Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac och Kullander visar G5 i Malmö

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-09 14:09

Efter att ha sett den på KK blev jag sugen.
En "vill ha" känslan.
Fast med ett undantag, jag vill ha en ny mus och ett nytt tangentbord också.
Jag vill inte ha iMacs tillbehören till den nya G5.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-07-09 14:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Efter att ha sett den på KK blev jag sugen.
En "vill ha" känslan.
Fast med ett undantag, jag vill ha en ny mus och ett nytt tangentbord också.
Jag vill inte ha iMacs tillbehören till den nya G5.

Måste nästan komma, anyway... var har du bilderna jag antog du tog med din digitalkamera för alla oss som inte kan vara där?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 14:18

Jag drar dit nu!

*älska Malmö och Mac*

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-09 14:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Esse
Måste nästan komma, anyway... var har du bilderna jag antog du tog med din digitalkamera för alla oss som inte kan vara där?

Min kamera är på lagning (de på verkstan brydde sig inte att den G5 är i Malmö under bara en dag) så jag tog inga bilder själv med det fanns folk som tog bilder så de borde dyka upp här framåt kvällen.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 14:28

Hmm.. ska vänta på ett par PC-polare som ska med och kolla....

Hoppas Mac'arna fungerar felfritt och extremt snabbt! Då kanske vi har 2 st framtida switchers

Det slutar vid 16 va?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-09 14:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pallish
Hmm.. ska vänta på ett par PC-polare som ska med och kolla....

Hoppas Mac'arna fungerar felfritt och extremt snabbt! Då kanske vi har 2 st framtida switchers

Det slutar vid 16 va?

Gå ditt så tidigt som möjligt för att få sig en tid att njuta.
Allt funkar perfekt.
Man får testa spel också i widescreen bilskärmsläge och det bara flyter.
Det är en fröjd för ögat!
Grillen fram och bak inte alls störane som man slulle tro efter visa beskrivningar.
Tänk bara att den kostar inte mer än den dubbellproppad G4 för något månad sen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-09 14:43

Man får veta lite verifieringar av specifikationerna också, nämligen att möjligheten att proppa i 8 GB minnet blir inte aktuellt förran OS blir moget för 64bitars också. För idag går det "bara" 4 GB, men jag tror det räcker "än så länge".
Det vad killen som presenterade hela härligheten så då var det att Panther blir inte färdigt för 64 bitar. För det får vi vänta lite till.
Som vanligt inget datum. Men det kommer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Man får veta lite verifieringar av specifikationerna också, nämligen att möjligheten att proppa i 8 GB minnet blir inte aktuellt förran OS blir moget för 64bitars också. För idag går det "bara" 4 GB, men jag tror det räcker "än så länge".
Det vad killen som presenterade hela härligheten så då var det att Panther blir inte färdigt för 64 bitar. För det får vi vänta lite till.
Som vanligt inget datum. Men det kommer.

Dessutom kan du köra 16 GB minne istället för de 8 GB som Apple snackade om

Bara det att det inte finns några 2 GB moduler ännu, men de ska tydligen komma tills hösten

16 GB minne, scrolla ner lite

Definitivt snyggare i verkligheten än på bild!

Snabb?, ja tom riktigt snabb:D

Låter lite om man lägger örat intill, men det gör min cube också från hårddisken.

Grafiken lämnar lite att önska på 64 mb som standard för det priset 25´exkl moms. På en pc multimedia dator för 15´ink moms finns det 128 mb som standard...

Grafiken tillsammans med det minimala uttnyttjandet av den verkliga G5 kraften får mig att fundera både en och två gånger. Dual G5 vid leverans är en (nästan) 2GHz dual G4 vid första leverans.

Slutsats: Jag ämnar inte byta förräns jag kan få nytta av maskinens kapacitet i mjukvara. Då är med största säkerhet hastigheten på processorn trimmad också.

Varför betala för en ferrari som man bara kan köra för fullt på ett bränsle som inte är tillgängligt än på ett bra tag?

Ha begäret finns där men förnuftet får råda;)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-09 17:44

Den G5 på KK hade inte den utlovade pluginen från Adobe till Photoshop men det gick fort. Mycket fort, kan jag säga.
Visst om man analyserar lite så det bästa köpdatum blir inte förran om ett år.
Då har man hunnit ta bort alla barnsjukdomar och kanske några av företagen har lyclats få fram nya versioner av sina program.
Vad killen fån Apple berättade så var det ganska enkelt göra om alla nuvarande program till att dra nytta av 64 bitars. Det som var lite svårare var att göra om OS till 64 bitars. Därför som han sade: det blir ingen 64 bitars Panther.
Den G5 på KK var med OS 10.2.7
Personligen så tror jag att programföretagen när de tar till nästa version av sina program då blir det helt nya grejor optimerade för de nya Macarna.
Det hoppas jag.

Jag testade att komprimera en låt på runt 5 min (AIFF-fil på ca 50 MB) till 256kbps MP3 och 160kbps AAC.
Det gick så snabbt att iTunes inte han ange hastigheten (som brukar dyka upp i inforutan).
Uppskattar att det tog 3-4 sek.

Rendering av effekter i iMovie gick också på någon sekund, och iMovie kändes för en gångs skull inte segt

G5 frossa... ingen vaken?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-10 02:29

Jag är vaken, men utan frossa eftersom jag inte hade tid att springa iväg till K&K...Trist!:(

Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Jag är vaken, men utan frossa eftersom jag inte hade tid att springa iväg till K&K...Trist!:(

Hade inte tid? Man tar sig tid

(jag hade semester..ahhh)

Frossan har släppt nu, Förnuftet är åter:D

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-10 11:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av cubeuser
Hade inte tid? Man tar sig tid

(jag hade semester..ahhh)

Frossan har släppt nu, Förnuftet är åter:D

- men drömmarna då?

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
- men drömmarna då?

Drömmarna består
64 bit system fullt ut med ögonblicklig hantering av arbets moment begärt...
eller för den sakens skull spel som flyter med den bästa grafiken aktiverad.
Fotorealistiskt är inte långt borta...

G5 arkitekturen är grunden men fortsättning följer:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Jag testade att komprimera en låt på runt 5 min (AIFF-fil på ca 50 MB) till 256kbps MP3 och 160kbps AAC.
Det gick så snabbt att iTunes inte han ange hastigheten (som brukar dyka upp i inforutan).
Uppskattar att det tog 3-4 sek.

Som jämförelse tar det ca 20-25 sek att komprimera till MP3 på en PM singel 1Ghz. Det måste finnas många sköna timmar att spara in om man exempelvis ofta kodar film till .avi eller liknande.

Bevaka tråden