Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver råd inför min första iMac

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla glada (och sura) !!!

Ska skaffa mig en Imac men behöver först lite råd och tips från Er användare.

1.) Bör jag vänta på den nya Imac (som ryktas komma nästa år) eller köpa en nu?
Vad brukar billigaste Imacarna kosta som "nya"? Brukar dem följa förgående årets priser?

2.) 21.5" eller 27"? Ska använda burken i dagligt bruk. Dvs e-post, surf, musik och nån film då och då. Har hört att 27-tummaren är gigantisk och relativt mycket dyrare. Klarar man sig med en 21.5"

3.1) Sen det här med minne. Hur långt klarar man sig med standard ram på 2x4 Gig? Lägga till extra minne vid köpet eller köpa separat och sätta in själv? Klarar jag det själv? (är ingen datanörd precis)

3.2) Om man nu ska ge sig på att sätta in mer ram själv. Spelar det roll hur man sätter minnena i slottarna. Ska det vara en viss ordning på dem?

Tack för ni tagit er tid att läsa.
Ha en trevlig helg allesammans!

Håkan

  • Medlem
  • 2012-09-14 20:27

Enligt Macrumors skall du INTE köpa en nu. Skiter man i dem, så är grundregeln att har du ett behov nu, så köp nu. Min egen erfarenhet är att Macrumors brukar ha ganska rätt för sig.

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-14 20:32

1) Det tråkiga korrekta svaret är: behöver du en nu, köp en nu. Orkar du vänta, vänta.
Svaret du nog egentligen är ute efter är att det ryktas om ny iMac redan i höst, och med tanke på att nuvarande är bra över ett år gammal så skulle nog de flesta rekommendera dig att vänta.

2) Jag har haft en 21,5", och det räckte gott. 27" behövs nog bara om man använder appar som mår bra av mycket yta, t.ex. Xcode och andra mer arbetsrelaterade saker.

3.1) Standard är 2x2 gig, och det är i snålaste laget om man inte stänger av datorn varje dag typ. Men köp datorn med minsta möjliga RAM och uppgradera själv, det blir mycket billigare. De flesta skulle rekommendera minst 8 gig, det klarar man sig långt med som vanlig användare.

3.2) Det är tokenkelt att sätta i mer minne. Kolla ifixit.com eller manualen, proceduren består av typ tre steg.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-14 22:15

Vad gäller storleken skulle jag alltid rekommendera 27". Den ser stor ut i början, men man vänjer sej fort. Efter en månad tycker du 21,5" är pluttig

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-09-14 22:42

Instämmer till fullo med kenjon, efter 4 iMacar. Större är "bättre".

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-09-14 23:26

Står man ut med en glossyskärm finns nog inget bättre köp än 27" iMac.

Pressa in maximalt med minne. Men inte från Apple, för det är onödigt dyrt.

iMac kostar från 10.995 kr. Om jag skulle köpa idag, hade jag valt 2,8 GHz Quad-Core med Intel Core i7. Men om du har råd, så kan du välja en 27 tums. Vad jag har sett, så rekommenderar folket här fortfarande i7 före i5.
Minne har nog man aldrig för mycket av …
Som grabbarna har redan sagt, vänta med köpet, om du absolut inte behöver den redan nu och ta gärna Apple care också. Då sitter du säkert om något skulle hända.

Frågan är bara om apple kommer uppdatera macarna inom den närmsta månaden eller inte förräns 2013? Så länge som till nästa år vill jag nog inte vänta. Det ryktas ju om inte allt för stora uppdateringar. 21.5" kommer få retinaskärm men inte 27"-aren. Optisk enhet tas bort? Hur roligt blir det om man måste köpa en extern enhet. Och båda kommer utrustas med Ivy Bridge. Det är svårt det här...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-16 22:08

Tippar på att det kommer nya iMac-modeller inom en månad så det är en bra ide att vänta ett tag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-17 11:26

Jag tror inte 21,5" får retina denna gång. Optiska driven bort, det är troligt, Thunderbolt in är också troligt.
Däremot tycker jag inte det är sååå stor skillnad på i5 resp i7.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-17 11:53
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror inte 21,5" får retina denna gång. Optiska driven bort, det är troligt, Thunderbolt in är också troligt.
Däremot tycker jag inte det är sååå stor skillnad på i5 resp i7.

TB sitter ju redan på både 21,5" och 27". Menar du kanske att det kommer fler TB-kontakter?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-17 13:09

Nej, jag var inte uppdaterad på iMac, visste inte att det redan fanns.

Ursprungligen av kenjon:

Nej, jag var inte uppdaterad på iMac, visste inte att det redan fanns.

Alla Macar har Thunderbolt, utom uråldriga Mac Pro.

Vad iMacen däremot saknar är USB3, vilket borde komma i den här uppdateringen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Alla Macar har Thunderbolt, utom uråldriga Mac Pro.

Vad iMacen däremot saknar är USB3, vilket borde komma i den här uppdateringen.

Blandar du inte ihop det med FW nu? Min 2 år gamla MBP har inte TB.

Ursprungligen av pmarriott:

Blandar du inte ihop det med FW nu? Min 2 år gamla MBP har inte TB.

Jag menade såklart "alla Macar som finns i sortimentet och säljs nu".

Trodde du verkligen att jag menade alla Macar (dvs sedan 1984)?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag menade såklart "alla Macar som finns i sortimentet och säljs nu".

Trodde du verkligen att jag menade alla Macar (dvs sedan 1984)?

Aha, men du skrev inte det.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-09-17 21:57

1. Priserna brukar ligga på samma nivå.(?) Och ja, du bör vänta och längta, då blir din nya maskin än mer underbar.
2. 27".
3.1 Tänk inte på RAM för stunden. 2x8GB kostar <700kr och installeras på 10min.
3.2 På min fick jag flytta om till det fungerade. Tog två minuter. Se bara till att få in dem i rätt spår och rätt håll.

Om nu optiska försvinner så vad gör det? En extern, vit USB-driven DVD-brännare går på 290kr. Däremot om det står mellan 21.5 Retina och vanlig 27, ja då blir det svårare!

Tack glädjeligen för alla svar. Det blir väl till att vänta även fast det kliar i fingrarna. Sen vad man ska välja när "nya" modeller lanseras det återstår ju att se. Hade ju varit perfekt med en 24". Fast den lär dem ju inte återgå till...

Ett tio dagars gammalt rykte säger

"If Apple is indeed experiencing difficulties with a new display assembly on the larger 27-inch iMac models, it is unclear how the company will handle a launch. It appears unlikely that Apple would debut updated versions of the 21.5-inch models without new 27-inch models also appearing, so it seems that Apple will announce both models at the same time. Given that assumption, Apple could either introduce the new models at an earlier timeframe with availability of the 27-inch models delayed somewhat, or simply hold the 21.5-inch models until the 27-inch models are ready and the company can announce immediate availability of an entirely-updated iMac lineup."

Betyder 27" skärmens monterings problem att vi även kommer få se en retina även där. Kommer Apple kanske ta tillbaka 24"skärmen och även ge den en retina?
En lansering i samband med nya mbp 13" retina kanske?

Vad finns det för nackdelar med retina?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-20 23:39
Ursprungligen av hforsling:

Vad finns det för nackdelar med retina?

När du har vant dig vid retina så blir alla andra datorer i princip oanvändbara.

Ursprungligen av Vassius:

När du har vant dig vid retina så blir alla andra datorer i princip oanvändbara.

Det är den ena nackdelen med retina. Den andra nackdelen är att retina-skärmar gör stora hål i budgeten. Suck.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-20 22:04

Kanske en 24" och en 30"... men retina tror jag inte på ännu.

Dyrare men också kortare livslängd. Eller är jag dum? Fler pixlar som kan fallera.

Det kommer väl att fortsätta gå att köpa nuvarande modellen om nu en ny kommer ut som man inte gillar.

Ursprungligen av hforsling:

Dyrare men också kortare livslängd. Eller är jag dum? Fler pixlar som kan fallera.

Funkar inte riktigt så. Även om 1 av de 15 552 000 subpixlar som finns på en retina-MBP skulle slockna har så är ju skärmen knappast redo för containern.

Ursprungligen av hforsling:

Betyder 27" skärmens monterings problem att vi även kommer få se en retina även där. Kommer Apple kanske ta tillbaka 24"skärmen och även ge den en retina?

Med tanke på att det är en ansträngning för den ändå sofistikerade grafikkretsen i retina-MBP att driva 5 miljoner pixlar ter det sig extremt osannolikt att de mindre än halvår senare skulle kunna tillverka en iMac med 14,7 megapixel skärmupplösning.

Ursprungligen av Samuel K:

Funkar inte riktigt så. Även om 1 av de 15 552 000 subpixlar som finns på en retina-MBP skulle slockna har så är ju skärmen knappast redo för containern.

Med tanke på att det är en ansträngning för den ändå sofistikerade grafikkretsen i retina-MBP att driva 5 miljoner pixlar ter det sig extremt osannolikt att de mindre än halvår senare skulle kunna tillverka en iMac med 14,7 megapixel skärmupplösning.

Fast i en iMac har man inte samma krav på att den ska vara liten och strömsnål. Borde vara lättare att få till en grafikkrets som klarar det i en iMac.

27 tum är riktigt bra (om du har plats). Till allt. Det går fort att vänja sig vid den och är svårt att vara utan sedan.

Mitt främsta tips annars är att beställa en med SSD. Den upplevda fartskillnaden jämfört med vanlig hårddisk är väldigt stor. Och du vill verkligen inte öppna burken senare och peta in en (om du inte har starkt hjärta, bottenlös plånbok och rejäl datormeckarvana).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-26 21:49

Man kan ju också betala nån Apple-verkstad för att stoppa i en SSD. Lär totalt sett bli billigare än Apple Store och så får man två uppgraderingar , först när datorn är ny, sen när man stoppar i en SSD.

Fast det blir ju enklare att ha allt i från början.

Snart är det ju oktober då det ryktats att dem nya burkarna ska komma. Den som lever får se. Det lutar ju iaf mest åt en 27". Fast tar dem bort den optiska enheten så blir det kanske gamla (nuvarande) modellen. Det är inte alls lika coolt eller snyggt att ha en optisk enhet på skrivbordet vid sidan om.

Själv har jag gått och väntat på en ny iMac sedan i maj, så jag kan säga att det kliar i fingrarna just nu Hoppas verkligen att de nya macarna kommer att vara värt min väntan...

Ursprungligen av hforsling:

Fast tar dem bort den optiska enheten så blir det kanske gamla (nuvarande) modellen. Det är inte alls lika coolt eller snyggt att ha en optisk enhet på skrivbordet vid sidan om.

Min spontana tanke var lika som din. Men allvarligt, handen på hjärtat, hur ofta behöver man den optiska enheten? Själv håller jag på att digitalisera DVD-samlingen (fram för allt barnfilmer) och det är ju bara då enheten behövs. Förutom en rätt så trist utgift för en extern optisk enhet så ser jag inga som helst problem med att Apple plockar bort DVD:n.

Ursprungligen av iTiger:

Själv har jag gått och väntat på en ny iMac sedan i maj, så jag kan säga att det kliar i fingrarna just nu Hoppas verkligen att de nya macarna kommer att vara värt min väntan...

Min spontana tanke var lika som din. Men allvarligt, handen på hjärtat, hur ofta behöver man den optiska enheten? Själv håller jag på att digitalisera DVD-samlingen (fram för allt barnfilmer) och det är ju bara då enheten behövs. Förutom en rätt så trist utgift för en extern optisk enhet så ser jag inga som helst problem med att Apple plockar bort DVD:n.

Det har du helt rätt i;), Tigern! Men om man vill rippa nya musik cd-skivor till iTunes, få program på cdskiva & vad jag läst på forum om när datorn börjar krångla att starta om med installations-cd etc. etc. Hur ska man då göra om det börjar krångla? Visst det går att köpa en extern drive men själva meningen är ju att ha allt-i-ett.

Vi får väl se på tisdag vad som ges och därefter ta ett beslut.

Bevaka tråden