Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur rädda innehållet på hårddisken?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har 2 st macar hemma, en iMac och en MBP

Min iMac har börjat krångla. tror det är grafikkortet som har börjat spela på sista versen. Den hackar upp sig vid inloggingsrutan och börjar flimmra.

Har väldigt mkt på den datorn och har läst att reparationer kostar skjortan (garantin har gått ut, köpt maj 2008). Finns det något sätt man kan rädda hårddisken?

Har även en säkerhetsuppdatering på den datorn på min iPhone. Hur gör jag för att få över allt innehåll från min gamla telefon till den nya iPhone 5 som jag beställt? Kan jag göra detta med hjälp av min MBP?

Men det viktigaste är att rädda innehållet på min iMac. någon som har något bra råd?:confused:

  • Medlem
  • 2012-09-23 00:19

Om du inte redan har det, så skaffar du en firewirekabel. Denna kopplar du samman din iMac och din MBP med. Därefter startar du din iMac i target disc mode, vilket gör att den kommer upp som en extern hårddisk i din MBP. På så sätt kan du föra över allt du är rädd för att förlora från din iMac till din MBP.

Target Disk Mode - Mac Guides

Enklast är väl att säkerhetskopiera din iPhone mot iCloud istället för iTunes och sedan använda iCloud för att ställa in din iPhone 5. Då ska du inte behöva använda någon dator över huvud taget om bag förstått saken rätt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-23 09:44
Ursprungligen av billyjam:

Enklast är väl att säkerhetskopiera din iPhone mot iCloud istället för iTunes och sedan använda iCloud för att ställa in din iPhone 5. Då ska du inte behöva använda någon dator över huvud taget om bag förstått saken rätt.

Kan bara hålla med. Fick testa att återställa från icloud nyligen och det är väldigt smidigt.

Angående hårddisken, är det inte den som är sönder kan du alltid plocka ur den ur datorn sätta den i en annan dator, eller köpa ett hd-chassi och använda den som extern disk om inte target disk mode skulle fungera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-23 10:04

Nackdelen med iCloud är väl att SMSen försvinner. Inte för att det gör mej något, men man bör nog vara medveten om det.

Ursprungligen av kenjon:

Nackdelen med iCloud är väl att SMSen försvinner. Inte för att det gör mej något, men man bör nog vara medveten om det.

Nej, naturligtvis backas det upp, precis som om man skulle gjort sin backup med iTunes.

Ursprungligen av keptang:

Nej, naturligtvis backas det upp, precis som om man skulle gjort sin backup med iTunes.

Okej! Hur blir det med alla appar man har installerat? Kommer dessa synkas med hjälp av iCloud?

Hur blir det i framtiden med den nya telefonen? Kommer jag kunna ha min MBP som förstadator till iphonen? Just nu står det att min iMac måste kopplas upp mot nätverket för att synka över wifi. Någon som vet?

Ursprungligen av maikiboy:

Okej! Hur blir det med alla appar man har installerat? Kommer dessa synkas med hjälp av iCloud?

Hur blir det i framtiden med den nya telefonen? Kommer jag kunna ha min MBP som förstadator till iphonen? Just nu står det att min iMac måste kopplas upp mot nätverket för att synka över wifi. Någon som vet?

Om du förlorar ditt iTunes-bibliotek kommer du bara att kunna återställa appar som fortfarande finns att köpa i App Store via iCloud. Det är enda haken. iCloud tar nämligen backup på själva apparna, bara på deras användardata (ibland). Du måste på något sätt få över din data från din iMac till din MBP för att inte förlora en massa när dy byter dator att synka mot. Du kan nämligen inte föra över ditt bibliotek från din iPhone till din MBP. Försöker du synka mot en annan dator så får du frågan om du vill radera vad du har på din iPhone och ersätta med vad du har på datorn ifråga. Finns iofs 3:e parts mjukvara som kan plocka ur din grejor ur din iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-23 23:20
Ursprungligen av kenjon:

Nackdelen med iCloud är väl att SMSen försvinner. Inte för att det gör mej något, men man bör nog vara medveten om det.

Som keptang redan nämnt, så sparas SMS/MMS/iMeddelanden vid säkerhetskopiering i iTunes.

Förteckning över vad som säkerhetskopieras finner du via länkarna nedan:

iTunes: Om iOS-säkerhetskopior

iCloud: Översikt över säkerhetskopiering och återställning

Lycka till...

1
Bevaka tråden