Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 6: Apples nya kartor

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-25 08:05

Om detta vore en android-app hade jag inte varit förvånad; där tenderar ju det mesta bli bra "senare" eller "med nästa uppdatering". Jag trodde verkligen jag lämnat de resonemangen bakom mig då jag gick över till iOs.

Jag har använt Apple Maps sedan beta 1 av iOS 6. De är måhända inte perfekta och de är i mångt och mycket inte lika detaljerade som Google Maps, men de har fungerat för mig.
Från att inte haft någon gratis navigering alls till att få det är för mig ett större framsteg än vad de nya kartorna är ett steg tillbaka. Dessutom har jag både TomTom och Navigon sedan länge, och de är båda långt mer funktionella än vad Apple Maps någonsin kommer att bli.
Som någon sa, Google har 7 års försprång på kartorna, det är inte realistiskt att förvänta sig att Apple ska sjösätta en likvärdig tjänst från början. Det kommer att förbättras, vi som har haft Apple Maps sedan beta 1 vet att kartorna har blivit bättre.
Jag har personligen inte upplevt hittills att det tagit lång tid att ladda kartorna med min 4S, men kanske belastningen ökar mycket nu när folk uppdaterar till iOS 6.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har använt Apple Maps sedan beta 1 av iOS 6. De är måhända inte perfekta och de är i mångt och mycket inte lika detaljerade som Google Maps, men de har fungerat för mig.
Från att inte haft någon gratis navigering alls till att få det är för mig ett större framsteg än vad de nya kartorna är ett steg tillbaka. Dessutom har jag både TomTom och Navigon sedan länge, och de är båda långt mer funktionella än vad Apple Maps någonsin kommer att bli.
Som någon sa, Google har 7 års försprång på kartorna, det är inte realistiskt att förvänta sig att Apple ska sjösätta en likvärdig tjänst från början. Det kommer att förbättras, vi som har haft Apple Maps sedan beta 1 vet att kartorna har blivit bättre.
Jag har personligen inte upplevt hittills att det tagit lång tid att ladda kartorna med min 4S, men kanske belastningen ökar mycket nu när folk uppdaterar till iOS 6.

Ett sätt är väl att fördjupa samarbetet med TomTom ytterligare - eftersom dessa kartor bygger på TomTom enligt Apple. Duger för mig så länge - dessutom har jag originalet från TomTom som jag är van vid. Jag tror Apple fixar till det ganska snart - och med fler funktioner också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-25 09:04

Apple Maps är ju i det stadie att Apple själva har gått ut med en ursäkt och menar att kartorna kommer att bli bättre ju fler som använder dem. Detta kan man tycka är helt ok eller besvärligt, det är liksom en smaksak. Själv finner jag det vara ett drag jag inte känner igen från företaget Apple. Det påminner mer om android- eller linux-världen. Men det kanske bara är jag som gillar att program bara funkar direkt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-25 13:08

Att Göteborg inte längre finns på kartan är inte en bugg - det är en feature!

Jag tycker att själva kartprogrammet är mycket bättre i iOS 6. Kartorna hackar inte längre när man zoomar och jag gillar verkligen Yelp. Problemet är ju att kartdatan är så dåligt. Inte någon av de restauranger man ser ligger där markeringen finns. T.ex så låg Oprakällaren vid Östermalmstorg. Ett annat problem är att symbolerna ofta är felaktiga. Livsmedelsbutiker har ofta symbolen för restaurang. Jag hoppas verkligen att det inte dröjer allt för länge innan detta fixas till.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2012-09-25 15:36

Den här är rätt kul inget Landskrona , ligger under vattnet i öresund..

Aj, phone - de lägger Landskrona i vattnet | Kvällsposten

Ursprungligen av Trisen:

Den här är rätt kul inget Landskrona , ligger under vattnet i öresund..

Aj, phone - de lägger Landskrona i vattnet | Kvällsposten

Det intressanta är att Maps på iPad hittar rätt till Landskrona medan en sökning i Maps på iPhone tar en till Ven.

Jag är så ledsen på dom nya kartorna.

Jag fick uppleva dom fantastiska nya kartorna när jag stod mitt inne i Stockholm City och skulle ha tag i en hyrbil snabbt, jag provade Apples kartor, och fick tre träffar inom en kilometer, två hade bytt adress och den tredje hade gått i konkurs.

Jag provade Google webapp, men telefonen hängde upp sig gång på gång (iPhone 4).

Innan jag uppdaterade telefonen, så använde jag kartorna varje dag, nu använder jag dom aldrig.

Mycket besviken på Apple!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2012-09-25 19:55
Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Jag är så ledsen på dom nya kartorna.

Jag provade Google webapp, men telefonen hängde upp sig gång på gång (iPhone 4).

Innan jag uppdaterade telefonen, så använde jag kartorna varje dag, nu använder jag dom aldrig.

Mycket besviken på Apple!

Tror nog att vi inte är ensamma här i världen med detta problem ?
kommer säkert med en bugg fix..

  • Medlem
  • 2012-09-25 20:04
Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Jag är så ledsen på dom nya kartorna.

.......
Mycket besviken på Apple!

Men ta då och köp Navigon eller liknande. Appen fick du gratis.
Försök att göra ngt själv!

Ursprungligen av reze:

Men ta då och köp Navigon eller liknande. Appen fick du gratis.
Försök att göra ngt själv!

På vilket sätt är det gratis? För få Apple Maps, krävs ios6, för ios 6 krävs iphone/ipad som kan uppgradera till ios6 och dessa kostar flera tusen att köpa. Eller tror du att dessa är också gratis?
Ta och tänk efter innan du säger till folk vad skall göras. Om det var små buggar, eller Apple säger att det är en beta ofullständigt produkt som släpps, kan det vara acceptabelt och att släppa en helt ofullständigt produkt som är katastrofalt. Då är det totalt oacceptabelt och man har betalat tusentals kronor för kunna använda den som du kallar för gratis app.
Inget är gratis hos Apple!

Senast redigerat 2012-09-30 12:02
  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-30 18:46
Ursprungligen av Chaosstar:

Jag tillhör dom som mer eller mindre aldrig använda Apples inbyggda Google Maps. Oftast blev det istället Eniro eller Hittas kartor. Dock upplevde jag just till min förskräckelse att ”Find my iPhone” nu (såklart) använder Apple Maps. Katastrof! Okej min iPhone/iPad är i ett grönt sudd i Malmö. Bra att veta.

Använd standardvyn då?

Ursprungligen av John Woo:

På vilket sätt är det gratis? För få Apple Maps, krävs ios6, för ios 6 krävs iphone/ipad som kan uppgradera till ios6 och dessa kostar flera tusen att köpa. Eller tror du att dessa är också gratis?
Ta och tänk efter innan du säger till folk vad skall göras. Om det var små buggar, eller Apple säger att det är en beta ofullständigt produkt som släpps, kan det vara acceptabelt och att släppa en helt ofullständigt produkt som är katastrofalt. Då är det totalt oacceptabelt och man har betalat tusentals kronor för kunna använda den som du kallar för gratis app.
Inget är gratis hos Apple!

Det är gratis eftersom de som klagar sedan innan har en iPhone med iOS 5, de behöver inte köpa den produkten igen.

  • Medlem
  • 2012-09-30 23:05
Ursprungligen av John Woo:

På vilket sätt är det gratis? För få Apple Maps, krävs ios6, för ios 6 krävs iphone/ipad som kan uppgradera till ios6 och dessa kostar flera tusen att köpa. Eller tror du att dessa är också gratis?
Ta och tänk efter innan du säger till folk vad skall göras. Om det var små buggar, eller Apple säger att det är en beta ofullständigt produkt som släpps, kan det vara acceptabelt och att släppa en helt ofullständigt produkt som är katastrofalt. Då är det totalt oacceptabelt och man har betalat tusentals kronor för kunna använda den som du kallar för gratis app.
Inget är gratis hos Apple!

Uppdaterade en 4S. Uppdateringen kostade noll pengar. Gratis alltså.

Ursprungligen av John Woo:

På vilket sätt är det gratis? För få Apple Maps, krävs ios6, för ios 6 krävs iphone/ipad som kan uppgradera till ios6 och dessa kostar flera tusen att köpa. Eller tror du att dessa är också gratis?
Ta och tänk efter innan du säger till folk vad skall göras. Om det var små buggar, eller Apple säger att det är en beta ofullständigt produkt som släpps, kan det vara acceptabelt och att släppa en helt ofullständigt produkt som är katastrofalt. Då är det totalt oacceptabelt och man har betalat tusentals kronor för kunna använda den som du kallar för gratis app.
Inget är gratis hos Apple!

Så mycket bitterhet. Du låter ju som du skall ta livet av dig när som helst.
Det är en KARTA. Förr kunde du leva utan den helt och hållet.

Ett tips; fråga någon, det är helt gratis. Ofta får man interagera med människor som är jättetrevliga.

Annars finsn det kartappar att köpa, för pengar.
Det finns flera Weblösningar som är bättre än inget alls.

Sedan blir det bättre, med tiden. apple jobbar konstant för att fixa till det här.

Jag har redan hittar flera saker i Göteborg som är fixade.
Jag har kört säkert 10 gånger på turn-by-turn - inte ett enda problem mer än att den en gång
för att jag vart klumpig inte valde rätt rutt av 2 olika...

Säger det igen, det är en KARTA, det är himlen som ramlar ner i huvet på en.

Ursprungligen av Goflorp:

Så mycket bitterhet. Du låter ju som du skall ta livet av dig när som helst.
Det är en KARTA. Förr kunde du leva utan den helt och hållet.

Förr ringde alla från telefonautomater och då behövde man inte mobiltelefoner.

Ungefär så resonerar du, fast med kartor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-01 12:24
Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Förr ringde alla från telefonautomater och då behövde man inte mobiltelefoner.

Ungefär så resonerar du, fast med kartor.

Jag håller med om att kartorna är bedrövliga men vad kan man göra? Ingenting mer än att rapportera de fel man hittar så kommer det att bli bättre.

Sedan tycker jag inte att du ska tala så mycket om resonemang, med ditt sätt att se det så hade du ju blivit nöjd om Apple helt hade strukit kart-appen från iOS.

Det finns ju en liten poäng i att Apple har marknadsfört sin kartapp ganska aggressivt, och när man då köper en dyr telefon betalar man även för de funktioner som specats upp.
Om de hade hållt klaffen om kartorna innan iOS 6-släppet så hade saken kommit i en annan dager.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-01 16:26
Ursprungligen av pmarriott:

Det finns ju en liten poäng i att Apple har marknadsfört sin kartapp ganska aggressivt, och när man då köper en dyr telefon betalar man även för de funktioner som specats upp.
Om de hade hållt klaffen om kartorna innan iOS 6-släppet så hade saken kommit i en annan dager.

Tur det finns gratisalternativ då

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-09-27 13:40

Har inte använt apples kartor och det lär nog fortsätta så, i Uddevalla där jag bor är det kaos;)
Gator där de inte finns på riktigt, gator på fel plats butiker och restauranger som inte finns mm.

Det hade varit bättre om det inte fanns någon karta än att skicka med en sådan här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-27 14:12

Någon enkel buggfix lär inte räcka
Jag har hört lite diskussioner från kartografer och om jag förstår dem rätt är det en lång väg innan man ens är där Googles är idag.

Jag har fått två artiklar rekommenderade som kanske ger lite perspektiv och visar komplexiteten med kartor
Exploring Local » Blog Archive » Google Maps announces a 400 year advantage over Apple Maps (lite tillspetsad rubrik)
Exploring Local » Blog Archive » Apple and Mapping? (som skrev före lanseringen)

Mike Dobson är förutom kartograf/tekniker även användare av Apple-produkter

Tack för den Apple, inte många rätt i dom nya kartorna inte om ens adresserna finns med

En promenad är aldrig fel, men typiskt att dom nya skitkartorna visar fel adress när man har bråttom
av en ren slump råkade jag snegla upp på gatuskyltarna och såg att jag var på väg åt helt fel håll

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-28 19:51

Jag fattar inte att de öht släppte Maps när det är så enormt många och flagranta fel i den. De måste ju ha känt till detta.
Inte alls likt Apple....

De har lagt till en kartsektion i App Store under "Featured" nu. "Find maps for your iPad". Bra att de gör lite bot och bättring i alla fall.

Den är gratis i den bemärkelsen att den ingår i OS:et. Det finns alternativ att använda om du är missnöjd med karttjänsten.

Apple iOS 6 vs. Google Android: Smart-phone navigation showdown

Sammanfattning:

Citat:

Both the free Apple and Google navigation apps provide clear routing directions. Apple feels like a less-mature product. But as seen with the initial competing applications for the iPhone, we would expect updates to this new app over time--and Apple has promised as much. When getting down to the nitty gritty, Google provides a better overall package, but we feel that both provide a good solution for standard software. We expect the competition between the companies will benefit customers with ongoing improvements.

Och eftersom en viss kategori av konsumenter brukar hävda att konkurrens är bra för innovation så borde de välkomna att det blir mer konkurrens (=mer innovation) nu när separationen mellan Google, Apple och Nokias karttjänster blir tydligare.

BTW: Vi behöver inte använda samma diskussionsnivå här som på IDG. Att enskilda individer har en annan uppfattning än din innehär inte att de är "korkade"

Ursprungligen av BlackSmp:

Och eftersom en viss kategori av konsumenter brukar hävda att konkurrens är bra för innovation så borde de välkomna att det blir mer konkurrens (=mer innovation) nu när separationen mellan Google, Apple och Nokias karttjänster blir tydligare.

Konkurrens är bra. Det är alldeles utmärkt att Apple börjar konkurrera! Google har suttit på bägge händerna beträffande kartappen i åratal, nöjda och belåtna med att i praktiken ha ett monopol. Och som en händelse har det under de senaste två veckorna droppat in inte en, utan två uppdateringar till gMaps som inneburit ordentliga uppryckningar - nedladdade kartor har efter ÅRATAL äntligen lyfts ut från labs och lagts in i huvudapplikationen med ordentligt utökat förladdningsområde. Det hade inte hänt om inte Google känt flåset i nacken.

Det är i längden bra för oss alla att Apple skapar ett alternativ så att Google får lite eld i baken. Det kan vara värt lite barnsjukdomar.

Jag tillhör dom som mer eller mindre aldrig använda Apples inbyggda Google Maps. Oftast blev det istället Eniro eller Hittas kartor. Dock upplevde jag just till min förskräckelse att ”Find my iPhone” nu (såklart) använder Apple Maps. Katastrof! Okej min iPhone/iPad är i ett grönt sudd i Malmö. Bra att veta.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-09-30 19:17

Läser att många klagar på de suddiga/svartvita/dåliga satelitbliderna i nya Maps.app.
Men är det på riktigt någon som verkligen använder satelitbilderna för att navigera till en plats?

Ursprungligen av Micke F:

Läser att många klagar på de suddiga/svartvita/dåliga satelitbliderna i nya Maps.app.
Men är det på riktigt någon som verkligen använder satelitbilderna för att navigera till en plats?

Ja självklart, om jag vill se hur ett område ser ut på "riktigt"? Jag använder det jätteofta.

Bevaka tråden