Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp att öppna en segmenterad fil (OS9)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-25 21:05

Det här inlägget borde egentligen hamnat i ett MacOS9-forum, men eftersom det inte fanns något sådant postar jag här:

Jag hittade ett par gamla skivavbildningar från två 1.44 Mb-disketter innehållande två segment/filer. Dessa är en bild jag gjorde för många år sedan (omkring 1995). Minns väl att jag "skulle ta en säker backup för framtiden". Delade upp bilden i två filer eftersom de inte rymdes på en diskett och kopierade sedan filerna till varsin diskett.

År 2012 hittar jag alltså disketterna (eller .img-filerna), konverterar dessa till .dmg-filer och... tja, jag kan inte kombinera filerna till något läsbart. Har provat StuffitExpander, men den mjukvaran känner inte igen filerna ("filnamn.1" & "filnamn.2").

Kan någon peka mig i rätt riktning att kombinera/packa up filen till en bild? Eller kanske sitter på ett rullande MacOS9-system med de vanligast förekommande komprimerings- och expanderingsmjukvarorna installerade?

Filerna kan tankas hem här (och skulle du lyckas slå ihop allt till en bild (troligtvis en TIFF eller PSD) vore jag superglad med ett vändande mejl med bilden som bilaga

Kanske du kan skicka ett snällt PM till Ingemar Ragnemalm här på forumet? Han sitter ju även med OS9.

Har du öppnat med något program typ ResEdit för att se vad det sitter för flaggor i början på filen?

Om du lägger till ett "sit" före siffran och kör i Stuffit Expander? typ WYSAAWYG.sit.1

Får du någon hjälp av denna tråd måntro? split sit archive? (.sit.1 .sit.2 .sit.3) • E-Maculation Forum

Tillägg: Jag laddade hem senaste Stuffit Expander men den lyckades inte öppna om man så namnade om till sit, sea etc. Jag tror dock att nya Stuffit inte klarar arkiv äldre än typ Stuffit 5. Det kan mycket väl vara en tidigare version du använt, och då gäller det att hitta ett gammalt Stuffit (typ 3 eller 4) och förstås en maskin/emulator att köra det på.

Jag testade också att öppna i Graphic Converter utan resultat. Antagligen då filen är splittad i två delar. Inte heller gick det att få fram något vettigt genom att öppna som "raw". Annars kan man testa det om man känner till bildstorleken i pixels (typ 2400x1800 eller så). Då borde även ett splittat arkiv teoretiskt kunna funka då man rimligen bör få första halvan i första delen av arkivet.

Senast redigerat 2012-09-26 03:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-26 12:04

Hej Johan, och tack för engagemanget i frågan. Har också gått bet på filtyp (hittar inget liknande ResEdit som lirar under 10.8), och kan omöjligt gissa bildstorleken för att kunna prova vidare i Graphic Converter. Filen måste troligtvis slås ihop först. Har PM:at herr Ragnemalm, så vi får se om denne eller någon annan har svar.

Jag vet inte om jag skall vara glad eller inte för att folk vet att jag har OS9 igång :/ Men jo, jag har det mesta till det så det borde gå att lösa även om jag inte minns hur.

DiskDoubler kunde dela filer för att få ner dem på flera disketter.
Kan vara ett verk av detta program.... Popis på stenåldern:)

/m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-27 16:51

Mycket troligt att det är DD som splittat filen. Använde det flitigt.

(provade just med The Unarchiver som sägs kunna expandera DD-filer. Tyvärr ingen lycka med det)

Hade jag varit i Sverige hade jag kunnat veva igång min G4 och ev min PM6100 resp PB190 för att prova själv. Jag vet att jag för ett antal år sen fixade fram några gamla versioner av både Stuffit och skivverktyg (eller-vad-det-nu-hette-under-OS9/8/7). Annars är det nog bara du kvar som faktiskt håller maskinerna rullande!

På tal om ålderdomligheter - finns det inget gratisprogram för OSX som klarar av att läsa i "resurserna" längre? Det verkar som samtliga slutade utvecklas runt 2004 eller så... Search for '+resource +editor' MacUpdate Software Updates and Downloads for Apple Mac OS X and iPhone

HexEdit slutade uppdateras 2004
ResFork 2009 - finns ej att ladda ner längre
Rezilla har en enda recensent som är måttligt positiv. 2004...
Resourcerer är ohemult dyr (har inte testat demon - ) och funkar tydligen inte under 10.7 och upp.
ResKnife 2006.

Nu hittade jag förresten Synalyze It. Kan det vara något att ha måntro? Verkar lite modernare än de övriga.

ResEdit-ersättare är en helt annan fråga som borde vara en egen tråd.

Men jag tror att de flesta försvinner av samma skäl som att jag inte gjort någon egen: Det är just ingen som bryr sig. På en vecka eller två skulle jag kunna göra en ganska kompetent ResEdit, men varför? Gratisprogram? Ge bort ett par veckors arbete för att en handfull människor skall lyfta ut lite gammal data och sedan glömma bort det?

Ett program som lyfter ut diverse data ur resursfiler går ännu snabbare att göra, det har jag redan gjort ett för internt bruk. Ett snabbhack. Att göra ett program som bara läser, ger en översikt över alla resurser i en fil, det låter som en timmes jobb, jättelätt. Men en hel ResEdit tar lite mer tid, speciellt om man skall återskapa editorer för DLOG, DITL mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-27 20:50

Sådärja! Efter att ha trasslat mig igenom installationsanvisningar och letat rätt på ROM-filer och annat, kunde jag till slut få igång Sheepshaver med en MacOS9-installation. Fick tag i Diskdoubler, startade DD Expand och –.lo and behold –.kunde få tillbaka min bild. Tack för engagemang och tips!

(Nu ska jag se om jag inte kan konvertera alla mina gamla FreeHand-dokument också...)

Vad gäller freehand kan du ju undersöka de skript som finns installerade i Illustrator - och därifrån gå vidare genom forumsökningar kanske. (Don't hold your breath - testade med Illustrator CS5 -> Script "FreehandToAI", men lyckades inte få den att klara FH10 eller FH3.1-filer... )

På G4an har jag annars 3.1, 8 och 10/MX installerat för att klara diverse FH-filer från anno dazumal. Men det var länge sen sist nu, och jag har inte tillgång till maskinen i dagsläget. Föredrog faktiskt 3.1 så länge jag körde OS9, dvs en bra bit in på 2000-talet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 09:42

Jo, jag har testat illustratorscripten + provat äldre CS-versioner utan lycka. Startade sedan Win7 under Parallels och lyckades få en av FH-filerna att öppnas i en kopia av FHMX11, men de andra filerna känns icke igen. Ska prova under Sheepshaver och se om det lyckas den vägen.

Uppdatering: FreeHand ville inte installera i Sheepshaver, men med en Illustrator 8-version lyckades jag importera FreeHanddokumenten och spara om till nyare format. Wunderschön.

Nu blev den här tråden en avstickare i ämne, men generellt kan man ju konstatera att begreppet "säkra upp för framtiden" minst sagt är ett darrigt ämne. Jag menar, det har bara gått 10-15 år och redan nu är många kreationer/dokument/filer extremt svårtillgängliga. Upptäckte dessutom att en femtedel av mina gamla CD ROM-backuper jag gjorde i mitten av nittiotalet var helt oläsbara pga avflagnad metall. Jaja. In med det nya, ut med det gamla... kanske.

Senast redigerat 2012-09-28 12:02
1
Bevaka tråden