Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bokföring samt löneprogram

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-09-23 11:42

Någon som skulle kunna rekommendera ett bokföringsprogram till mac som håller samma standard som Visma bokföring och liknande? Samt ett löneprogram som liknar Norstedts lön?

Ge all tips som ni har, men helst inga molnlösningar.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2012-09-23 12:00

Step one.
kolla Montania.se
bra program.

iOrdning rekommenderar jag. Körde det för min enskilda firma tidigare och för mitt AB nu.

  • Medlem
  • Solna
  • 2012-09-23 15:31

Kan också rekommendera iOrdning.

Sållar mig till skaran som lyfter på hatten för iOrdning... Väl värt denna lilla slant som det kostar.

På lönesidan så får du kolla med MacWorld och den guide de hade för företagare.

Visma har ju webbaserade lösningar som därmed är plattformsoberoende. Kostar per månad, så du slipper investera i mjukvaran och de tar hand om backup och systemunderhåll. Nackdelen är så klart att det krävs fungerande internetanslutning och att priset kan bli högt sett över 20 år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-24 15:02

Jag har använt iOrdning i två år och är supernöjd med den.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-09-24 21:17

Stelvio "Mac mini" (som ni säkert såg bland alla andra versioner på deras hemsida - Thomas Magnusson tipsade) kan jag också rekommendera för väldigt basic bokföring som man kan då exportera till SIE fil och skicka till sin revisor.
Det är precis så här jag använder det och 295:- är inte alls mycket pengar.
Ibland erbjuder de uppdateringar som kostar ca en hundring om jag minns rätt, och nu har jag kört med en och samma version ett tag.
Funkar hur bra som helst.

Jag skickar skärmdumpar på 1) Stelvio vid uppstart, och 2) där du kan se hur det är uppbyggt i moduler som man kan ha öppnade medan man jobbar med olika saker. Eftersom det är mycket "luft" mellan de olika fönstren så använder jag alltid programmet Think som är gratis (Freeverse: Mac: Games & Apps: Think
och som lägger en fin svart bakgrund....

Jag har testat iOrdning som ser proffsigt ut och har många nöjda användare.
Stelvio räcker för mig dock och jag är även nöjd med deras snabba support genom epost.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-10-06 19:29

Tack för svaren!

Funderar på att köpa iOrdning, men tänkte kolla om det är en eventuell uppdatering på gång så att man köper den istället?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-07 17:17

Maila dem och fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-11 16:11

iOrdning kostar 980 kr idag. Jag har inte betalt en krona extra för uppgradering av den, haft den i 4 år nu. Backup sker m.h.a. Time Capsule precis som allt annat.

Ursprungligen av pmarriott:

Visma har ju webbaserade lösningar som därmed är plattformsoberoende. Kostar per månad, så du slipper investera i mjukvaran och de tar hand om backup och systemunderhåll. Nackdelen är så klart att det krävs fungerande internetanslutning och att priset kan bli högt sett över 20 år.

Jag kommer aldrig köra Visma-program igen. Det är bättre att bokföra direkt i Excel.

Jag använder JFS Bokföring som finns som Open Source, men tyvärr inte aktivt och därför inget att rekommendera för den som har krav.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-12 10:22

När jag bokförde själv, använde jag iOrdning som jag tyckte om.
Vår revisor, kör Fortnox, så då gör vi det också, bokför inget själv.

Fortnox lönemodul fattade varken jag eller revisorn något ting ut av, skippa den.

Lön kör jag själv med Lönelight, och det funkar topp. Är man dessutom van vid Filmaker gränssnitt är det ett pluss
http://www.positionett.se/lon-light

1
Bevaka tråden