Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari sparar cookies trots att det står inställd på "blockera - cookies alltid"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför sparar safari cookies? trots att den står inställd på blockera - cookies alltid

Är det ett kännt fel med safari?

Jag har version Version 5.1.7 (6534.57.2) och 10.6.8

Detta tycker jag är allvarligt att safari inte stänger ute cookies när den säger att den skall göra det.

Safari släpper även igenom HTML5 supercookies som trots att man tagit bort dem - dyker upp igen.

Någon som vet mer om detta fenomen och hur man kan komma runt det?

Många fler än jag och det har varit så här länge....

https://discussions.apple.com/thread/3140339?start=165&tstart=0

Vad gör apple? Hur går tanken när man inte kan stänga av cookies trots att man har en checkbox för det...

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Många fler än jag och det har varit så här länge....

https://discussions.apple.com/thread/3140339?start=165&tstart=0

Vad gör apple? Hur går tanken när man inte kan stänga av cookies trots att man har en checkbox för det...

Apple och säkerhet/integritet är inte världens bästa kombination.

Kanske inte men jag undrar om fler har det här problemet - det verkar ju så och då är det en sak som måste tas tag i och försöka hitta något som kan stoppa cookies på annat sätt.

Jag håller på att testa lite och nu ser det ut så här trots att man har "aldrig" ikryssat så tar den i en jäkla massa cookies, MEN det skapas ingen cookies plist och ändå så visar safari kontroll panel att det finns massor av cookies. Rena snurren det här.

Jag kan logga in på 99mac trots att det skall inte aceeptera cookies så skrivs det in. På facebook kan jag inte logga in. På flera andra forum kan jag logga in trots att det i safari inställningar är satt att blockera cookies alltid men det skapas ändå cookies på datorn.

69 cookies och cookies filen visar att det är tomt. Så var ligger dessa cookies sparade? I RAM?

  • Medlem
  • 2012-11-05 07:05
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

69 cookies och cookies filen visar att det är tomt. Så var ligger dessa cookies sparade? I RAM?

Var får du 69 ifrån?
Om det är från Safaris inställningar så blandar den cookies och vanlig cache.
Blockerar du cookies blockerar du inte cache.
Tryck på details så visar den precis vilka sidor som sparat något.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-27 22:35

Stäng av och slå på igen så ska RAM rensas.
Sparas de i t ex Bibliotek/Application support, så finns ju de på minst två ställen, i rooten och under /Users/anvnamn

Klart är detta. Fenomenet finns där ute, det har inte åtgärdats till dags datum, det kan ligga delvis i hur HTML5 hanteras i webkit samt i "super cookies" so återuppstår på något sätt.

Så just nu alltså - finns ingen kännd lösning att få cookies integritets skydd att fungera som det är tänkt i safari. Apple prioriterar uppenbarligen inte detta eller så är problemet så komplext och knyter till webkit och html5 så det kräver en större insats än bara appple för det har med standarder att göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-04 17:57

Tips för att hålla rent bland cookies: Cookie
15 spänn i App Store just nu.
Löser inte alla problem, men jag tyckte det kan vara värt att tipsa om det. Tar även bort Flash & Silverlight-cookies.

1
Bevaka tråden