Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple rekryterar Google Maps-utvecklare

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-25 09:54

Antar att deras pakt om att inte anställa från konkurrenten är bruten. Vilket känns naturligt nu när Apple och Google gått från vänner till fiender. Se:

Evidence looks bad for Apple, Google and others in anti-poaching class action suit | 9to5Mac

Hursomhelst ställer jag mig lite skeptisk till detta ändå. Jag menar, det är väl normalt med non-compete clauses? dvs att det i ens kontrakt finns en paragraf om att man förbinder sig att inte jobba för någon konkurrent. Inte som anställd och inte inom ett halvår eller liknande efter man avslutat sin anställning. Så ser mitt avtal ut och jag skulle bli mycket förvånad om det såg annorlunda ut på Apple och Google. Inga konstigheter, lixom.

Skulle jag gissa handlar det här om damage control a la ryktesspridning från Apples sida.

Ursprungligen av zoko:

Antar att deras pakt om att inte anställa från konkurrenten är bruten. Vilket känns naturligt nu när Apple och Google gått från vänner till fiender. Se:

Evidence looks bad for Apple, Google and others in anti-poaching class action suit | 9to5Mac

Hursomhelst ställer jag mig lite skeptisk till detta ändå. Jag menar, det är väl normalt med non-compete clauses? dvs att det i ens kontrakt finns en paragraf om att man förbinder sig att inte jobba för någon konkurrent. Inte som anställd och inte inom ett halvår eller liknande efter man avslutat sin anställning. Så ser mitt avtal ut och jag skulle bli mycket förvånad om det såg annorlunda ut på Apple och Google. Inga konstigheter, lixom.

Skulle jag gissa handlar det här om damage control a la ryktesspridning från Apples sida.

Vet inte hur rättsläget är i USA men det handlar ju i mångt om mycket om hur mycket man är beredd att pynta i skadestånd för att få över en anställd från konkurrenten. I de flesta avtal är skadeståndet maximerat i förhållande till vederbörandes inkomst, och det kan vara en i sammanhanget billig kostnad för att knyta till sig nyckelkompetens.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-25 17:49
Ursprungligen av zoko:

Antar att deras pakt om att inte anställa från konkurrenten är bruten. Vilket känns naturligt nu när Apple och Google gått från vänner till fiender. Se:

Evidence looks bad for Apple, Google and others in anti-poaching class action suit | 9to5Mac

Hursomhelst ställer jag mig lite skeptisk till detta ändå. Jag menar, det är väl normalt med non-compete clauses? dvs att det i ens kontrakt finns en paragraf om att man förbinder sig att inte jobba för någon konkurrent. Inte som anställd och inte inom ett halvår eller liknande efter man avslutat sin anställning. Så ser mitt avtal ut och jag skulle bli mycket förvånad om det såg annorlunda ut på Apple och Google. Inga konstigheter, lixom.

Skulle jag gissa handlar det här om damage control a la ryktesspridning från Apples sida.

Att anställa fd. projektanställda, numera arbetslösa != anställa från konkurrent

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-25 19:44

Tror inte det är några problem alls att anställa personer som tidigare varit projektanställda på Google. Det är skillnad på att rekrytera någon som jobbar på Google nu, då kan det finnas en klausul om att man inte får jobba hos konkurrent på 6 månader, eller t.o.m längre i avtalet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-25 21:35
Ursprungligen av stile:

Tror inte det är några problem alls att anställa personer som tidigare varit projektanställda på Google. Det är skillnad på att rekrytera någon som jobbar på Google nu, då kan det finnas en klausul om att man inte får jobba hos konkurrent på 6 månader, eller t.o.m längre i avtalet.

Man kan ju anta att Google (och Apple och andra företag) ser till att även projektanställda omfattas av non-disclosure agreements, non-compete clauses och det mesta av den andra juridiken som regelmässigt används för att skydda sig i sådana här situationer. Ingenting konstigt med det.

Med det sagt så finns det säkerligen en hel del människor som tidigare jobbat på Google med maps, men som redan gått vidare (för övrigt antar jag att de flesta nyckelpersoner bakom produkter som t ex Maps faktiskt är/var anställda). Som satt av sin karantäntid och är fria att jobba var de vill (om de nu inte jobbar hos någon annan konkurrent...)

Men att snacka om att Apple rekryterar folk som tidigare varit inblandade i Google Maps (men nu inte varit det på länge) och duktigt gis/kartfolk rent generellt låter inte lika bra som att snacka om att Apple aktivt rekryterar Google Maps-anställda. Blir inte samma känsla av att "Vi ska bli allt Google Maps är och lite till! Vi ska äta dem till frukost!"

1
Bevaka tråden