk).
http://www.storagereview.com/php/tiki/tiki-index.php?page=BufferSizes

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 21:58

måste säga att jag är mycket nöjd med hdn! enda trista var att jag i praktiken bara fick 111 gigg, men vafan..

c5j: ja, den är minst lika tyst som den inbyggda ibm:n iallafall. bara den jag hör..

  • Medlem
  • 2003-08-21 22:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av leo
måste säga att jag är mycket nöjd med hdn! enda trista var att jag i praktiken bara fick 111 gigg, men vafan..

Det finns bara en sak att göra åt det: Skaffa en till disk!

/s-o

Citat:

Skrevs ursprungligen av leo
måste säga att jag är mycket nöjd med hdn! enda trista var att jag i praktiken bara fick 111 gigg, men vafan..

c5j: ja, den är minst lika tyst som den inbyggda ibm:n iallafall. bara den jag hör..

Det blir alltid mindre, eftersom en hel del går åt till katalogfiler och annan skit.
Det är helt normalt.

köpte en seagate 80 gigare. sitter på en 350 mhz agp sawtooth. har ju endast ATA/66 i min burk. det är inga problem att köra en IDE 100 disk i den hoppas jag? glömde såklart köpa skruvar så jag får väl vänta med att installera den ändå...

1
Bevaka tråden