Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac TV: Vi tar en första titt på iPhone 5

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 19:14

Ett litet tips: säg inte fanboyig för att titta på denna film ni gjort, är man något annat än ett fan? Sedan för att inte göra det så stelt i framtiden, kanske ha en person som ni pratar till bredvid kameran så kan ni vara lite mer personliga Alltså jag uppskattar det ni gör, men slappna av och var nördar som ni är, don't be afraid!!!
+ mer närbilder!!! Tack!

Ursprungligen av D_Odell:

Ett litet tips: säg inte fanboyig för att titta på denna film ni gjort, är man något annat än ett fan? Sedan för att inte göra det så stelt i framtiden, kanske ha en person som ni pratar till bredvid kameran så kan ni vara lite mer personliga Alltså jag uppskattar det ni gör, men slappna av och var nördar som ni är, don't be afraid!!!
+ mer närbilder!!! Tack!

Tack för feedback. Vi hoppas bli bättre vänner med kameran de närmaste veckorna.

Fanboys

Ursprungligen av D_Odell:

Ett litet tips: säg inte fanboyig för att titta på denna film ni gjort, är man något annat än ett fan? Sedan för att inte göra det så stelt i framtiden, kanske ha en person som ni pratar till bredvid kameran så kan ni vara lite mer personliga Alltså jag uppskattar det ni gör, men slappna av och var nördar som ni är, don't be afraid!!!
+ mer närbilder!!! Tack!

Först och främst vill jag så klart tacka för dina (och alla andras) kritik och åsikter, vi kör och anpassar efter hand. Provar det här tillsammans med er så att säga.

Men angående fanboyig. Klart man inte ser 15 min film utan att tycka om/älska/avguda Apples grejer. Vad vi hoppas ska framgå så småningom att vi inte förutsättningslöst älskar och hyllar allt Apple gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 22:33

Sen kan man ju tycka att är det två personer som presenterar så är det ju trevligt om båda får komma till tals och säga vad de tycker. Killen i inslaget håller ju låda 99% av tiden. Hade varit trevligt att höra lite mer av hennes synpunkter också!

Ursprungligen av mikced:

Sen kan man ju tycka att är det två personer som presenterar så är det ju trevligt om båda får komma till tals och säga vad de tycker. Killen i inslaget håller ju låda 99% av tiden. Hade varit trevligt att höra lite mer av hennes synpunkter också!

Vi kommer att bli bättre på det, lovar killen som höll låda 99% av tiden och är smärtsamt medveten om det.

Joacim raderade konsekvent kommentarer som ifrågasatte artiklarna på hans förra blogg. Har han fortsatt med här på 99mac också?

Ursprungligen av dnorrman:

Joacim raderade konsekvent kommentarer som ifrågasatte artiklarna på hans förra blogg. Har han fortsatt med här på 99mac också?

Här raderar vi inga kommentarer, utan tar gärna emot feedback. På min förra blogg raderade jag total tre kommentarer på åtta år - samtliga innehöll rena personangrepp mot mig eller andra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-28 23:07

TV från 99Mac är mycket välkommet. Ett trevligt inslag i forumet, fortsätt med det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-28 23:25

Keep Up The Good Work

Ja tack, bra initiativ! Ser fram mot mer.

Ser ut som SweClockers studio!

Egen studio

Ursprungligen av Sebastian Danielsson:

Ser ut som SweClockers studio!

Det stämmer. Vi delar lokaler och vår studioinredning (eller bakgrund i alla fall) har inte dykt upp än. Vi fick låna deras i dag.

Aha, det hade jag ingen aning om!

Absolut tummen upp från mig!

Kanske vi får se mer 99Mac TV i dom flesta recensioner i framtiden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-29 07:22

Jag tycker inslaget var ok för att vara ett första av förhoppningsvis många. Man ska komma ihåg att det krävs träning och erfarenhet för att bli bra framför kameran. Nu kändes det lite för långrandigt enligt mig. Inslaget kunde ha varit kortare och mer strukturerat och haft en bättre uppdelning så att bägge hade fått komma till tals lika mycket. Men som sagt, ni kommer bli bättre och bättre för varje inslag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-29 07:53

Tycker detta var ett kul initiativ. Bra avsnitt, credd till Jocke och Ida! Ser ingen anledning att lämna någon negativ kritik då jag vet hur svårt det ni gör faktiskt är, plus att ni kommer bli bättre för varje gång!
Keep up the good work!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-29 11:29

Sweclockers väggen. Kanske är en idé att ta med Jonas och Emil i första avsnitten för att tillkännage samarbetet mellan sidorna samt att de kan hjälpa er känna er avslappnade. Har följt videosatsningen på sweclockers sen starten och de kanske kan ge er lite tips och vara med vid kameran.

Men för att vara ett första avsnitt tycker jag ni skötte er bra, och att bli van framför kameran och känna sig bekväm kräver övning. Så fortsätt med fler videos.

  • Medlem
  • 2012-09-29 12:00

Bra filmklipp:) Mer sånt!

Har en snabb fråga, fick min 5a igår och ser att i safari så ser man inte "klockraden" längst upp. Trycker ofta där för att komma längst upp på en sida. Hur får man fram den raden igen? (kändes onödigt att ta de i forumet)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-29 12:03
Ursprungligen av carlK:

Bra filmklipp:) Mer sånt!

Har en snabb fråga, fick min 5a igår och ser att i safari så ser man inte "klockraden" längst upp. Trycker ofta där för att komma längst upp på en sida. Hur får man fram den raden igen? (kändes onödigt att ta de i forumet)

Nere i högra hörnet finns det en knapp för att toggla fullskärmsläget. Men du behöver inte statusraden för att scrolla längst upp på sidan, det funkar att trycka längst upp på skärmen även i fullskärmsläget.

Ta en titt på nytekniks hemsida och kolla deras filmer på när de demonterar och disikerar tekniska prylar. Jag gillar deras utförande.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-29 13:15

Kul initiativ och bra jobbat. Ser fram mot fler tester och reportage

Håller med om att ni är lite stela för att ni är rädda att uppfattas som de ni är
Var er själva och är ni överentusiastiska över en produkt, så var det också
Annars blir det lite konstigt och det blev det nu

  • Medlem
  • Finspång
  • 2012-09-29 19:00

Som sagt mycket bra initiativ!

Märks att ni inte är helt bekväma att stå framför kameran men det kommer med tiden! Bara se till att jobba på med fler videos. Personerna som vanligtvis står där har utvecklats väldigt mycket sedan dom började med det. Hoppas 99mac tar sig dit också!

Det som störde mig mest var väl det konstanta blåsandet i micen. Kanske får se över placeringen av den

Men tycker ändå att det är riktigt bra att ni tar tag i det här. Kan man hoppas på fredagspaneler här också kanske?

Jättebra!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 14:01

Mitt alla positiva kommentarer vill jag skicka in min tveksamhet. Jag gillar inte alls tankarna på TV-inslag. Jag är antagligen efter min tid och tillhör en minoritet. Det är ju bara att titta på hur kvällstidningarnas hemsidor börjar se ut. Inte minst den mest framgångsrikaste, AB.

Men jag går mot strömmen och tycker det stör. För mig passar det inte. Jag älskar det skrivna ordet och har dessutom ofta svårt att dra igång en filmsnutt. Antingen får jag 10 minuter över mellan möten eller så är jag under transport om jag nu inte sitter hemma i soffan och vill inte dra igång ljud och bild. I alla dessa sammanhang passar text mig bättre än ljud och bild.

En liten erfarenhet från mitt professionella liv säger mig också att det(när inkörningen är klar) är ett så effektivt verktyg att det är lätt att slarva. Har man inte tid att skriva en fungerande text kan man alltid spela in en snutt. Och så blir det där efter.

Så min uppfattning är att detta inte passar mig. Men spännande att se alla positiva reaktioner. Känns inte som läge att föreslå en handuppräckning..:)

När jag såg ett inslag om Windows 8 på SweClockers kändes detta helt rätt. Är glad att 99mac anammat det, tummen upp!

Grymt kul med 99macTV!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-10-07 09:34

Skitbra! Hur kul som helst, även om det är en liten bit kvar till SweClockers standard, men det kommer med tiden, såklart.
Självklart måste ni ju göra nånting liknande SCs fredagspanel.
Typ "Frukostklubben" för sändning på lördagsmorgon. kanske?

Blåsljud och lite stirriga blickar då och då är ju inte underligt, antar att ni inte har någon överdriven scenutbildning nån av er. Manus, repetition, klippning... sånt ger sig med tiden, som sagt.

Förslag på innehåll:
Jag ser gärna tester av Thunderboltdiskar, högtalare, hörlurar och annan rolig/vettig applerelaterad hårdvara.
Varför inte lite "så här byter du hårddisk/sätter i mer minne i din mac"-guider, vilket (tror jag) är en av de vanligaste funderingarna på forumet. (youtuba "newegg" för inspiration).
Guider á la "Kom igång med din apple-tv", "ta kontroll över din router och ditt wifi" och liknande, skulle också vara vettigt.
Gärna app-tester också, efter kategori, "Topp 10-iPadspel", "Topp10-Macspel" osv, samt lite mer djupgående tester av tex. Illustrator/Aperture/Photoshop och andra "större" program. Eftersom jag utgår från att ni inte kan precis allting själva, bjud in de som kan i de fall ni inte grejar det själva.
Om ni behöver mer ideér, PMa mig. Jag har lätt 500 mer eller mindre (trist nog oftast "mindre") genomförbara saker...

Keep it up!

1
Bevaka tråden