Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro vägrar att starta upp OS X

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skåne
  • 2012-09-26 21:32

Tjena!

Jag har en Macbook vars OS X vägrar att starta. Det som händer är att laddningsindikatorn dyker upp som vanligt. Men den står dock bara och pendlar, i timmar. Det händer ingenting alls. Jag kommer in i recoveryläget utan några större beskymmer. emellertid så undrar jag vilken åtgärd jag skall välja där? Jag vill inte att någon av min lagrade data skall försvinna!

Tips och tricks?

Tack!

//JaR#

Vilken version av OS X kör du?

  • Medlem
  • Sibble, Grödinge
  • 2012-09-27 08:53

Hej

Precis samma erfarenhet
HAr en MacBook pro late 2008 som fungerat som en klocka!
Uppdaterade till 10.7.5...sen godnatt
Kommer till samma läge som ovan JaR. Äpplet syns och snurran...därefter inget.
Har använt återställningsläget för både undersök av behörigheter och skivkoll...inget fel
Har prövat att via Apple återinstallera...nop
HAr kört säker uppstart...nop
Har nollställt NVRAm och SMC...nop
Inget har ngn. effekt
Tack och lov har inga data försvunnit och till JaR kan jag tips om att starta i FireWireläge och din dator har firewire förståsss
Och att du har en annan Mac. Starta den dumma burken med T intryckt och dra sedan Firewire kabel mellan enheterna så bör din
Strul mac komma upp på din fungerande Mac som en extern hårddisk

Åter till problemet. Har läst i forum utanför Svcerige att användare av äldre MAc Pro haft problem med 10.7.5
Vore mycket trevlig om Apple kunde kommentera så man visste om ett nytt tillrättalagt OS var på väg för att lösa detta eller om
jag och JaR tillhör de med otur

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-27 10:44

Och om man startar datorn i Verbose-läge, ser man var den fastnar då? Kanske kan vara en ledtråd.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2012-09-27 10:48
Ursprungligen av kenjon:

Och om man startar datorn i Verbose-läge, ser man var den fastnar då? Kanske kan vara en ledtråd.

Ber om ursäkt för min okunskap - men vad är Verbose? Finns det någon risk att min data försvinner om jag väljer att reparera i recoverymode?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-27 10:52

Du startar om datorn med V nedtryckt hela tiden, då ser du vad datorn gör under uppstart, istället för det snurrande hjulet.
Nej, inget ska försvinna, den bara installerar om OSX med dina filer och program intakta.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2012-09-27 11:19
Ursprungligen av kenjon:

Du startar om datorn med V nedtryckt hela tiden, då ser du vad datorn gör under uppstart, istället för det snurrande hjulet.
Nej, inget ska försvinna, den bara installerar om OSX med dina filer och program intakta.

Äve när jag håller V nertryckt så kommer den snurrande indikatorn fram. Ingen skillnad. Jag kommer att pröva att installera om OS X. Om det skulle vara så att jag sätter i skivan jag fick till datorn, och direkt nedgraderar version av OS X - kommer min data ändå förbli oskadd?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-27 11:12

Jag tror det var Acke som skrev i en annan tråd ett bra tips: koppla in den mot en annan Mac med en firewirekabel, och starta upp din dator i Target mode (T nedtryckt under uppstarten), så syns den som en extern hårddisk på den andra Macen. Ladda sedan ner combouppdateringen (finns hos Apple under Supportfliken), och installera den på rätt hårddisk.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-27 14:02

Jag tror inte du kan nedgradera direkt, utan att rensa hårddisken...
Ingen tillgång till en annan maskin?

Sedan skrev jag fel ovan, det ska vara kringla-v, inte bara v.

kan bara instämma; har samma problem, har försökt med "allt" Nu tömmer jag den i FW läge och ställer den i garderoben...eller?

1
Bevaka tråden