Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

installation av Mountain Lion - problems

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-21 21:20

Hejsan,

Jag får följande meddelande då jag ska välja hårddisk för installation av Mountain Lion: "den här hårddisken används av Time Machine säkerhetskopior"

Självklart använder jag inte min primära hårddisk för backups utan använder en time capsule. Så att detta meddelande dyker upp är lite märkligt. Har läst om liknande problem men inte sett någon lösning.

Ja, visst kan jag gå o köpa en sticka och köra en uppgradering via usb, men tycker ju att det borde fungera den vanliga vägen, eller?

Jag har en late 2008 mbp med 8 gb minne o nyinsatt ssd, kan det påverka?

Tacksam för hjälp / Rasmus

Hur försöker du installera nu? Vanliga vägen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-22 00:50

precis, genom "installeraren"

Har du formaterat disken innan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-23 20:23

Nope, men är väl nästa alternativ. Bara så trött på att det sällan funkar att bara köra på... alltid massa bök fram o tillbaka med formatering o backups o grejer. Men men, apple börjar väl tappa det där användarperspektivet som gjorde företaget stort en gång..

Ursprungligen av estrea:

Nope, men är väl nästa alternativ. Bara så trött på att det sällan funkar att bara köra på... alltid massa bök fram o tillbaka med formatering o backups o grejer. Men men, apple börjar väl tappa det där användarperspektivet som gjorde företaget stort en gång..

Nu är det förvisso så att de flesta inte drabbas av problem. För min del har det aldrig strulat. Finns dock inte något som funkar 100% problemfritt för alla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-23 23:56
Ursprungligen av pmarriott:

Nu är det förvisso så att de flesta inte drabbas av problem. För min del har det aldrig strulat. Finns dock inte något som funkar 100% problemfritt för alla.

Sant, jag har sällan haft strul, och har det varit ngt har jag kunnat fixa det. Men det är alltid med terminal eller genom att scanna forum för lösningar och liknande problem. Det är aldrig via apple's egna system/support. Men, visst tog jag i, men jag känner ärligt att det är fel att jag måste utbilda mig och leta kunskapen själv och att det kräver massa tid och energi. Har ju trots allt betalat pengar för en produkt...

Ursprungligen av estrea:

.. alltid massa bök fram o tillbaka med formatering o backups o grejer-..

Hur hade du förväntat dig att en installation skulle gå till? Att allting bara löser sig magiskt och helt automatiskt?

Ursprungligen av estrea:

...Men men, apple börjar väl tappa det där användarperspektivet som gjorde företaget stort en gång..

En person får ett problem, och då är Apple genast på väg utför.. Hmmm.... Du tycker inte att det är lite förhastade slutsatser, kanske?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-24 00:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur hade du förväntat dig att en installation skulle gå till? Att allting bara löser sig magiskt och helt automatiskt?

Eh, ja faktiskt. Skulle dock inte använda ordet magiskt. Så har det varit tidigare. Om jag betalar för en tjänst/produkt förväntar jag mig att det ska fungera...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En person får ett problem, och då är Apple genast på väg utför.. Hmmm.... Du tycker inte att det är lite förhastade slutsatser, kanske?

Nej, utför var inte mitt uttryck, men att användarperspektivet som Apple har skapat/maximerat genom integrerad hårdvara/mjukvara börjar fallera något. Det är faktiskt min åsikt. Jag har dock en gammal burk och är inte Apples bästa kund, men den tiden då allt bara "funkade" (magiskt eller ej) är förbi. För min del.

Sen handlar det för min del inte om att göra en stor grej av detta. Jag blev bara trött av insikten att jag måste härja fram o tillbaka ytterligare en gång med diskar o separata bootar o allt det där. Jag är inte intresserad av att lägga den tiden just nu, utan vill som sagt att det bara ska "funka"

/Rasmus

Lite Googling gav detta:

"This disk is used for Time Machine backups
This message again means that the Lion installation will not successfully complete. The message can appear even though your startup drive is obviously not acting as a Time Machine backup. As covered in an Apple Support Communities thread, the likely cause is an errant Time Machine-related Backups.backupdb folder at the root level of your drive. This folder, created by and used by Time Machine, is fooling the Install app into thinking your startup drive is actually a Time Machine backup. The solution is to delete the folder."

Kolla alltså om du har en mapp i rooten på hårddisken som heter Backups.backupdb och radera denna i så fall.

Länk: Bugs & Fixes: Troubleshooting Installing Mac OS X Lion | Macworld

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-24 10:22

Tackar så mycket, det var ju lätt fixat! /Rasmus

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-25 21:55
Ursprungligen av estrea:

Tackar så mycket, det var ju lätt fixat! /Rasmus

Du ser, 99mac är bättre på support än Apple

Gött!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-24 16:07

Möjligen kan man önska sig att Installeraren är intelligent nog och berättar för användaren när senaste tillfället var då en backup genomfördes. Det torde hjälpa användaren att avgöra om det var i nära nutid eller för länge sedan.

1
Bevaka tråden