Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart hitta billig intern optisk disk?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-22 20:10

Har en gammal god early Macbook Pro. Men CD/DVD skrivaren är trasig. Finns en del billiga på tex. ebay. Men jag vet inte exakt vad jag ska titta efter för specifikationer. Så bra tips önskas vart jag hittar en billig variant

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-22 20:20

Sitter en sån här i min MBP 2012: MATSHITA DVD-R UJ-898

Kolla upp MacBook Pro 15" Unibody Mid 2010 Parts - iFixit så får du lite tips.

Vad har du för modellnummer på din maskin (A12xx )?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-22 20:25

Har sett dem. Men de är ganska dyra. Plus tullavgifter. Borde finnas för en spottstyver på ebay UK tex. Hittat flera, men vad är beteckningen man ska leta efter för att veta att den passar? Bara SATA?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-22 21:07

Vad har du för modellnummer?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-22 21:20

Jag har en A1260, men jag har också en gammal Powerbook G4 Alu. A1106 med en fungerande CD skrivare. Den kanske skulle passa?

Senast redigerat 2012-09-22 21:39
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-22 23:18

Detta apple 661-4279 | eBay borde vara rätt enhet. (för A1260)

Apple Part #: 661-4279

Ja köpte en billig på ebay en gång, den överlevde datorn

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-23 01:09

Hehe, Tack för hjälpen. Jag ska kolla runt lite mer eller så tar jag den du hittade mattiL

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-20 17:32

Fortsätter nu min tråd om att byta optiska disken till förmån för en extra hårddisk. Har just köpt en sprillans MBP och tänkte pimpa den lite Har köpt extern DVD USB låda och en tray till hårddisken. Har redan satt i min SSD disk jag köpte, och tänkte sätta i en 500Gb 7200rpm mekanisk disk i stället för optiska.

Nu till frågan:
På den mekaniska tänkte jag lägga rymmande filer och foldrar som inte behöver en snabbare disk. Som tex. iPhoto och iTunes Library. Men saken är den att jag vill att bägge diskarna ska backas upp till min externa TimeMachine backup disk. Skulle det funka att bara lägga över filerna och sedan skapa alias'es till SSD disken? Eller har någon något bättre förslag?

Ursprungligen av Matsaki:

Fortsätter nu min tråd om att byta optiska disken till förmån för en extra hårddisk. Har just köpt en sprillans MBP och tänkte pimpa den lite Har köpt extern DVD USB låda och en tray till hårddisken. Har redan satt i min SSD disk jag köpte, och tänkte sätta i en 500Gb 7200rpm mekanisk disk i stället för optiska.

Nu till frågan:
På den mekaniska tänkte jag lägga rymmande filer och foldrar som inte behöver en snabbare disk. Som tex. iPhoto och iTunes Library. Men saken är den att jag vill att bägge diskarna ska backas upp till min externa TimeMachine backup disk. Skulle det funka att bara lägga över filerna och sedan skapa alias'es till SSD disken? Eller har någon något bättre förslag?

Båda diskarna backas med TimeMachine, beroende på hur du ställer in i TM.

Det finns info här hur man flyttar iTunes/iPhoto

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-06 13:03

Försöker hitta en guide hur man använder 2 hårddiskar bäst i maskinen? Vad man kan/bör lägga på slavdisken. Om man lägger saker som inte är så SSD disk beroende som tex. iPhoto biblioteket, använder man alias till systemdisken sen?

Ursprungligen av Matsaki:

Försöker hitta en guide hur man använder 2 hårddiskar bäst i maskinen? Vad man kan/bör lägga på slavdisken. Om man lägger saker som inte är så SSD disk beroende som tex. iPhoto biblioteket, använder man alias till systemdisken sen?

Installera systemet samt applikationer på SSD, resten på vanliga disken (beroende på utrymme).
Det finns info i andra trådar hur man flyttar iTunes/iPhoto

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-06 13:56

Jag läser/letar säkert dåligt, men blir fortfarande inte riktigt klok på om man ska använda alias eller en symbolic link för det man lägger på slav-disken?

Senast redigerat 2012-11-07 16:44
1
Bevaka tråden