Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa laptopen för filmredigering

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla! Jag försöker övertyga flickvännen att köpa en MBP Retina men mitt gillande av den snygga formen och den lättare förpackningen gör mig något partisk. Hon ska ha den till dagligt bruk plus att redigera i FCP(med externa skärmar). Vilken burk skulle ni satsa på hon tänker lägga max 23000? hon säger sig inte bry sig om upplösningen på skärmen och tycker att prestandan på vad datorn klarar av är prio 1.

Några uppenbara frågor: Varför skaffa retina när man ändå skall köra med separat skärm? Dessutom spelar väl vikt inte speciellt stor roll om man huvudsakligen kör stationärt? Dessutom är kanske en DVD-brännare bra att ha inbyggd om man som filmare behöver lämna ifrån sig material till kund som kanske kräver fysisk media?

Jag tror nog att man får mer pang för pengarna om man skaffar en vanlig MBP. 15" 2,6 GHz. Jag själv har - och gillar - den matta, högupplösta skärmen (alltså ej retina). I sådana fall går kalaset på 22475 inkl moms.

Skulle inte tveka en sekund på att plocka retina-modellen.

Men för att veta om det är optimalt för din tjej så måste man veta mer om vad hon vill göra med den.

Redigera video hemma med externa skärmar. OK. FCP. Då pratar vi om FCPX eller? Vilken typ av videoredigering handlar det om? Det finns så mycket nu för tiden... DSLR? Traditionell? Nya generationen C300, FS700... eller ännu mer high end? Hemma video, eller iPhone-filmer?

Jobbar hon med video kommersiellt och finns det även behov av att kunna redigera ute i fält hos kund, eller är det bara hemma på kammaren?

Både retina och MBP:n som johan_tanying rekommenderar har i7 quad core och 8GB RAM. Retina modellen har ett mycket stor fördel av att komma med en hyfsat bra SSD. Nackdelen är mindre utrymme för potentiellt stora videofiler på själva datorn, men det är inte realistiskt att klara sig helt och hållet med intern lagring i vilket fall som helst.

Sen att retina-modellen med sitt FCPX-optimerade gränssnitt är en dröm för videoredigering "on the go" säger ju sig själv.

Slutligen kan man inte blunda för andrahandsvärde. En kör av fåglar skriker sig hesa i mitt öra, att retina-modellen kommer att stå sig något bättre.

CPU-uppgraderingen från 2.3 till 2.6 man får för priset om man tar MBP är inte det som kommer göra störst skillnad för video. Då är hårddiskkonfigureringen mycket viktigare, med stor fördel för SSD.

Behöver man en DVD så gör man. Men jag skulle ändå välja att ha den extern, så att jag kunde få en något mer slimmad dator.

Men som sagt... mer info för seriösa tipps.

Jo, jag skulle också vilja ha en retina. Mest för att jag behöver släpa på den i jobbet ibland men habegäret skall man inte heller underskatta!

Men om den ändå mest skall stå som stationär... Dessutom har den ingen FW (om man inte vill köra med adapter) vilket kanske är viktigt om man har en massa FW-diskar sen tidagare. Jag själv har väl i runda slängar 8-9 diskar med FW400/800 som jag inte tänkt att kasta bort i första taget.

Men det är klart - om huvudfönstret med FCPX skall ligga på retina-skärmen, och FCPX (som jag inte har provat) har extra/tunga fördelar på denna skärm, så go for it. Tänk dock på att 16GB måste köpas från början, och då får man inte mer än 256 GB SSD för dina (drygt) 23000. Enligt ett antal inlägg här på 99mac (bl a detta) behövs ju _minst_ 16GB RAM för att kunna jobba med någorlunda flyt.

Mer i mastodonttråden här: http://www.99mac.se/foretaget-apple/286326-apple-visar-final-cut-pro-x.html

Tack för kommentarerna! hon ska ha denvid hemmabruk och kommersiellt där hon i bland jobbar "on the fly" utomlands och i Sverige. men oftast kommer den stå i hemmet på skrivbordet med hennes externa skärmar där hon klipper i FCP 7. De filmade materialet kan vara allt från 5d till Alexa. vikten är nog inte så viktigt eftersom den ska stå hemma så det lutar lite åt johan_tanyings alternativ med matt skärm...FW diskar har hon en hel del av men jag tänkte ifall hon kör på Retinan skulle hon kunna köpa denna adapter Thunderbolt Port to FireWire IEEE 1394 1394b 800 Adapter Cable for MacBook 2012 | eBay

Det kan ju vara bra att kolla båda alternativen vad det gäller skärmar - hur många som kan kopplas in samtidigt, hur hög upplösning osv.

Vad händer om du skall koppla in skärmar via TB-port och samtidigt vill ha TB-FW-adapter inkopplad?

Själv har jag aldrig haft nöjet att fundera över dessa spörsmål då mitt skärminkopplande endast sträcker sig till diverse projektorer på kontoret och ute hos beställare via VGA-adapter...

Johan bra att du tar upp frågan, men det verkar som hon nu kommer att bara använda en extern skärm inte två, missförstod henne. så det blir tydligen inget problem.

Andree jag undrar lite också hur stor fördel det är att ha en SSD disk när man mestadels sitter med externa hårddiskar som man klipper mot? Om det är så att hon vill satsa på MBP utan retina är det värt dem pengarna att uppgradera till 7200v/m?

Ursprungligen av goldglimmer:

JAndree jag undrar lite också hur stor fördel det är att ha en SSD disk när man mestadels sitter med externa hårddiskar som man klipper mot?

Man kan väl säga så här: en SSD är en av de intressantaste uppgraderingarna man kan göra idag. Det är troligen där man hittar mest pang för rödbetan... som man brukar säga... ehrm..

7200 är bättre än 5400, men det är ingen ögonöppnande skillnad direkt; jag är inne på samma linje som Samuel K.

Oavsett vad ni väljer så skall ni betrakta hårddisklösningen som minst lika bidragande till upplevd prestanda som CPU-cykler per sekund.

Tyvärr så är FCP7 inte lika vasst som FCPX på att tillgodogöra sig datorns prestanda, men det är inte alltid man vill, eller ens kan, byta mjukvara, så den diskussionen kan vi ju lägga åt sidan.

Vad exakt är det som gör att det lutar åt ena eller andra hållet? Datorerna ligger ju nära i pris. Är det CPU:n? Storleken på hårddisken?

5400 eller 7200 är ju en fråga om grader i helvetet, men om det är en liten uppgraderingskostnad så är det kanske värt det. I min värld är det dock på gränsen till självspäkning att köpa ny dator med mekanisk hårddisk.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-09-26 20:56

jag har en maxad Retina , dyr ja men älskar den, d800 rawfiler tas fram innan jag hinner blinka.

Jag har en fråga, jag vill ha skärmdumpar i jpg format istället för png och kommer inte ihåg hur man ställer om detta,hittar inte inställningarna minnet är bra men kort som min revisor brukar säga

Ursprungligen av miri:

Jag har en fråga, jag vill ha skärmdumpar i jpg format istället för png och kommer inte ihåg hur man ställer om detta,hittar inte inställningarna minnet är bra men kort som min revisor brukar säga

Wikipedia ger följande information:

Ursprungligen av Wikipedia:

Shortcuts

  • Command-Shift-3: Take a screenshot of the screen, and save it as a file on the desktop

  • Command-Shift-4, then select an area: Take a screenshot of an area and save it as a file on the desktop

  • Command-Shift-4, then space, then click a window: Take a screenshot of a window and save it as a file on the desktop

  • Command-Control-Shift-3: Take a screenshot of the screen, and save it to the clipboard

  • Command-Control-Shift-4, then select an area: Take a screenshot of an area and save it to the clipboard

  • Command-Control-Shift-4, then space, then click a window: Take a screenshot of a window and save it to the clipboard

In Leopard and later, the following keys can be held down while selecting an area (via Command-Shift-4 or Command-Control-Shift-4):

  • Space, to lock the size of the selected region and instead move it when the mouse moves

  • Shift, to resize only one edge of the selected region

  • Option, to resize the selected region with its center as the anchor point

Formats

Different versions of Mac OS X have different formats for screenshots.

  • Mac OS X 10.2 (Jaguar): jpg

  • Mac OS X 10.3 (Panther): pdf

  • Mac OS X 10.4 (Tiger) and later: png

In Mac OS X 10.4 and later, the default screenshot format can be changed, by opening Terminal (located at /Applications/Utilities/Terminal) and typing in:

defaults write com.apple.screencapture type image_format
killall SystemUIServer

Where image_format is one of jpg, tiff, pdf, png, bmp or pict (among others). If you omit the second line, you will need to log out and in again for the change to take effect.

Framför allt är det storleken på hårddisken, lite mindre strul med adaptrar till fw 800...hon säger att hon upplever att hon får mer prestanda för pengarna (eftersom hon skiter i prestandan på skärmen). sedan vill hon gärna ha en matt skärm. men vad jag har hört upplevs inte retinan lika "blank" som på de tidigare MBP:na

ang cpu:n ..skulle hon köpa retina är det ingen stor kostnad heller att uppgradera CPU:n till 2.6 (600:-)...s

Ursprungligen av goldglimmer:

men vad jag har hört upplevs inte retinan lika "blank" som på de tidigare MBP:na

Det stämmer, den är rejält antireflexbehandlad. Väldigt trevlig skärm att sitta vid

Apple har ju rätt kassa grafikkort, Hur påverkar det? Kanske bättre köpa en PC? /m

Ursprungligen av martinator:

Apple har ju rätt kassa grafikkort, Hur påverkar det? Kanske bättre köpa en PC? /m

Tvärtom så har Retina-MBP:n ett GT 650M som stödjer CUDA.

Om man använder Adobes CS6 så ger det en fin prestandaökning i många fall.

Men just Adobe och CUDA är lite av ett undantag. Generellt sätt så är videoredigering inte sååå beroende av grafikkortet. Men trenden är dock att mer och mer funktioner blir accelererade av GPU:n, så det är nog någonting man skall hålla ögonen på i framtiden.

1
Bevaka tråden